علی‌رضا ارسلان: آمَد بر سرم آوار شد!

علی‌رضا ارسلان پدر هاکان ارسلان که استخوان‌های پسرش را پس از هفت سال در یک کیسه به او تحویل دادند می‌گوید، هیچوقت انتظار چنین برخوردی را نداشته است و گفت: در آن لحظه تمام آمد بر سرم خراب شد، اما چه می‌توانستم بکنم، کسی صدای من را نمی‌شنود."

استخوان‌های هاکان ارسالان که در ٢ دسامبر ٢٠١۵ در بخش سور آمد در خلال نبرد اعلان خودمدیریتی به شهادت رسیده بود پس از ٧ سال در یک کسیه به پدرش تحویل داده شد. این اقدام واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشت. کانون وکلای آمَد در رابطه با این اقدام ضدانسانی شکایتی را علیه دادستانی ترکیه تنظیم کرد. علی‌رضا ارسلان پدر هاکان ارسلان در گفتوگو با خبرگزاری فرات آنچه را که روی داده بود در یک جمله کوتاه، 'نقطه‌ای که زبان از بیان آن قاصر است' عنوان کرد.

ارسلان یادآور شد که برای دسترسی به جنازه پسرش ٧ سال تلاش کرد و گفت که جنازه پسرش در فوریه ٢٠٢١ از سور آمَد خارج گردید و پس از انتقال به پزشکی قانونی در استانبول، ٩ ماه در آنجا نگهداری شده است.

'آمَد بر سرم آوار شد'

ارسلان یادآور شد که بویژه در یکسال‌ونیم گذشته با مصائب بسیاری روبرو شده است و گفت:"اولین بار تست دی‌ان‌ای صورت گرفت. برای کالبدشکافی ٩ ماه بقایای اجساد را در پزشکی قانونی نگه داشتند. در پایان به دادستانی آمَد مراجعه کردم. سپس یک مسئول دولتی استخوان‌های پسرم را در کیسه‌ای به من تحویل داد. انتظار چنین اقدامی را نداشتم. آمَد بر سرم آوار شد. پسرم اگر زنده می‌ماند اکنون ٢٨ ساله بود را در یک کیسه به من تحویل دادند. من به سختی توانستم سر پا بأیستم. حتی بیاد ندارم چگونه به ارزروم رفتم. چه بگویم. ویران شدم اما کسی صدای ما را نمی‌شنود، جمله‌ای نمی‌یابم آنرا برزبان بیاورم."

علی‌رضا ارسلان می‌گوید که وقتی همسرش از این موضوع پی برده است از هوش رفته و به بیمارستان منتقل شده و اکنون در مراسم سوگواری بیهوش است.

از قاضی شکایت می‌شود

فرهاد کلنچ وکیل خانواده ارسلان در حال تنظیم شکوائیه علیه دادستان جمهوری ترک در آمَد به اتهام تحویل دادن جنازه هاکان ارسلان در یک کیسه به پدرش است.

فرهاد کلنچ اظهار کرد آنان برای رسیدن به جنازه هاکان ٧ سال تمام تلاش کرده‌اند و گفت که با موافقت دادستانی و تیم‌های پلیس ویژه به منطقه ممنوعه رفته، به نبش قبر دست زده‌اند اما جنازه هاکان ارسلان را پیدا نکرده‌اند. کلنچ گفت که پس از انتشار گزارشی در یک روزنامه سرنوشت جنازه ارسلان افشا شده است و افزود:"ما چنین می‌اندیشیم که در منطقه سور آمَد در منطقه‌ای که بقایای جنگ خارج می‌شدند جنازه وی توسط بیل مکانیکی خارج شده است. در خبرهای منتشر شده اعلام شده بود که در روی جمجمه سر اثر یک گلوله دیده می‌شود. هنوز به گزارش پزشکی قانونی دسترسی نداریم اما وقتی آنرا دریافت کنم شکایتی را در این مورد طرح خواهم کرد. زیرا هیچ مدرک و شاهدی در مورد عضویت هاکان ارسلان در سازمان وجود ندارد. طبق پرونده یک غیرنظامی است که کشته شده است."

'هنوز گزارش کالبد شکافی را به ما نداده‌اند'

کلنچ خاطرنشان کرد علی‌رغم آنکه تست دی‌ان‌ای از پدر و مادر ارسلان گرفته شده، اما با گذشته ٩ ماه جنازه همچنان در پزشکی قانونی باقی مانده است. اما با این همه هنوز گزارش کالبدشکافی را به وکیل خانواده نداده‌اند.

فرهاد کلنچ وکیل خانواده ارسلان در پایان خاطرنشان کرد که تحویل دادن استخوان‌های هاکان به پدرش در یک کیسه غیرقابل قبول و یک اقدام غیراخلاقی است و در اعتراض به این اقدام علیه دادستان و مسئولین پزشکی قانونی شکایت خواهد کرد.