مبارزان شنگال: به نیرویی که در زمان فرمان ایزدی‌ها را تنها گذاشت نیازی نیست

یگان‌های مقاومت شنگال نیروی مدافع ایزیدخان و متشکل از دختران و پسران شنگال است؛ آنان توانایی دفاع از شنگال را دارند و به گفته‌ی آنان شنگال به هیچ نیروی بیگانه‌ای نیازی ندارد.

پس از آنکه نظامیان پ.د.ک در ٣ آگوست ٢٠١۴ از شنگال فرار کردند صدها هزار ایزدی بی‌دفاع در چنگ داعش گرفتار شدند. داعش به عنوان وحشی‌ترین سازمان ضدبشری جنایات بی‌شماری را علیه ایزدی‌های شنگال مرتکب شد. هزاران ایزدی توسط داعش قتلعام شدند و هزاران دختر و زن ایزدی از سوی این گروه وحشی به اسارت گرفته شدند. پ.د.ک بابت این خیانت تاریخی خود هیچگاه روشنگری نکرد و هیچ کدام از مسئولین پ.د.ک نیز از سوی این حزب مورد بازخواست قرار نگرفت بلکه همگی مسئولان نظامی وقت شنگال ارتقای درجه گرفتند.

ایزدی‌ها پس از این قتلعام ضرورت تشکیل نیروهای خوددفاعی را حس کردند و از اینرو یگان‌های مقاومت شنگال (ی.ب.ش) و یگان‌های زنان شنگال (ی.ژ.ش) را به عنوان نیروهای خوددفاعی خود تشکیل دادند. این نیروها نقشی تاریخی در دفاع از ایزدی‌ها و آزادی شنگال و مناطق اطراف آن بازی کردند.

ی.ب.ش و ی.ژ.ش که شمار آنان بالغ بر هزاران مبارز پسر و دختر است وظیفه خود را محافظت از خلق و خاک ایزدی‌ها می‌دانند. آنان همچین از خلق‌های دیگر این منطقه هم در مقابل حملات بیگانگان محافظت می‌کنند. پارت دمکرات کوردستان که خلق ایزدی را با قتلعام بزرگی مواجه کرده بود پس از تشکیل ی.ب.ش و ی.ژ.ش بی‌وقفه آنان را آماج حملات رسانه‌ای قرار داده و به روال رسانه‌های جنگ ویژه رژیم فاشیست ترک و داعش به سیاه‌نمایی علیه مبارزان ایزدی ادامه داده است. اما با این همه مبارزان همچنان در مقابل حملات پسمانده‌های داعش، حملات هوایی ارتش متجاوز ترکیه و فتنه‌های پارت دمکرات ایستادگی نموده‌اند و امروز به یکی از موفق‌ترین نمونه‌های نیروی نظامی در تمامی خاک عراق مبدل شده‌اند.

برای آشنایی بیشتر با این مبارزان دیداری کوتاه را از یکی از پایگا‌ه‌های ی.ب.ش داشتیم. آنان در مورد تبلیغات سوء پ.د.ک و رژیم کوردستیز ترکیه سخن گفتند و خاطرنشان کردند که ی.ب.ش به نیرویی شکست‌ناپذیر برای دفاع از اراده خلق ایزدی شنگال مبدل شده است. آنان خاطرنشان کردند که ی.ب.ش ثمره فریاد‌های مادران و دختران ایزدی بود که از سوی داعش قتلعام شدند و یا به اسارت گرفته شدند.

مبارزان ایزدی تأکید کردند که ی.ب.ش پس از حمله داعش و فرمان ٣ آگوست ٢٠١۴ تا به امروز از شنگال دفاع کرده است و امروز به هیچ نیروی دیگری برای دفاع از شنگال نیازی نیست، بویژه آنانی که در فرمان ٣ آگوست خلق ایزدی را دو دستی به داعش واگذار کردند.