مدحت سنجار خطاب به اپوزیسیون گفت: برای ملاقات با اوجالان درخواست کنید

مدحت سنجار، ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلقها نسبت بە انزوای شدید رهبر پ.ک.ک عبدالله اوجالان واکنش نشان داد و از احزاب اپوزیسیون خواست: علیه سیاست های جنگ طلبانه دولت و مهندسی روند انتخابات، هیأتی تشکیل دادە و برای ملاقات در امرالی درخواست دهند.

راهپیمایی ما هیچ مانعی را بە رسمیت نمی شناسد

مدحت سنجار، ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلقها در این تجمع سخنرانی کرد و گفت هیچ کس نمی تواند اراده ملت ما را شکست دهد و سرکوب کند. آنها سعی کردند رفیق کسکین را مجبور به سر خم کردن کنند، اما او سر خم نکرد و با نشانه پیروزی پاسخ آنها را داد.  آنها همین بازی را در 2 مارس 1994 اجرا کردند. آنها مصونیت پارلمانتاران را لغو کردند و سعی کردند اورهان دوغان را بە تعظیم وادارند، اما نتوانستند. چند روز پیش عضویت سمرا گوزل را در پارلمان لغو کردند. آنها می خواستند با این کار او را بە تسلیم وادارند، اما نتوانستند. قوی ترین پاسخ با افزایش مبارزه داده می شود و راهپیمایی ما بدون اینکه اعتنایی به موانع بکند، ادامه خواهد یافت.

سیاست های حل نشدنی

دلیل این فشارها بە سیاست دموکراتیک واضح است. دلیل این سیاست های حل نشدنی در مسئله کورد است. دلیل عدم دست یابی بە راە حل،  تخریب و انکار است. سیاست تخریب و انکار نیز بر سه مبنا استوار است. یکی از آنها حذف سیاست دموکراتیک است. با این کار می خواهند سیاست تخریب و انکار را تداوم بخشند.  اما سیاستهای دموکراتیک از خود دفاع کرده و رشد می کند.  نیروی عظیم حزب دمکراتیک خلقها باعث نابودی آنها خواهد شد. هر چه بیشتر در موفقیت ناکام شوند، بیشتر عصبانی می شوند و دست به حمله می زنند. هرچه بیشتر حمله می کنند، بیشتر خود را نابود می کنند. تمام حکومت هایی که با سیاست جنگطلبانه با مسئله کورد روبرو شدند، اکنون به تاریخ پیوستە اند.

سیاست جنگ طلبانه را تقویت می کنند

سیاست های نفرت پراکنی و دشمنی ملت را فقیر می کند. یکی از ارکان این سیاست، طرح های جنگی است. هر جا دستاوردی برای کوردها متصور باشند به آنجا حمله می کنند. مانند آنچه اکنون در روژاوا در حال رخ دادن است. چیزی که آنها را به هم پیوند می دهد دشمنی آنها با کوردها است. به همین دلیل است که ما به جنگ نه می گوییم. سیاست دشمنی و ذهنیت نفرت، کشور را فقیرتر می کند. 

درباره کشتار پاریس باید شفاف سازی شود

دو روز پیش در پاریس 3 نفر در نتیجە سیاستهای نفرت پراکنی و دشمنانە کشته شدند. سوالات فراوانی در این بارە مطرح شدە است. این درخواست ما از دولت فرانسه است. چه نیروهایی پشت این قتل هستند باید فورا مشخص شود. تا دیگر دست به این اقدامات وحشیانه نزنند.

ما نتایج مخرب سیاست جنگ طلبانه را در هر عرصه ای احساس می کنیم. به خاطر این سیاست مردم ما می میرند و نان ما دزدیده می شود. خود نورالدین جانیکلی نماینده حزب عدالت و توسعه این واقعیت را در پارلمان بیان کردە است. بر اساس مطالعات انجام شده بیش از 3 تریلیون دلار در طول این جنگ 40 ساله هزینه شده است. این پول از جیب مردم تامین می شود. در حال حاضر 30 میلیون نفر در گرسنگی زندگی می کنند. اگر پولی که برای جنگ خرج می شد بین مردم عادلانه تقسیم می شد الان وضعیت کشور خیلی بهتر بود. ما مخالف جنگ هستیم و می گوییم راه حل مذاکره و گفتگو است. ما از صلح در برابر جنگ دفاع می کنیم و در این هدف مصمم هستیم.

سیاستهای انزوا فقر را عمیقتر می کند

انزوای تشدید شده بر آقای عبدالله اوجالان ادامه همان ذهنیت سیاست های عدم حل مسئله کورد است. انزوا و سیاست های جنگطلبانه باهم مرتبط هستند. هرچه انزوا شدیدتر می شود، سیاست های جنگطلبانه نیز شدیدتر می شود. هرگاه نقشه های جنگی وارد عمل می شوند، انزوا در امرالی نیز شدیدتر می شود. 21 ماه است هیچ اطلاعی از امرالی دریافت نشده است. بر اساس اطلاعاتی که وکلا به دست آوردە اند، اوجالان به هنگام بازدید CPT در این ملاقات شرکت نکرده است. سوء ظن افزایش می یابد، تشدید انزوا جنگ و فقر را افزایش می دهد و از توسعه دموکراسی جلوگیری می کند. به همین دلیل است که ما می گوییم این انزوا باید فوراً پایان یابد. عبدالله اوجالان در آخرین دیدار گفت: «اگر به من فرصت بدهند، در عرض یک هفته از درگیری جلوگیری میکنم.»

ما میخواهیم در امرالی با آقای اوجالان دیدار داشتە باشیم

با وجود اینکه مشخص است که آقای عبدالله اوجالان نقش مهمی را در صلح و حل و فصل مسائل و مشکلات دارد، اما انزوا را تشدید می بخشند.  ما می گوییم این انزوا باید پایان یابد. ما نیز درخواست دادیم و به عنوان ریاست مشترک می خواهیم با اوجالان ملاقات کنیم. ملاقات با وکلا حق اوست. این انزوا غیرقانونی است. این دولت می خواهد هم سیاست و هم پروسه جنگ را بر اساس انزوا و سیاست جنگطلبانه طراحی کند. انزوا یک مسئله مهم در سراسر کشور است. همه مردم دمکرات و آزادیخواه باید با انزوا مخالفت کنند.  بنابراین، ما از همه احزاب سیاسی دعوت می کنیم و می گوییم که: در مقابل اصرار دولت اقتدارگرا بر سیاست های جنگی و طراحی سیاست و روند انتخابات، هیأتی تشکیل دهید و برای ملاقات در امرالی درخواست کنید. دلیل اصلی این بحران حل نشدنی انزوا است. بنابراین، نیروهای سیاسی و دموکراسی اجتماعی باید با هم فریاد زنند. بیایید با هم به جنگ نه بگوییم، درخواست صلح و رفع انزوا کنیم.

زندگی نوینی خواهیم ساخت

انتخابات در حال  نزدیک شدن است و جنگ همچنان ادامه دارد. AKP-MHP بدین شیوە خود را برای انتخابات آماده می کنند. ما هم کوچه به کوچه، خانه به خانه می گردیم. ما قدرت تغییر کشور را داریم.  ما دموکراسی، آزادی، عدالت و شهروندی برابر را به ارمغان خواهیم آورد. ساختن یک زندگی نو امکان پذیر است. ما عهد می بندیم این وضعیت را تغییر دهیم و به قدرت و نظام غارتگری و ظلم پایان دهیم. ما راه را برای جمهوری دموکراتیک هموار خواهیم کرد و با هم پیروز خواهیم شد.