مدحت سنجار: مسئول قتل‌عام قونیه، حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ است

مدحت سنجار ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها با اشاره به قتل‌عام یک خانواده کورد در قونیه اظهار داشت: زبان کین و نفرت حاکمیت، مسئول نخست این قتل‌عام جنایتکارانه است.

هیات مرکزی حزب دمکراتیک خلق‌ها، بعد از قتل‌عام یک خانواده کورد در یک حمله نژادپرستانه آ.ک.پ/م.ه.پ نشستی اضطراری برگزار کرد. مدحت سنجار ریاست مشترک حزب دمکراتیک بعد از این جلسه، نشست خبری برگزار کرد. در این نشست خبری سنجار اعلام کرد:

در ساعات شب اطلاع پیدا کردیم که در منطقه مرام در قونیه، قتل‌عامی صورت گرفته است. ۷ عضو یک خانواده به شیوه‌ای جنایتکارانه قتلعام شده‌اند. این قتل‌عام یکی از جنایتهایی است که اخیرا روی داده است. زبان کین و نفرت حاکمیت، مسئول نخست این قتل‌عام است. حاکمیت مدت زمان زیادی است که زبان کین و نفرت را علیه حزب دمکراتیک خلق‌ها و کورد مورد استفاده قرار می‌دهد. اظهاراتی مبتنی بر 'سیاستهای قتل‌عام' را بر زبان می‌آورد. اظهارات چند ماه پیش، شریک کوچک ائتلاف را از یاد نبرده‌ایم. همان زمان نسبت به روی دادن چنین جنایاتی هشدار دادیم. این زبان، ذهنیت و سیاست، زندگی مشترک در ترکیه را با خطر مواجه می‌کند و دینامیتی برای از میان برداشتن همزیستی مشترک است.

روزی که ما هوال دنیز پویراز را از دست دادیم، اعلام کردیم که با چنین طرح‌هایی روبرو خواهیم شد. مبنایی که راه را برای قتل‌عام دنیز پویراز باز کرد، همان ذهنیت و عقلانیتی است که اکنون این حادثه را رقم زده است. ما هشدار داده بودیم که دولت در این باره طرح‌هایی را علیه کوردها در دست دارد و تلاش می‌کند بحران آفرینی کند. از ابتدا به تمامی نیروهای اپوزیسیون و دمکراسی‌طلب در این باره هشدار داده بودیم.

حاکمیت مسئول اصلی این جنایت است

حملات صورت گرفته تنها علیه حزب دمکراتیک خلق‌ها نیستند، بلکه همزمان ما اعلام کرده بودیم که این موضوع بسیار عمیق‌تر است. طبق شواهد حزب دمکراتیک خلق‌ها را هدف قرار می‌دهند، علیه حزب دمکراتیک خلق‌ها سیاستهای قتل‌عام سیستماتیک را تحمیل می‌کنند. روزهای گذشته در آفیون، آنکارا، قونیه شاهد حملات نژادپرستانه بوده‌ایم. ما همیشه اعلام کرده‌ایم که این حملات در ادامه همان حمله پیشین به دنیز پویراز هستند. اما حاکمیت در این باره هیچگونه مسئولیتی را بر عهده نگرفته است و به جای اینکه مانع از ادامه حملات شوند، به جای اینکه تدابیر لازم در این باره گرفته شود، سیاستهای اصولی و درست اتخاذ کند، راه را برای ادامه این حملات باز می‌کند. حاکمیت مسئول اصلی این رویداد است.

نیروهای دمکراسی و احزاب اپوزیسیون به موضعگیری اصولی دست نزدند

طرح بزرگی برای ایجاد بحران وجود دارد، طرح بزرگ و جدی برای سیاستهای جنگی و تحریک وجود دارد. حزب دمکراتیک خلق‌ها حزبی است که مدافع همزیستی مشترک است، برای آنکه بتواند به تمام حملات بهترین و موثرترین پاسخ لازم را بدهد، بر اساس سیاست دمکراتیک مبارزه می‌کند. اما در مقابل این موضع، با سیاستهای مسموم ما و آینده را تهدید می‌کند. می‌توان گفت که نیروهای دمکراتیک و خصوصا احزاب اپوزیسیون موضع مشترک و اصولی را در این باره نگرفته‌اند.

با هم باید راه قتل‌عام را گرفت

ما به عنوان حزب دمکراتیک خلق‌ها حملات نژادپرستانه علیه کورد را باید متوقف کنیم. ما مبارزه خود را باید با عزم راسخ ادامه دهیم. از تمام احزاب اپوزیسیون و نیروهای دمکراسی‌طلب درخواست می‌کنم که به محکوم کردن این اقدام بسنده نکنند، کافی نیست، پیامهای تسلیت ارسال نکنند، که کافی نیست. برای خنثی کردن این سیاست‌ها باید بیش از هر زمان دیگری موضعی مشترک، مصمم و راسخ نیاز است. باید با هم علیه این سیاستهای نفرت‌انگیز و قتل‌عام موضع‌گیری شود.

کورد تنها نیست

خلق کورد تنها نیست، خلق کورد خلقی نیست که در مقابل این حملات ترسیده و سر تعظیم فرود بیاورد. ما به عنوان حزب دمکراتیک خلق‌ها، اراده این خلق را نمایندگی می‌کنیم. از حق حیات مشترک و زندگی در این کشور دفاع می‌کند، این حزب از نیروی و عزم راسخ برخوردار است. ما با هم و در درجه نخست با خلق کورد، علیه سیاستهای قتل‌عام، ذهنیت نژادپرستی و تلاش و طرح برای بحران، مطالبات دمکراتیک خودمان را ادامه می‌دهیم. ما تنها نیستیم، ما از قدرت برخورداریم.

هیاتی بزرگ از طرف این حزب همراه با من عازم قونیه می‌شویم. از تمام احزاب اپوزیسیون و نیروهای دمکراتیک درخواست می‌شود که حضور داشته باشند. از آنها دعوت می‌شود که با هم برای دفاع از همزیستی با این همیات همراه باشند. ما با عزم راسخ مبارزه خود را ادامه می‌دهیم. در صورتیکه همزیستی مبنا باشد، ما می‌توانیم در زمانی نزدیک، توطئه‌های شکل گرفته برای قتل‌عام را متوقف کنیم. به همین دلیل بار دیگر درخواست می‌کنم که در قونیه با هم حضور داشته باشیم، انتظار داریم رهبران احزاب اپوزیسیون و نیروهای دمکراتیک، برای متوقف کردن فاشیسم و نژادپرستی، برای رقم زدن حیاتی دمکراتیک و برابر در این اجتماع حضور داشته باشند.