مجلس خودمدیریتی دمکراتیک شنگال: ما برای مذاکره آماده‌ایم، در صورت حمله پاسخ داده می‌شود

شورای اجرایی (MXDŞ) در بیانیه‌ای نتایج نشست فوق‌العاده امروز خود را اعلام کرد:"ما با طیف‌های گوناگون گفتگو کردیم و آنان قول دادند، ولی چنانکه پیداست به وعده‌‌های خود عمل نکرده‌اند. در صورت وقوع جنگ پاسخ داده می‌شود. شنگال از حقوق خود دست نمی‌کشد."

شورای اجرایی مجلس خودمدیریتی دمکراتیک شنگال (MXDŞ) با شرکت نمایندگان حزب آزادی و دمکراسی ایزدیان (PADÊ)، جنبش آزادی زنان ایزدی (TAJÊ) و تمامی سازمان‌ها و نهادهای شنگال امروز در مورد تهدیدهای که ایزدیخان و اداره خومدیریتی و نیروهای دفاعی را هدف قرار داده‌اند نشستی فوق‌العاده برگزار کرد. شورای اجرایی پس از برگزاری نشست با حضور نمایندگان خلق شنگال نتایج رایزنی خود را با افکار عمومی در میان گذاشت. حسن حجی عضو مجلس خودمدیریتی دمکراتیک شنگال به نمایندگی از خلق شنگال سخن گفت.

'پس از نابودی داعش، توطئه علیه شنگال ادامه دارد'

حسن حجی اعلام کرد که از زمان نابودی داعش در شنگال تاکنون توطئه‌چینی علیه مردم شنگال بدون وقفه ادامه داشته است و افزود:"از زمان نابودی داعش تاکنون بدون وقفه توطئه علیه شنگال صورت می‌گیرد. ما می‌گوییم، از شنگال چه می‌خواهند؟ وقتی مردم شنگال به خانه و کاشانه خود برگشتند، وضعیت آنان رو به بهبود گذاشت و زندگی طبیعی خود را از سر گرفتند یکبار دیگر به توطئه دست زده‌اند."

'ما گفتگوهای بسیاری ترتیب دادیم، به وعده‌ها عمل نکرده‌اند'

حسن حجی افزود که خلق شنگال به سطحی رسیده است که می‌تواند خود را مدیریت کند و فرزندان شنگال از خاکشان دفاع کنند و افزود:"آنچه امروز در شنگال برقرار است به هیچ عنوانی با قوانین عراق ضدیت ندارند. حکومت عراق با این اقدامات خود می‌گوید که ما موجودیت شما را نمی‌پذیریم، هویت شما را به رسمیت نمی‌شناسیم، هیچ حقی در این دولت ندارید! در شش سال گذشته ما ده‌ها بار در بغداد، نجف با تمامی مسئولان حکومتی دیدار کرده‌ایم و به ما قول داده‌اند، اما تا به امروز به یک قول خود عمل نکرده‌اند."

'می‌خواهند برده شویم؛ می‌گوییم اگر به قوانین خود عمل می‌کند، باید برای تمامی خلق‌های عراق به شیوه‌ای برابر رفتار شود'

حسن حجی خاطرنشان کرد که روز گذشته مسئولان حکومت عراق به آنان گفته‌اند که موجودیت آنان و نیورهای دفاعی آنان را قبول ندارند و افزود:"در چارچوب توافق مابین بغداد-هولیر روز گذشته به ما گفتند؛ 'ما موجودیت شما و نیروهای دفاعی شما را نمی‌پذیریم.' می‌خواهند برده شویم، ما به حکومت عراق می‌گوییم، اگر به قوانین خود عمل می‌کند، باید برای تمامی خلق‌های عراق به شیوه‌ای برابر رفتار شود."

'آشکارا اعلام می‌کنیم که به حمله و تهدید پاسخ داده می‌شود'

حسن حجی اظهار کرد که آنان همیشه خواستار راه‌ دیالوگ هستند و افزود:"ما یکبار دیگر اعلام می‌کنیم که خواستار جنگ نیستیم و برای مذاکره آماده‌ایم و درهای ما برای گفتگو باز است. اما اگر درصدد حمله و تهدید علیه ما باشند، آشکارا اعلام می‌کنیم که بی‌پاسخ نخواهد بود. ما می‌گوییم بس است دیگر، از توطئه‌گری دست بردارید. شما تاکنون هیچ خدمتی به این خلق نکرده‌اید، تنها کار شما توطئه‌گری بوده‌ است."

'برای محافظت حقوق، هویت و آیین ایزدی از شنگال صیانت کنید'

حجی از تمامی ایزدی‌های سراسر جهان خواست تا برای دفاع از حقوق اولیه خلق شنگال متحد شوند و افزود:"برای اینکه حق، هویت و آیین ایزدی خویش در عراق را محفوظ بداریم، باید ایزدی‌های شنگال و دیگر مناطق از شنگال صیانت به عمل آورند."

'با آمدن پاپ فرانسیس، توطئه‌ی دیگری را آغاز کرده‌اند'

حسن حجی با اشاره به سفر پاپ فرانسیس برای مشاهده وضعیت آیین‌ها و باورمندان مسیحی به عراق افزود با اینکه وی به واتیکان برنگشته بود که توطئه‌ی دیگری علیه ایزدیان به اجرا گذاشته شد و در این رابطه خطاب به دولت عراق گفت:"اگر باورمندی‌های‌ اقلیت را نمی‌خواهند پس در آنصورت باید آلترناتیف خود را ارائه کنند. باید اجازه دهند ما خود را مدیریت کرده، از خود محافظت نماییم و از قتل‌عام جلوگیری کنیم."

'ما تا پایان خواستار مذاکره هستیم، بیش از این ظلم را نمی‌پذیریم و از حق خود دفاع می‌کنیم'

حسن حجی در پایان هشدار داد که آنان خواستار وقوع جنگ در شنگال نیستند و خطاب به حکومت فدرال عراق گفت:"اگر شما با ارتشتان به ما حمله کنید، ما نیز پاسخ شما را می‌دهیم. باید خوب بدانید که ما یکبار دیگر ظلم شما را نمی‌پذیریم و از خواسته‌های بنیادین خود دست نمی‌کشیم. تا زمانی که راه مذاکره وجود داشته باشد ما انرا می‌پذیریم، اما اگر این راه را مبنا قرار ندهند، باید همه خوب بدانند که حمله به شنگال روی داده و رویدادهای نامطلوبی روی خواهند داد."

در نشست تصمیم گرفته شد که فردا راهپیمایی باشکوهی در مرکز شنگال برگزار شود. اهالی شنگال و بخش‌های آن در این راهپیمایی شرکت خواهند کرد و اعتراض خود را به فشارها و تهدیدها اعلام می‌کنند.

بیش از ١٠٠ روز است که مردم شنگال با برپایی خیمه همبستگی خود را با نیروهای آسایش ایزیدخان اعلام نموده‌اند.