معلمی که می‌خواهند زندانی کنند بر ناعادلانه بودن حکم زندان تأکید کرد

زارا محمدی در برنامه‌ای زنده در شبکه اجتماعی اینستاگرام گفت هدفش از آموزش زبان مادری به کودکان جامعه‌اش این بوده است که نسل آینده را توانمند کند تا آنها گرفتار وضعیتی مشابه ما نشوند.

انجمن فرهنگی نوژین در رابطه با آخرین وضعیت زارا محمدی، معلم زبان مادری که به نظر دادگستری حکومت ایران باید پنج سال به زندان برود، شامگاه دیروز، یک جلسه زنده در شبکه اجتماعی اینستاگرام خود برگزار کرد. حکم به پنج سال حبس زارا محمدی به جرم "تدریس زبان کوردی"، احساسات جامعه کوردها را جریحه دار کرده است. 

زارا محمدی و دو وکیل او بهمراه یک عضو انجمن نوژین در یک جلسه آنلاین به سئوالات افکار عمومی پاسخ دادند.

ادریس، عضو انجمن نوژین در صحبت‌های خود گفت ما برای تکوین یک ملت دمکراتیك تلاش می‌کنیم. او افزود هویتی که ما از آن صحبت می‌کنیم زنده است، یک ریشه‌ تاریخی دارد، اما متأسفانه سرکوب شده است.

جوامیر عبدالهی، وکیل زارا محمدی نیز در سخنان خود تأکید کرد از همان ابتدا می‌دانست پرونده‌ای که علیه انجمن نوژین و موکلش گشوده شده بود، مسئله دارد. او گفت شخصا واقف بودم که آنها داشتند بصورت داوطلبانه کار فرهنگی می‌کردند. آقای عبدالهی گفت حالا که زارا باید خودش را به دادگاه معرفی کند و به زندان برود، دوباره با صدای بلند می‌گویم که او بی‌گناه است.

زارا محمدی نیز با بیان این که بدون شک تاریخ در مورد همه چیز قضاوت خواهد کرد گفت:"انجمن نوژین که از سال ١٣٨٩ تاکنون در آن عضویت دارد، فعالیتی پنهانی و زیر خاکی انجام نمی‌دهد که مردم ندانند."

او توضیح داد: "بنیان فکری ما تدریس زبان کوردی نبوده است و ما خواستار تحصیل به زبان مادری هستیم. این درست است که انجمن نوژین فقط این قدرت را داشت که زبان کوردی را به مخاطبان خود آموزش دهد، اما فکر و گفتمان ما بر پایه آموزش و پرورش به زبان کوردی است. یعنی کودکان، علوم را به زبان مادری خود یاد بگیرند."

این فعال فرهنگی اضافه کرد: "انجمن نوژین به هیچ وجه اصل پانزده قانون اساسی را کافی نمی‌داند ولی حتی این میزان اندک نیز برای ما کوردها در نظر گرفته نشده است. چه برسد به این که آموزش به زبان کوردی باشد."

زارا محمدی از همه افراد دلسوزی که پیشنهاد می‌کنند او از ایران خارج شود تا به خاطر یک وثیقه به زندان نرود صمیمانه تشکر کرد، اما گفت قصد ندارد دیارش را ترک کند چون به درستی کاری که کرده است ایمان دارد.

او گفت هدفش از آموزش زبان مادری به کودکان جامعه‌اش این بوده است که نسل آینده را توانمند کند تا آنها گرفتار وضعیتی مشابه ما نشوند. زارا محمدی در بخش دیگری از سخنانش افزود: "در برابر این حکم، علاوه بر اطلاع‌رسانی به افکار عمومی، راههای قانونی را نیز رفتیم، اما چاره‌ی دیگری هم وجود دارد که همانا ادامه دادن به آن راه است. ما نباید منصرف شویم."

او در اشاره به فرصت باقی‌‌مانده تا رفتن به زندان، توضیح داد اگر روزی جلوی این نوع دستگیری‌ها در جامعه گرفته شود، به آن معنا خواهد بود که آن جامعه به اهداف خود رسیده است.

زارا گفت نمی‌خواهد که یک قهرمان باشد و واقعا خودش را قهرمان نمی‌بیند. او خودش را یک مبارز کوچک می‌نامد که خدمت به جامعه را بزرگترین افتخار زندگی خود می‌داند.