مراد کاراییلان: ارتباطات پارت دمکرات با ترکیه در راستای منافع کورد نیست

کاراییلان: روابط پارت دمکرات کوردستان با ترکیه، پیوندهای امنیتی و... در راستای منافع کورد نیست. در واقع چنین ارتباطاتی حتی در راستای منافع خود این حزب نیز نیستند.

مراد کاراییلان، عضو کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان در برنامه ویژه تلویزیون سترک شرکت کرده و رویدادهای جاری در جنوب کوردستان را مورد بحث و بررسی قرار داد.

در این گفتگو کاراییلان اظهار داشت که ارتباطات پارت دمکرات کوردستان با ترکیه، پیوندهای امنیتی و... در راستای منافع کورد نیست. در واقع چنین ارتباطاتی حتی در راستای منافع خود این حزب نیز نیستند. کاراییلان در این گفتگو تحرکات پارت دمکرات کوردستان در هفتانین، متینا، گاره و بهدینان را نیز ارزیابی کرد.

مراد کاراییلان در گفتگوی خود با تلویزیون سترک اعلام داشت که نیروهای پارت دمکرات کوردستان دست به تحرکات جدیدی زده و آرایش جنگی گرفته‌اند؛ یعنی اگر نیروهای ما اوضاع را به خوبی نظارت نمی‌کردند و اطلاع درست و جدی از وضعیت نداشتیم، با چنین اطمینانی سخن نمی‌گفتیم زیرا ما همیشه خوشبین هستیم. اما اکنون که به میدان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که زمینه‌چینی برای چنین وضعیتی وجود دارد. با این آرایش جنگی چه می‌خواهند؟ مثلا در هر جا که ما پایگاهی داشته باشیم، مستقیما نیروها را به آن نقطه اعزام و مستقر می‌کنند. بین نیروهای ما حائلی وجود ندارد، و در این نقاط می‌خواهند که ایست بازرسی درست کنند. در انجام چنین کاری چه نیتی دارند؟

در این گفتگو کاراییلان اعلام نمود که استعمارگری ترک در ۶ سال اخیر به روند جدیدی دست یافته است و در این باره گفت: با ذهنیتی جدید حرکت می‌کنند. در مقطع کنونی، در ترکیه آ.ک.پ حاکمیت ندارد، در ترکیه اکنون م.ه.پ حاکمیت را در دست دارد. نگرش‌های این حزب به حاکمیت نیز مبتنی بر پان ترکیسم است؛ غیر از ترک هیچ ملت دیگری را به حساب نمی‌آورند. یعنی از تفکری شونیستی و نژادپرستی شدیدی برخوردارند. از این طریق می‌خواهند که در کوردستان خود را تحمیل کنند. باید به این مسئله توجه کرد.

کاراییلان خاطرنشان ساخت که بعد از آنکه رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان در جریان توطئه بین‌المللی دستگیر شد، حزب آنها  با رهبری رهبر آپو توانست مدت ۵ سال آتش‌بس را ادامه دهد. کاراییلان در ادامه افزود: بعد از آنکه رهبر ما در جریان یک توطئه بین‌المللی دستگیر شد، ما ۵ سال اعلام آتش‌بس نمودیم. دولت ترک نیز ارتباطات خود را با جنوب کوردستان متوقف کرد. همچنین بر قطع ارتباط خود جنوب کوردستان نیز تاکید کردند. خوب، کی این خط قرمز را برداشتند؟ سال ۲۰۰۸، زمانیکه در مقاومت زاپ درهم شکستند، زیرا در آنموقع خلق در آمیدی در مقابل تانک‌های ترک به خیابانها آمدند، تمامی خلق‌مان در جنوب زحمات فراوانی کشیده و ترک‌ها خط قرمز خود را برداشتند. در جریان رفراندوم نیز موضع درست و واقعی خود را بار دیگر نشان دادند. به ایران رفتند و در آنجا ملاقاتهایی را ترتیب دادند، در عراق نیز به همین شیوه عمل کردند، با آنها ائتلاف ایجاد کرده و اجازه ندادند که حتی یک قدم نیز بردارند. ما لازم نمی‌دانیم که چنین سخنانی همیشه گفته شوند، اما لازم است که همه از واقعیات اطلاع پیدا کنند. ما حزب کارگران کوردستان، اگر حضور نداشته باشیم، ترک حتی به هولیر نیز حمله می‌کنند. هیچگاه اجازه نمی‌دهند که کورد دستاوردی داشته باشد. و اکنون چون حزب کارگران کوردستان، از تمامی منطقه حفاظت می‌کند، هدف نخست حزب کارگران کوردستان است. اما با این وجود، دشمن در تمامی سخنان خود، در تمامی برنامه‌های خود اظهار می‌دارد که کورد حقوقی ندارد.

تئاتری که با تمامی زبان‌های جهان روی سن رفته است، اجازه ندارد که با زبان کوردی روی سن برود

کاراییلان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که هنرمندان در استانبول تلاش کردند تئاتری را که با تمامی زبانهای جهان روی سن رفته است، با زبان کوردی روی سن ببرند، بلافاصله این تئاتر را ممنوع کردند. در کتاب سال هشتم، در جایی به کورد اشاره شده است، زمانی از آن اطلاع یافتند، بلافاصله این کتاب را جمع‌آوری کردند. یعنی اجازه نمی‌دهند که تحت عنوان کورد، هیچ چیزی منتشر شود. خواهان نابودی کورد هستند. در این رابطه مسئله صرفا پ.ک.ک نیست، آنها می‌خواهند که کورد را از ریشه نابود کنند. خواهان نابودی کورد هستند. ذهنیتی که اکنون در ترکیه حاکم است، اینگونه فکر و عمل می‌کند.

در رابطه با پیوندهای ترکیه و پارت دمکرات کوردستان..

به همین دلیل است که ما می‌خواهیم بار دیگر تکرار کنیم؛ ارتباطات پارت دمکرات کوردستان با ترکیه، همکاریهای اطلاعاتی و... هیچیک در راستای منافع خلق کورد نیستند، حتی در راستای منافع پارت دمکرات کوردستان نیز نیستند. احتمال دارد که اکنون به شیوه‌ای موقتی، چنین به نظر برسد که در راستای منافع آنهاست، اما این موضوع کورد را تهدید می‌کند. یعنی وضعیتی در جریان ست که بسیار حساس است و از طرف دیگر نیز هیچ بهایی به آن نمی‌دهند. زیرا تمامی کوردها را این اقدامات مورد هدف قرار می‌دهند، با این وجود مشاهده می‌شود که بخشی از کوردها با انها در ارتباط هستند. ما در مقابله با این ذهنیت سرکوبگر و ظالم است که دست به مبارزه زده‌ایم و به نام خلق کورد مقاومت می‌کنیم.

موضوع دیگر؛ اینست که برخی از مسئولان حکومت اقلیم می‌گویند که پ.ک.ک خود را به عنوان آلترناتیف حکومت اقلیم مشاهده می‌کند. چنین مسئله صحت ندارد. این گفته از کجا امده است؟ ما درک نمی‌کنیم. آیا برای اقناع مخاطبان خود چنین چیزی می‌گویند؟ یا کسانی که چنین چیزی را می‌گویند واقعا به آن باور دارند؟ ما به خوبی از این مسئله اطلاعی نداریم. اما در واقع چنین گفته‌هایی هیچ رگه‌ای از حقیقت را در خود ندارند. وزیر امور خارجه ترکیه، چاوش اوغلو یکبار علام کرده است که پ.ک.ک درصدد تصرف هولیر است. ایجاد حکومت اقلیم کوردستان، یکی از دستاوردهای خلق کورد است. دستاوردی است که در نتیجه مبارزه ده‌ها ساله خلق شده است. اراده خلق با آن همراه بوده است. چرا ما باید خود را به عنوان آلترناتیف این حکومت فرض کنیم؟ چنین چیزی درست نیست. بلا موضوع است.

تمامی مسائل را به گردن پ.ک.ک می‌اندازند

کاراییلان در ادامه افزود: در هر جا رویدادی روی دهد، می‌بینیم که مستقیما و فورا آن را به پ.ک.ک نسبت می‌دهند و می‌گویند که پ.ک.ک ان را انجام داده است. مسئول امنیت سرزیر کشته می‌شود. مستقیما مسئولیت آن را متوجه پ.ک.ک می‌کنند. انجمن آسایش (شورای امنیتی) جنوب کوردستان چنین چیزی را صراحتا اعلام کرده است. در واقع ما نیز شگفت‌زده شدیم. پیش از هر چیز این را بگویم، ما تصمیم نداریم که در جنوب کوردستان علیه یک حزب و سازمان یا یک مسئول حکومت اقلیم کوردستان، به هیچ اقدامی دست بزنیم یا حمله‌ای را علیه آنها صورت دهیم. این موضوع را به طور رسمی اعلام می‌کنیم، ما هیچ تصمیمی برای چنین اقداماتی نداریم. اما آنها با قاطعیت از آن سخن می‌گویند؛ ما نیز گفتیم: احتمال دارد که در ان مناطق یگانهایی از ما حضور داشته باشند و خودسرانه دست به چنین عملی زده باشند، یا چنین اقدامی را انجام داده باشند؟ در این رابطه در منطقه دست به تحقیق و تفحص زدیم، به این نتیجه رسیدیم که چنین اقدامی از طرف ما صورت نگرفته است. اگر انها در این رابطه مدرکی دارند، بفرمایند مدارک را ارائه بدهند، در رسانه‌های خود ان را منتشر کنند و ما نیز قبول می‌کنیم. اما چنین چیزی وجود ندارد. یعنی دشمن میهخواهد که ما را در مقابل یکدیگر قرار دهد. اقدامات تحریک کننده در جریان هستند. من نمی‌دانم که چه کسی چنین عملی را انجام داده است، اما باید ما بدانیم که دشمن ما چنین استراتژی‌ای را به پیش می‌برد تا بتواند از این طریق کورد را در مقابل یکدیگر وادارد و سپس در این رابطه دست به تبلیغات بزند. از این طریق می‌خواهد استراتژی خود را به پیش ببرد.

در مقطعی هستیم که آینده کورد را رقم می‌زند

تا کنون کورد هیچگاه در جنگ داخلی پیروزی کسب نکرده است. این موضوع امری بدیهی است. سال‌های گذشته، یعنی سال‌های ۱۹۹۰ و پیش از آن برخی از گروه‌ها از جنگ داخلی میان کوردها بهره‌برداری کردند. آن زمان چنین زمینه‌ای مهیا بود. اما اکنون خیر؛ چرا اکنون چنین زمینه‌ای مهیا نیست؟ زیرا ما در سده ۲۱ قرار داریم. اکنون مباحثی در رابطه با بازترسیم مرزهای مجدد منطقه وجود دارد، کوردستان، یعنی ما در مرحله و زمانی قرار داریم که آینده کورد بار دیگر رقم می‌خورد. اما اگر خلق کوردستان اکنون در میان جنگی داخلی گرفتار شود دچار شکست استراتژیک می‌شود. این مسئله بسیار مهم است. ما به این مسئله فکر می‌کنیم. نگاه کنید، ما برای این موضوع  هر روز هزینه می‌دهیم. اما اگر چنین شکستی روی دهد، آنزمان است که تمامی زحمات ما، همه ما به هدر خواهد رفت. زحمات خلق‌مان در جنوب، شمال، شرق و روژآوای کوردستان به هدر می‌رود. ما از این مسئله به سادگی نمی‌گذریم.

ما اکنون می‌شنویم که نیروهایشان را به تحرک واداشته‌اند، به آرایش جنگی دست زده‌اند که گویا در حال اماده شدن برای جنگ هستند. یعنی اگر رصد دقیق اطلاعاتی، اطلاعات دقیقی از این مسئله نداشتیم، اینگونه با قاطعیت حرف نمی‌زدیم. زیرا ما خوشبینانه به مسائل نگاه می‌کنیم. اما اکنون مشاهده می‌کنیم، یعنی براستی شاهد زمینه‌سازی برای جنگ هستیم. با این زمینه‌سازی و مقدمه‌چینی چه می‌خواهند؟ مثلا اگر در نقطه‌ای ما حضور داشته باشیم، مستقیما در همان نقطه نیروهای خود را مستقر می‌کنند، بین نیروهای ما و آنها که حائلی وجود ندارد می‌خواهند بازرسی ایجاد کنند. هدف انها چیست؟ مثلا چند روز قبل در منطقه زیباری اتفاقی از این دست روی داد، چیزی به وقوع اتفاقی نیفتاده بود، اما ما شنیدیم و برای اینکه اتفاقی نیفتند، ما مداخله کردیم. یعنی وارد جایی شدند و پایگاهی را در مسیر احداث کردند، می‌توانند این پایگاه را در مسیر دیگری ایجاد کنند، مگر جا قحط است؟ لازم است همه بدانند که چنین اقداماتی برای تنش و زد و خورد به اندازه کافی تحریک کننده هستند. ما دشمن داریم، در هر دو طرف افراد جوان و حساسی حضور دارند، همه را نمی‌توان به خوبی کنترل کرد. به همین دلیل این اقدامات تحریک کننده، خطرناک هستند که شمار فراوانی از نیروها روبروی یکدیگر قرار گیرند. تا جایی که ما اطلاع داریم تلاش می‌کنند چند منطقه را تحت کنترل قرار دهند. اگر اینگونه باشد، احتمال روی دادن جنگ چندان دور نیست. من خودم مایل نیستم شخصا به فداییان فرمان بدهم که کورد را هدف قرار دهند. نه من مایل هستم و نه جنبش نیز خواهان چنین اقدامی است. ما می‌خواهیم که طرف مقابل لطفا ما را درک کند.  ما در مقابل دشمن روزانه مشعول نبرد هستیم، از جنگ نیز هراسی نداریم. اما ما خواهان روی دادن هیچ جنگ داخلی در میان کورد نیستیم.

ما می‌خواهیم از نظرات کاک مسعود اطلاع پیدا کنیم

من نمی‌دانم آیا رهبری پارت دمکرات کوردستان از تمامی رویدادهای در حال وقوع اطلاعی دارد یا خیر؟ خصوصا که در اینجا می‌خواهم کاک مسعود درخواست کنم؛ آیا از این اقدامات اطلاعی دارد یا خیر؟ نمی‌دانم که ایشان در رابطه با این موضوع چه نظری دارند؟ زیرا تا کنون در این باره حرفی نزده است. من می‌خواهم که نظرات کاک مسعود را بدانم. یعنی تمامی این اقدامات در چه راستایی انجام می‌شوند؟ چرا می‌خواهند با نیرویی این چنین بزرگ رفقا را محاصره کنند؟ این به چه معناست؟ می‌خواهم که به این مسئله بپردازیم. مهم نیست که مسئله چیست، ما آماده هستیم که مسائل و مشکلات داخلی خود از طریق گفتگو حل کنیم. اما اگر شما چپ و راست یک نیروی نظامی را بگیرید، آن را محاصره کنید، تلاش کنید عرصه را بر این نیرو تنگ کنید، حتی اگر مایل نیز نباشید، جنگ و برخورد روی می‌دهد. ما ازین مسئله نگرانی داریم. به همین علت آشکارا، صراحتا اعلام می‌کنیم؛ می‌خواهیم که مانع از روی دادن چنین برخوردهایی شویم. اینگونه نمی‌شود. اگر اوضاع بر همین منوال پیش روند باید در هر نقطه‌ای، هر لحظه منتظر برخوردی باشیم.

لازم نیست که با این سخنان، برخی براین باور باشند که ما برای تحت کنترل درآوردن مناطقی، زمینه‌سازی می‌کنیم. چنین مسئله‌ای صحت ندارد. احتمال دارد که برخی از سر فتنه‌انگیزی چنان اخبار غلطی را منتشر کنند، از چنین چیزی اطلاع ندارم، اما ما عملکردمان را در چارچوب ملی مورد تاکید قرار می‌دهیم. نگاه کنید، رهبر آپو ۲۲ سال است که صرفا یکبار توانسته است از طریق تلفن تماس برقرار کند، با برادرش محمد اوجالان نزدیک به ۲۰ دقیقه صحبت می‌کند. ۱۵ دقیقه آن در رابطه با موضوعات ملی بوده است. رهبری ما اینگونه فکر می‌کند، ما نیز به همین شیوه فکر می‌کنیم. چگونه امکان دارد که ما خود را به عنوان آلترناتیف حکومت جنوب اقلیم کوردستان بدانیم؟ چرا در رابطه با ما فکر می‌کنند که درصدد کنترل برخی از مناطق هستیم؟ چنین گفته‌ای صحت ندارد، کاملا آشکار است که در اینجا فتنه‌انگیری و بازیی از سوی سیستم اطلاعاتی نیروهای دشمن نقش مهمی را ایفا می‌کند. همه باید از چنین اقداماتی مطلع باشند. هم خلقمان، هم سازمان‌های سیاسی و هم کوردستانی و شخصیتها. هم از پ.ک.ک و هم از پ.د.ک باید از این وضعیت اطلاع داشته باشیم.

مسئله بین پ.ک.ک و پ.د.ک صرفا مسئله‌ای مرتبط به حزب نیست. این مسئله تمامی کوردها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. مسئله‌ای ملی است. براین باور هستم که باید همه نسبت به این موضوع بپردازند. ما در این رابطه امادگی داریم، هر مسئله‌ای وجود داشته باشد، می‌توانیم ان را در چارچوب بحث و گفتگو حل کنیم. ما آمادگی داریم. خلاصه کنم، منتظر هستیم که با این وضعیت منفی و غیرعادی مقابله شود. زیرا اشکار است که در این رابطه تهدیدهایی را شاهد هستیم ما می‌خواهیم کوردستان در ثبات و آرامش قرار داشته باشد. به همین علت من می‌خواهم راه‌حلی برای این رویارویی پیدا شود.