مراسم یادبود محمت سنجار در محل قتل وی

فلکناز اوجا نماینده پارلمان در مراسم یادبود محمت سنجار سخنرانی کرده و اظهار داشت: قاتلان وی بدانند که نه ۲۸ سال، بلکه اگر حتی یکصد سال هم از این واقعه بگذرد، ما دست از قاتلان بر نمی‌داریم.

تشکیلات حزب دمکراتیک خلق‌ها در الیح، یاد و خاطره محمت سنجار نماینده حزب دمکراسی (DEP) در مردین و دبیر این حزب در الیح، متین اوزدمیر را که در ۴ سپتامبر ۱۹۹۳ در کوچه الما به قتل رسیده بودند با برگزاری مراسمی گرامی داشتند.

فلکناز اوجا نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها، فعالان جنبش زنان آزاد، نماینده پیشین حزب مناطق دمکراتیک نظام الدین توغوچ، سونگول کورکماز و محمت دمیر شهرداران مشترک الیح که اکنون قیمهای آ.ک.پ به جای آنها نصب شده‌اند، و بسیاری دیگر در این مراسم شرکت کردند. نیروهای پلیس برای برهم زدن مراسم در کوچه آلما حضور پیدا کردند.

دخالت نیروهای پلیس

پیش از آغاز مراسم نیروهای پلیس وارد این کوچه شده و به بهانه اعمال ممنوعیتهای فرمانداری، اعلام نمودند که هیچ کس اجازه برگزاری مراسم را نداشته و با باتوم به تجمع کنندگان حمله نمود. جمعیت حاضر نیز با در دست داشتن تصاویری از محمت سنجار و اوزدمیر بیانیه این مراسم را قرائت کردند.

فلکناز اوجا نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در این مراسم سخنرانی کرده و اظهار داشت که کسانی که ۲۸ سال قبل محمت سنجار را به قتل رساندند، امروز با همان ذهنیت مانع از برگزاری مراسم یادبود وی می‌شوند. کسانی که در آنروز سنجار را به قتل رساندند، بدانند که نه ۲۸ سال، اگر ۱۰۰ سال هم از قتل محمت سنجار و اوزدمیر بگذرد، ما دست از تعقیب و پیگیری قاتلان آنها بر نمی‌داریم. ما این پرونده را تعقیب می‌کنیم. لازم است که جهان تصویر فاشیسم را ببیند، ۲۸ سال قبل در اینجا یک نماینده مجلس به قتل رسیده است. اما اکنون پلیس اجازه نمی‌دهد که ما تعدادی کم مراسمی را برای یادبود وی برگزار کنیم. لازم است همه چهره واقعی فاشیسم را ببینند.

اوجا در بخش دیگری از سخنان خود اظهار  داشت که سنجار شهید دمکراسی بوده و در این باره افزود: سنجار پیشاهنگ جامعه آزاد، نماد مقاومت و پیشاهنگ مبارزه است. او در آنروز برای پاسداشت یاد و خاطره رفقایش که به قتل رسیده بودند به این کوچه آمد، اما او را با شلیک ۸ گلوله به قتل رساندند. با این وجود سنجار میلیونها نفر را به عنوان وارث از خود برجای گذاشته است، امروزه میلیونها نفر یاد و خاطره وی را گرامی می‌دارند و مبارزه وی را ادامه می‌دهند.

بعد از سخنرانی اوجا، افراد شرکت کننده در این مراسم با برافراشتن تصاویر محمت سنجار و اوزدمیر که بر روی یک پارچه سیاه به تصویر کشیده شده بود، وارد این کوچه شده و با قرار دادن گل‌های سیاه رنگ، فریاد «شهید نامرن» را سر دادند.