مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای مدافع خلق: رژیم ترک با دروغ‌پراکنی شکست خود را وارونه جلوه می‌دهد

سخنگوی مرکز اطلاع‌رسانی و مطبوعات ه.پ.گ اعلام کرد که دولت ترک به انحای مختلف از جمله هواپیماهای جنگنده و بمب‌های شیمیایی به مناطق حفاظتی میدیا حمله‌ور شده است، ارتش ترک با هدف وارونه نشان دادن شکست در مقابل گریلا به جنگ روانی پناه برده است.

سردار یکتاش، سخنگوی مرکز اطلاع‌رسانی و مطبوعات نیروهای مدافع خلق کوردستان اعلام کرد که حملات اشغالگرانه رژیم ترک در ۵ ماه گذشته با مقاومت حماسه‌ور نیروهای گریلا مواجه شده است. یکتاش افزود که اشغالگران در مقابل نیروهای گریلا درمانده شده‌اند به جنگ روانی دست زده و تلاش دارند هزیمت خود را لاپوشانی کنند.

سردار یکتاش با اشاره به اینکه، 'نه در مورد تلفات ما، آیا در مورد تلفات خود چه می‌گویند؟ در مورد تلفات خود به هیچ واقعیتی اعتراف نمی‌کنند.' به پرسش‌های خبرگزاری ما پاسخ داد.

خبرگزاری فرات: از ٢٣ آوریل / ٣ اردیبهشت حملات اشغالگرانه به مناطق حفاظتی میدیا آغاز شده‌اند. شما هر ماه بیلان جنگ را منتشر می‌کنید، در مورد آخرین وضعیت جنگ چه می‌گویید؟

سردار یکتاش: در برهه جنگی قرار گرفته‌ایم که ۵ روز دیگر پنجمین‌ ماه آن سپری می‌شود و وارد ماه ۶ می‌شود. یعنی در شش ماه گذشته جنگ سنگینی جریان داشته است. قبل از هر چیز باید به شیوه‌ای صحیح نامی بر آن بگذاریم. زیرا رسانه جنگ ویژه رژیم ترک چنان وانمود می‌کنند که یک عملیات عادی و طبیعی در حال اجراست، برخی مواقع هم چنان وانمود می‌کنند که گویی نیروهای گریلا به 'حملات خشونت‌بار' دست زده‌اند. اما این ادعاها هیچ سخنیتی با واقعیت ندارند. ما روزانه و ماهانه آمار این جنگ را اعلام می‌کنیم. به همین دلیل من لازم نمی‌بینم که در مورد آمارها چیزی بگویم. اما چگونه امکان دارد دولت ترک که شاخ و شانه برای دولت‌ها می‌کشد، در یک ماه در قره‌باغ (آرتساخ) به نتیجه باب طبع خود دست یافته بود اکنون ۵ ماه است که در آواشین، متینا و زاپ با بن‌بست روبرو شده است. اکنون رفقای ما از باکور کوردستان گرفته تا مناطق حفاظتی میدیا در هر عرصه با تاکتیک گریلای نوین به شیوه‌ای کارامد علیه اشغالگران می‌جنگند و ارتش ترک هر روز متحمل تلفات تازه‌ای می‌شود. در رأس آن‌ها در ورخله و مناطق مقاومتی تپه سور که در حقیقت داستان بزرگ قهرمانی به رشته تحریر درآمده است، از هفتانین تا خاکورک در تمامی مناتق تحرکات گسترده نیروهای گریلا ادامه دارد. رژیم ترک پس از شکست‌های پیاپی اینبار به استفاده از سلاح ممنوعه و شیمیایی روی آورده است. یکبار دیگر نشان دادند که ارتش ترک به اندازه سر یک سوزن هم از انسانیت بوئی نبرده است و همچنین اثبات کرد که ارتش دولت-ملت نظام، نیروهای گلادیو حامی ارتش ترک هستند و تکنولوژی پیشرفته جنگی در مقابل گریلاهای مدرنیته دمکراتیک عملا خنثی شده است.

خبرگزای فرات: دلیل نامگذاری مناطق ورخله و تپه سور به عنوان «عرصه‌های مقاومت» چیست؟

سردار یکتاش: در ورخله و تپه سور سنگرها و تونل‌ها نقش بزرگی را ایفا کردند. اگر چه نیروهای گریلا پیش از تجارب بزرگی را کسب کرده‌اند اما تاکتیک سنگرهای جنگ و تونل با مقاومت گاره در فوریه ٢٠٢١ به عنوان تاکتیک گریلا به مرحله اجرا درامد. اما اکنون در تمامی باکور کوردستان و در مناطق حفاظتی میدیا، شیوه اصلی نبرد گریلا به روش تیم‌های حرفه‌ای و کارامد متحرک هستند. اغلب عملیات‌های گریلایی نیز از سوی همین یگان‌های متحرک گریلا انجام می‌شوند. مقاومت در تونل‌ها و سنگرها و عملیات تیم‌های حرفه‌ای متحرک مکمل همدیگر هستند و این مناطق را به عرصه‌های مقاومت تبدیل کرده‌اند. به همین دلیل ما این مناطق را عرصه‌های مقاومت نامگذاری کردیم. آنهایی که از گذشته و واقعیت جنگ اطلاع نداشته باشند نمی‌توانند به شیوه‌ی لازم آنرا درک کنند که دولت ترک علی‌رغم استفاده از تمامی توان و فرصت‌های خود در ۵ ماه گذشته هنوز نتوانسته است نیروهای گریلا را از منطقه خارج کند، برعکس خود او در محاصره قرار گرفته و متحمل تلفات می‌شود. البته با اراده نستوه آپویی، با عزم، صبر و پشتکار پیروزی قطعی جنگ را به پیش می‌برند. در چنین وضعیتی که فرصت و تکنیک جنگ برای هر دو طرف محدود است رفقای ما با عزمی آپویی، با روحیه‌ی متکی به خود، با عشق به خلق و میهن تمامی مصائب و زحمات را پشت‌سر می‌گذارند. امروز یکبار دیگر این گفته رهبر آپو که 'پیشرفته‌ترین تکنیک خود انسان است' به اثبات رسیده است. البته این مورد با هزینه‌های سنگین میسر شده است. فرزندان لایق خلقمان، رفقای ما به شهادت می‌رسند و نتیجه کسب می‌کنند. اخیرا در زمان‌های جداگانه ۶ رفیقمان با سلاح شیمیایی در تپه سور از سوی دولت ترک به شهادت رسیدند.

خبرگزاری فرات: سخنگوی وزارت جنگ ویژه ترک و وزارت داخله همیشه در بیانیه‌های خود از تلفات گریلا دم می‌زنند. این تا چه حدی واقعیت دارد؟

سردار یکتاش: این دو وزارتخانه و دو عضو مرکز جنگ ویژه بر رأس این دو وزارت، چوب حراج به تمامی ارزش‌های ترکیه می‌زنند. بر آن سیاست‌ورزی می‌کنند، گردانندگان به اصطلاح عاقلشان همین‌ها هستند. با این عقل هم در جنگ علیه ما جای گرفته‌اند، من به عنوان پیشنهاد می‌گویم اگر تلفات ما را اعلام می‌کنند شمار تلفات خود را هم با مردم در میان بگذارند. در مورد کشتار کوردها دست به مبالغه می‌زنند، که این خود اثباتگر جلاد بودن آنهاست. وقتی یکی از این دو دروغ می‌گوید دیگر می‌خواهد با دروغ بزرگتر به او روی دست بزند. اما وقتی به دروغ دست می‌زنند دچار تناقض‌گویی بزرگی می‌شوند. از یکسو می‌گویند گریلا تمام شده است، در آخرین مورد روز گذشته وزیر جنگ هلوسی آکار گفت، آنان ١٩ هزار گریلا را به شهادت رسانده‌اند، در آستانه نجات از گریلا هستند. اما از سوی دیگر همین فرد می‌گوید که پ.ک.ک چقدر بزرگ است، ارتش ده‌ها هزار نفره تأسیس کرده است، مسئله مرگ و زندگی دولت ترک در میان است. البته، کسی که بر وزارت کشور منصوب شده است بی‌وقفه دروغ سر هم می‌کند. اما فراتر از افکار عمومی دمکراتیک، دیگر طرفداران آن‌ها هم به حرف‌هایشان باور نمی‌کنند. استعداد عجیبی در دروغگویی دارند اما برای فریب جامعه به هر دری که می‌زنند سرشان به سنگ می‌خورد. به تناقض‌گویی پرداخته‌اند.

به یک نمونه واضح اشاره کنم؛ رفقایمان باور اروح و رونی دیرک روز ٢۴ ژوئن ٢٠٢١ در بمباران به شهادت رسیدند. پس از آنکه ما اطلاعات مرتبط با رفقایمان را دریافت کرده و آنرا کامل نمودیم، روز ٨ آگوست ٢٠٢١ در اطلاعیه‌ای رسمی آنرا با خلقمان در میان گذاشتیم. خانواده‌های آنان خیمه تعزیه برپا کرده و خلقمان نیز یاد و خاطره آنان را گرامیداشت. اما رسانه‌های جنگ ویژه ترک روز ١٣ سپتامبر ٢٠٢١ چنان وانمود کردند که شهادت رفیق باور رویدادی تازه است و به عنوان 'عملیات پیروزمندانه میت و ارتش ترک' آنرا بازتاب دادند. در مقابل چشم همه به دروغگویی می‌پردازند. به دلیل اینکه هر فرد به شیوه دائم از خبرها اطلاع ندارد برخی‌ افراد احتمالا می‌پرسند آیا این واقعیت دارد؟ اما باید بگوییم که تقریبا تمامی خبرهایی که به عنوان عملیات مشترک میت و ارتش منتشر می‌شوند دروغ محض هستند. آنچه جالب توجه است رسانه‌های پ.د.ک [رسانه‌های بارزانی] هم به عنوان بخشی از جنگ ویژه ترک عمل می‌کنند. چشم خود را می‌بندند و طوطی وار دروغ‌‌های رسانه‌های ترک را تکرار می‌کنند. چنان عمل می‌کنند تو گویی اینها راست می‌گویند. اینچنین به ملت کورد دروغ می‌گویند.

همچنین هلوسی آکار گفت که در گاره ٧ گریلای ارشد به شهادت رسیده‌اند و به قول خود این گریلاها مسئول فلان و فلان جا بودند. این به اصطلاح وزیر دروغ دیگری در چنته نداشت اگر نه به آن می‌افزود. ما در مورد وضعیت رفقایمان در گاره پرسیدیم، اطلاع یافتیم که دو رفیق در بمباران جراحت‌های سطحی برداشته‌‌اند. برخلاف آنچه آکار و مرکز جنگ روانی ترک گفته بود هیچ کدام از رفقا به شهادت نرسیده‌اند.

نه تنها در مورد تلفات ما حتی در تلفات خود هم دروغ سر هم می‌کنند. هیچ زمانی آمار درست تلفات خود را آشکار نمی‌کنند. وقتی که مجبور باشند نام چند سرباز ساده را اعلام می‌کنند بدون اینکه بگویند کی، کجا و چگونه کشته شده‌اند. اخیرا در زاپ یک نظامی آنها خواست خود را به نیروهای گریلا تسلیم کند. آنان او را از پشت هدف قرار داده و کشتند، رفقایمان نتوانستند او را نجات دهند. ما نام، هویت و مدارک وی را با افکار عمومی در میان گذاشتیم. پدر این نظامی گفت که پسرش را کشته‌اند. در مورد سرگذشت پسرش سخن گفت. ارتش ترک در مورد این نظامی به نام سزایی گونگور چیزی نگفت. باید اذعان کرد ذهنیت فاشیسم چنان عمل می‌کند که همراه با رفقای ما اسیران خود را هم با سلاح شیمیایی هدف قرار داده و قتل‌عام می‌کند. این‌ها نمی‌توانند واقعیت‌ها را بپذیرند و توان این را هم ندارند.

خبرگزاری فرات: دو گروه گریلایی در خلیفان حین عبور از منطقه مفقود شدند، به احتمال زیاد در کمین نظامیان پ.د.ک به شهادت رسیده‌اند. شما منتظر اطلاعیه پ.د.ک بودید. آیا اطلاع تازه‌ای در مورد سرنوشت این گریلاها دریافت کردید؟ پ.د.ک در این مورد چیزی گفت؟

سردار یکتاش: در مورد رویداد اول ما خواستار شفاف سازی از سوی پ.د.ک بودیم. این واقعیت دارد. در رویداد دوم که مشابه رویداد اول بود ٧ رفیقمان مورد حمله قرار گرفتند، ما پ.د.ک را به وجدان و تصمیم خلقمان سپردیم. سکوت در این رابطه ادامه دارد. می‌گویند که سکوت نشانه رضایت است. بهر حال به سکوت در این مورد ادامه می‌دهند. تاکنون هیچ بیانیه‌ای از سوی پ.د.ک چه مستقیم و چه غیرمستقیم دریافت نکرده‌ایم.

خبرگزاری فرات: در دینارته شاهد رویدادهایی بودیم که آنرا به نیروهای گریلا نسبت دادند. علیرغم آنکه شما در بیانیه‌هایی آنرا تکذیب کردید اما برخی حوادث را به شیوه‌ی برنامه‌ریزی شده به شما نسبت می‌دهند. چرا چنین می‌کنند؟ هدف آنان چیست؟

سردار یکتاش: رویدادهایی را که از ماهیت آنان و چگونگی آنان اطلاعی نداریم به ما نسبت می‌دهند. این ادعاها هیچگونه سندیتی ندارند. هیچ اعتباری ندارند. می‌خواهند گریلا را مسئول کارهایی نشان دهند که هیچ ربطی به نیروهای گریلا ندارد. آنها می‌خواهند نیروهای گریلا را هدف حمله قرار دهند، ما چنین می‌اندیشیم. با محاصره گریلا، با فشار بر نیروهای گریلا، با قطع مسیرهای مواصلاتی و ورود و خروج گریلا، با کمین گذاری، با اقدامات تحریک‌آمیز می‌خواهند ما را به جنگ بکشانند. ما پیش از این هم اعلام کرده بودیم. می‌خواهند جنگ یک طرفه را بر گریلا تحمیل کنند. ما نیک می‌دانیم که این استراتژی دولت ترک برای به جنگ واداشتن کورد -کورد است. ادعاها و گزارش‌هایی را تنظیم می‌کنند که به هیچ عنوانی واقعیت ندارند، بی‌وقفه می‌خواهند این ادعاها را به نیروهای گریلا نسبت دهند، هدف مشروعیت بخشیدن به جنگ کوردکشی است.