مسعود عبدالخالق: می‌توان در چارچوب قوانین بین‌المللی برای صیانت از قندیل اقدام کرد

مسعود عبدالخالق ناظر سیاسی و کارشناس سیاست بین‌الملل می‌گوید:"وجود پ.ک.ک در قندیل مشروع است و ترکیه خود در پروسه صلح راضی شده ‌است. باید این پرونده به پرونده‌ای بین‌المللی تبدیل شود."

عصر یکشنبه در مرکز روشنفکری شهر کرکوک سمیناری برای مسعود عبدالخالق تحت عنوان "پروژه صدر و آسیب‌هایش برای آینده حکمرانی در عراق و تاثیر آن بر ماده ۱۴۰" برگزار شد.

مسعود عبدالخالق نویسنده، روشنفکر و ناظر سیاسی دارای مدرک کارشناسی در سیاست بین‌الملل از دانشگاه بریتانیا است. وی همچنین مسئول دستگاه استاندارد برای تحقیقات است که مرکزی ویژه مربوط به انجام تحقیقات در رابطه با مسائل سیاسی می‌باشد.

در این سمینار تعداد زیادی از شخصیت‌های سیاسی، روشنفکران و فعالین شرکت کردند. مسعود عبدالخالق در سمینار در رابطه با تغییرات در منطقه و تاثیر آن بر مسئله کورد و ائتلاف‌ها صحبت کرد و هم چنین از حکومت کوردی انتقاد کرده و در رابطه با تهدیداتی که در راه هستند، هشدار داد.

وی همچنین در بخشی از سخنانش در رابطه با ستمگری‌های دولت ترکیه و اشغالگری‌های اش علیه خلق کورد صحبت کرد. همچنین به حضور پ.ک.ک در قندیل اشاره نموده و بر اساس آن که در پروسه صلح در سال ۲۰۱۳ ترکیه خود با حضور پ.ک.ک در قندیل موافقت کرده‌است، مشروع دانست. در صورت اثبات این رضایت ترکیه، می‌توان از راه ریاست‌جمهوری عراق که کورد است، یا از راه پارلمان، کیس قندیل را تحت مصونیت سازمان ملل قرار داده و این کیس به موضوعی بین‌المللی تبدیل شود.

در رابطه با مسئله کورد در منطقه، مسعود عبدالخالق کارشناس سیاست بین‌الملل اعلام نمود، مسئله کورد مسئله بسیار حساس است و به توازن نیروهای منطقه‌ای نیاز دارد. در صورت ثبات در خاورمیانه، کوردها دیگر در نظر گرفته نمی‌شود. اما متأسفانه سرکرده‌های کورد در زمان مناقشات و اختلافات منطقه از فرصت‌ها استفاده نمی‌کنند، چون آن‌ها به منافع شخصی خود مشغول هستند. ائتلاف پ.د.ک با مقتدا صدر به مسئله کورد آسیب بسیاری رساند. همه می‌دانند مقتدا صدر بر تصمیم‌های خود استوار نیست، به‌همین دلیل پیروزی و شکست صدر یا چهارچوب هماهنگی تأثیر مثبت و منفی بر کوردها خواهد گذاشت."

وی همچنین از مسئولین باشور کوردستان انتقاد کرده و گفت:"در گذشته احزاب کورد باشور کوردستان به کشورهای اروپایی و آمریکا به‌عنوان مرجع پناه می‌بردند، اما سپس به کشورهای منطقه پناه برده و در حال حاضر در حدی خود را تحقیر کرده‌اند که به صدر و مرجعیت پناه برده اند."

در رابطه با ماده ۱۴۰ مختص به مناطق کوردستانی خارج از اقلیم کوردستان، مسعود عبدالخالق گفت:"در مراکز سیاسی گفته می‌شد که ماده ۱۴۰ پایان ‌یافته است، اما خوشبختانه این ماده به دادگاه فدرال فرستاده شده و در دادگاه فدرال برجسته شد که ماده‌ای قانونی است و هنوز باقی‌مانده است که این نیز دستاوردی بسیار مهم برای خلق کورد است."

در رابطه با اخراج نیروهای ترکیه از خاک اقلیم کوردستان این محقق سیاسی گفت:"اگر حکومت در اقلیم کوردستان در دست کارشناسان و افراد قابل اعتماد می‌بود، در خاورمیانه فرصت بسیار خوبی ایجاد شده‌است تا از راه ارتباط بین‌المللی به‌آسانی ارتش ترکیه را از اقلیم کوردستان بیرون کنند. آخرین پیام وزیر امور خارجه عراق در شورای امنیت سازمان ملل علیه حملات ترکیه دارای اشارات بسیار مهمی بود."

وی همچنین در رابطه با حضور مشروع نیروهای پ.ک.ک در قندیل گفت:"وزیر امور خارجه در رابطه با توافقی صحبت کرد که در پروسه صلح در باکور کوردستان و ترکیه، ترکیه گفته بود، نباید گریلاهای پ.ک.ک در مناطق باکور کوردستان بمانند و ترکیه خود رضایت داده بود پ.ک.ک نیروهایش را به قندیل منتقل کند. اما متأسفانه هیچ مدرک رسمی در رابطه با این توافق وجود ندارد. باید مسئله رضایت ترکیه به حضور نیروهای پ.ک.ک در قندیل مستند شده و به سازمان ملل فرستاده شود، تا ترکیه هیچ بهانه‌ای برای حمله به قندیل نداشته باشد. مسئله کورد در باکور کوردستان و ترکیه مسئله‌ای مشروع است."

در رابطه با دفاع از قندیل در مقابل حملات دولت ترکیه از راه جامعه بین‌المللی گفت:"باید مسئله قندیل توسط رئیس‌جمهوری عراق و پارلمان و برخی احزاب به مسئله‌ای بین‌المللی تبدیل شود، چون پروژه قندیل می‌تواند به منطقه‌ای مصون توسط سازمان ملل تبدیل شود. در ابتدا نیز باید اثبات شود که ترکیه به حضور پ.ک.ک در قندیل در توافق صلح سال ۲۰۱۳ رضایت داده‌ است."

مسعود عبدالخالق همچنین در رابطه با تلاش‌های ترکیه برای اشغال ولایت موصل گفت:"مطرح شدن مسئله ولایت موصل بی‌دلیل نیست، چون ترکیه تغییرات بزرگی را حس کرده و این‌گونه حساب کرده‌است، با نماندن دولت عراق می‌تواند این ولایت را به کشور خود ملحق کند. چون ترکیه می‌گوید براساس توافق "سازمان ملل" اگر ولایت موصل برای عراق نباشد، متعلق به ترکیه است. چون اگر عراق دچار فروپاشی شود، ترکیه ولایت موصل را اشغال خواهد کرد. به‌همین دلیل باید کوردها طی چند سال آینده بسیار هوشیار باشند."