مطالبات خانواده شنیاشار خواست ما وکلاست

در بیانیه‌ای که به نمایندگی از سوی ۲۰۰ وکیل دادگستری قرائت شد، وکلای شرکت کننده در اعلام همبستگی با خانواده شنیاشار نسبت به سکوت سیستم قضایی ترکیه واکنش نشان داده و اعلام کردند که مطالبات خانواده شنیاشار خواست ما وکلاست.

در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۸ در منطقه پرسوس از توابع رحا در باکور کوردستان، اقوام و محافظان ابراهیم خلیل ییلدز نماینده رحا از حزب آ.ک.پ به خانه شنیاشار حمله کرده و سه نفر از اعضای این خانواده را به قتل رساندند. از ۹ مارس همانسال تا کنون اعتصاب امینه شنیاشار و فرید شنیاشار علیه ستمی که به این خانواده رفته است، در مقابل دادگستری رحا ادامه داشته و امروز وارد دویستمین روز خود شده است. بنابه درخواست شاخه رحا-ی انجمن حقوقدانان برای آزادی (OHD) ، عصر روز گذشته ۲۰۰ وکیل از اعتصاب خانواده شنیاشار حمایت کردند.

وکلای عضو انجمن حقوقدانان برای آزادی OHD، انجمن حقوقدانان معاصر ÇHD و روسای کانون وکلا و در مجموع ۲۰۰ وکیل در مقابل دادگستری شهر رحا اجتماع کرده و همراه با امینه و فرید شنیاشار کنفرانسی خبری را برگزار کردند. پیش از قرائت بیانیه، نیروهای امنیتی پلیس این اجتماع را محاصره کردند.

بیعدالتی توسط سیستم قضایی تداوم پیدا می‌کند

علی آرسلان ریاست شاخه انجمن حقوقدانان برای آزادی OHD در رحا، در میان محاصره نیروهای پلیس بیانیه مشترک تنظیم شده را قرائت کرده و از کانون وکلا و وکلایی که از خانواده شنیاشار حمایت کرده‌اند، سپاسگذاری کرد. ارسلان اعلام کرد که بیعدالتی و عدم رعایت حقوق از سوی سیستم دادگستری تداوم پیدا کرده و بر اهمیت حمایت از خانواده شنیاشار تاکید کرد. آرسلان روند مصیبت وارد آمده بر خانواده شنیاشار و پیگیری پرونده قتل اعضای این خانواده را توضیح داده و خاطرنشان کرد که تلاش‌هایی در حال انجام است تا این خانواده به سکوت واداشته شده و روند پیگیری پرونده را متوقف کنند.

مطالبه خانواده شنیاشار خواست ما وکلاست

آرسلان در ادامه سخنان خود اظهار داشت که تداوم پرونده این خانواده نشانه تداوم سیاستهای عدم اجرای قانون بوده و در ادامه افزود: ما از پرونده‌ای سخن می‌گوییم که سه سال است هیچگونه تصمیمی درباره آن گرفته نشده است و وکلا نمی‌دانند که پیشرفت پرونده در چه سطحی قرار دارد. در مقابله با سکوت نهادهای قضایی برای درخواست خانواده شنیاشار که اعتصاب کرده‌اند، ما اعلام می‌کنیم که مطالبه این خانواده جزو درخواست‌های ما است. ما صدای مادر این خانواده خواهیم شد. برای اینکه اعلام کنیم که ستم بس است، ما امروز در اینجا گردهم آمده‌ایم.

بعد از قرائت بیانیه مشترک وکلا، بولنت توران وکیل این خانواده، محمت ولات ایزول ریاست کانون وکلا، ناهید ارن ریاست کانون وکلای آمد و حمزه چفتچی ریاست کانون وکلای وان سخنرانی کرده و در سخنرانی خود با اشاره به ستم تحمیل شده بر خانواده شنیاشار پیامهای حمایت خود را از این خانواده قرائت کردند.

در خاتمه این مراسم، فرید شنیاشار سخنرانی کرده و سرگذشت خود را در این چند سال اخیر برای وکلا باز گفت. شنیاشار در این باره اعلام کرد که پدرش را در مقابل دیدگان وی لینچ کرده و در ادامه افزود: برادر من را با ۲۴ گلوله به قتل رساندند. سپرهای پلیس قادر نشدند که جنایت علیه بشریت  را مستور نگاه دارند، نمی‌توانند این جرم علیه بشریت را بیش از این پوشیده نگاه دارند. این اقدام جنایت علیه بشریت بود. دو فرزند یک مادر و همسر وی را به قتل رسانده‌اند. ما در مقابل درهای دادگستری بست می‌نشینیم. اجازه ورود به دادگاه را به ما نمی‌دهند. این چگونه عدالتی است؟