مظلوم عبدی: ما تحمیل جنگ بر پ.ک.ک را قبول نمی‌کنیم

مظلوم عبدی در رابطه با حمله احتمالی دولت ترک و پ.د.ک اظهار داشت: اگر یکی از طرفین دست به حمله بزند، ما به عنوان نیروهای روژآوا در مقابل آنان می‌ایستیم. ما به هیچ نحوی چنین حمله و وضعیت دفاکتویی را قبول نمی‌کنیم.

مظلوم عبدی همچنین افزود: در صورت وقوع جنگ احتمالی بین گروه‌های کوردی، به هیچ نحوی با یکی از طرفهایی که دست به حمله زده‌اند همکاری نگرده و اجازه نمی‌دهند که یکی از طرفین، وضعیتی دفاکتو را ایجاد کند. عبدی همچنین اظهار داشت که باید مسائل و مشکلات بین نیروهای کورد از طریق گفتگو حل شود و در همین رابطه اعلام نمود که به دلیل اینکه نمانیدگان شورای میهنی کورد سوریه (ENKS) - و نمایندگان آمریکا به عنوان ناظر در این نشستها، حضور نیافته‌اند، دیدارهای بین ENKS و اتحادیه میهنی کورد PYNK به شیوه‌ای مقطعی متوقف شده‌اند. مظلوم عبدی، فرمانده کل نیروهای سوریه دمکراتیک خاطرنشان ساخت که در زمان جنگ کوبانی تمامی نیروهای کوردی از آنها حمایت کردند، هزاران نفر گریلا به کمک ما پرداختند، سالها دوشادوش ما به نبرد دست زدند، ۴ هزار گریلا برای حفاظت از روژآوا به شهادت رسیدند. قبل از داعش در مقابل جبهه النصره و القاعده مقاومت کردند و با مبارزه‌ای بزرگ از خلق در روژآوا محافظت کردند. ما به عنوان خلق در روژآوا و نیروهای دفاعی روژآوا تنها می‌توانیم از پ.ک.ک و دیگر نیروهای کوردی سپاسگذاری کنیم.

مظلوم عبدی فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک با شرکت در برنامه ویژه تلویزیون روناهی، پرسش‌های گلستان خالد را پاسخ داد.

گلستان خالد: عوامل فراوانی را برای گسترش بحران سوریه می‌توان ذکر کرد، داعش یکی از این دلایل بود. حمله همچنان نیز ادامه دارد. از نظر شما، تهدیدات داعش امروز در چه حدی قرار دارد؟

مظلوم عبدی: داعش برای منطقه همچنان تهدیدی خطرناک به شمار می‌رود. دنبال شرایطی است که بار دیگر به عنوان تهدیدی بزرگ خود را مجددا مطرح کند. اگر مبارزه علیه داعش تضعیف شود، بار دیگر داعش ظهر پیدا می‌کند. برای نمونه داعش از لحاظ مالی مشکلی ندارد، و در برخی از روستاهای تحت حاکمیت حکومت دمشق و عراق کمپ‌هایی را دارد.  در این کمپ‌ها تبهکاران خود را آموزش داده و به مناطق ما حمله می‌کنند و به کشتار نظامیان دست می‌زنند. این هم خطری بزرگ است، ما همیشه به نیروهای ائتلاف بین المللی می‌گویم که در این رابطه نباید کوتاه آمد، زیرا اگر مبارزه با  داعش تضعیف گردد، برای تمامی جهان باعث خطرات بزرگی می‌شود.

گلستان خالد: مدت زمان زیادی است که دیدارهای بین کوردهای روژآوا ادامه دارند، برخی می‌گویند که دیدارها خاتمه یافته است،  برخی نیز می‌گویند که از سوی برخی از کشورهای همسایه با مانع مواجه شده‌اند. شما این نظرات را چگونه تحلیل می‌کنید، و در نهایت آیا دیدارها ادامه پیدا می‌کنند؟

مظلوم عبدی: گفتگوها همچنان ادامه دارند، اما مدتی است که ما در گفتگوها تعلیق ایجاد کرده‌ایم. هیات شورای میهنی کورد مدتی به خارج رفته بود، نمایندگان آمریکا که به عنوان ناظر در گفتگوها شرکت داشتند و در این مذاکرات حضور می‌یافتند، دیگر حضور نداشتند، بنابه این دلایل ما تعلیقی را در این گفتگوها انجام داده‌ایم. امیدواریم زمانی که این گروه‌ها مجددا آماده شدند، گفتگوها مجددا از سر گرفته شوند.

از نظر من، اقدامات خوبی انجام شده‌اند. در رابطه با اتحاد ملی کوردها در روژآوا مشکلاتی وجود داشتند، حتی اگر مشکلات حل شده کم نیز بوده باشند، این مشکلات حل شده‌اند. آنچه که ما از این دیدارها درک کردیم، این بود که اگر کورد بخواهد، می‌تواند در میان خود مسائل و مشکلات را حل کند و اتحاد خود را ایجاد کند.

مشکلاتی وجود داشتند، مسائل و مشکلات سیاسی و موارد مورد اختلافی وجود داشتند، این اختلافات از میان برداشته شدند. هم نوع برخورد ما با رژیم سوریه، هم نوع برخورد با برخی از نیروهای خارج از منطقه ما، و در نتیجه آن توانستیم به نگاهی مشترک دست پیدا کنیم.

در رابطه با نحوه اداره روژآوا نیز، به توافق دست پیدا کردیم. هر چند تمامی موارد آن وارد مرحله اجرایی نشده باشد، با این وجود در رابطه با نحوه مشارکت شورای میهنی کورد سوریه در خودمدیریتی، به نظر مشترکی دست پیدا کردیم. از نگاه من، مسائل حل نشده موجود نیز اساسی نیستند، می‌توان موارد باقیمانده را نیز از طریق گفتگو حل کرد. زمانی که هر دو طرف آماده گفتگو باشند، گفتگوها می‌توانند ادامه پیدا کنند. لازم است که در روژآوا توافقی ایجاد شود. زیرا برای نخستین بار است که در خود روژآوا گفتگو برای حل مسائل و مشکلات انجام می‌شوند. این گفتگو در چارچوب دیدارهایی است که در قامشلو پیش از این برگزار شده بودند. اعتقاد داریم برای دست‌یابی این فرایند به موفقیت، همه باید بیش از پیش تلاش و فعالیت کنند.

حمله دفاکتو و غیر رسمی را قبول نمی‌کنیم

گلستان خالد: معلوم شده است که پارت دمکرات کوردستان در حال آماده‌سازی نیروهای خود برای حمله به نیروهای گریلا است؛ کوردها در مقابله با این اقدامات وانش نشان داده‌اند. به منظور ممانعت از یک جنگ احتمالی، کنگره ملی کوردستان با گروه‌های مختلف کوردی دیدار کرده است، شما نیز یکی از گروه‌هایی بودید که با کنگره ملی دیدار کردید. تلاش‌های کنگره ملی کوردستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مظلوم عبدی: من نیز در نشستی که کنگره ملی کوردستان با اتحادیه نمایندگان کوردستان برگزار کرد، حضور داشتم. کوردستان دیگر کوردستان بیست سال گذشته نیست. پیش از سال‌های ۲۰۰۰، شاهد روی دادن جنگ بین نیروهای کورد بودیم. نیروهای جنوب کوردستان با یکدیگر به جنگ می‌پرداختند، بین پ.ک.ک و پ.د.ک نیز برخورد پیش آمد، اما اکنون شاهد چنین رویدادی نیستیم. نیروها تغییر پیدا کرده‌اند، افکار عمومی کورد ایجاد و مطرح شده است، ما دوستانی داریم، بنابه این دلایل اگر نیرویی بخواهد جنگ‌افروزی کند، نمی‌تواند طرفدار و حامی داشته باشد.

در این مرحله کوتاهی که تنش‌ها پیش آمده‌اند، یک شخص یا حتی یک سازمان کوردی جرات نداشته است که از جنگ طرفداری کند. برعکس آن، همه در مقابل جنگ جبهه‌گیری می‌کنند. احزاب و گروه‌ها در مقابل جنگ افروزی ایستاده‌اند. در داخل عراق نیز بسیاری از دوستان ما و دوستان بین‌المللی ما در مقابل خواست شروع جنگ ابراز ناراحتی کرده و تهدیدها و آسیبهای آن را متذکر شده‌اند. به همین دلیل هیچ کس از چنین جنگی پشتیبانی نمی‌کند. چنین وضعیتی به دستاوردهای کوردها آسیب می‌رساند. هر کس وارد چنین جنگی شود، خلق دیگر آنها را نمی‌بخشد. اکنون ما برای اینکه مانع از روی دادن چنین جنگی شویم، تلاش می‌کنیم. به عنوان نیروهای روژآوا تلاش‌ها و واکنش‌های ما در راستای ممانعت از جنگ قرار دارند. یکی از درخواست‌های ما اینست که مسائل و مشکلات را از طریق گفتگو حل کنیم. همانگونه که پ.ک.ک و پ.د.ک مدت بیست سال است که مشکلات و مسائل بین خودشان را از طریق گفتگو حل می‌کنند، باید از این به بعد نیز به همین شیوه باشد. زیرا وضعیت تغییری نکرده است. اما اگر یکی از گروه‌ها خواهان حمله باشد، ما به عنوان نیروهای روژآوا در مقابل آن خواهیم ایستاد. ما به هیچ نحوی چنین حمله‌ای را نمی‌پذیریم.

در این رابطه موضع ما بسیار شفاف است. ما هیچگاه نمی‌پذیریم که یکی از گروه‌ها، وضعیتی دفاکتو را ایجاد کند. زیرا جنین وضعیتی به انقلاب روژآوا آسیب می‌رساند. دستاوردهایی که ۱۰ سال است با خون شهدا کسب شده‌اند، دچار آسیب می‌شوند. جایی که جنگ در آن روی دهد، شرایط را برای ادامه گفتگو بین نیروهای کوردی از میان بر می‌دارد. زیرا هر دو طرف از ارتباطات خود برخوردار هستند و آنها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. برای نمونه جوانان روژآوا در میان صفوف حزب کارگران کوردستان حضور دارند، مگر امکان دارد که آنها تحت تاثیر چنین وضعیتی قرار نگیرند؟ به این دلیل، کسانی که خود را به عنوان نیروی ملی تعریف می‌کنند، باید در مقابل چنین رویدادی، در مقابل چنین جنگی، موضع بگیرند. خصوصا که در مقابل گروهی که جنگ افروزی می‌کند، باید موضع گرفته و در این رابطه باید از موضعی شفاف برخوردار باشند.

گلستان خالد: در برخی از رسانه‌ها، گهگاه ارتباطات شما با برخی از احزاب کوردی در دستور کار قرار می‌گیرند، ما می‌خواهیم نظر شما را در رابطه با این ارتباطات بدانیم.

مظلوم عبدی: روژاوا نیازمند حمایت تمامی احزاب کوردی ست. ما با بسیاری از نیروهای بین‌المللی ارتباط داریم. با آنها مبارزه‌ای مشترک را به پیش می‌بریم، اما نیروی اساسی ما، نیروی کوردی است. پیش از آنکه نیروهای بین‌المللی وارد اینجا شوند، نیروهای کورد با ما و همراه ما بودند. هم پیش از نبرد کوبانی، هم در زمان نبرد کوبانی و هم بعد از نبرد کوبانی.

در سال ۲۰۱۴ در دهوک توافقی به امضا رسید، در این توافق موضوع مهمی وجود داشت. جنبش جامعه دمکراتیک و شورای میهنی کورد سوریه برای دست‌یابی به اتحاد ملی پیمانی را امضا کردند. طرفین به منظور کمک و حمایت از روژآوا، از پ.ک.ک و نیروهای دیگر جنوب کوردستان درخواست کرده بودند. این تصمیم، تصمیم سازنده‌ای بود و همزمان موضعی طبیعی نیز  بود. زیرا نشان می‌داد که این نیروها دوست ما نیستند؛ بلکه بسیار مهمتر و طبیعی‌تر؛ برادر ما هستند، خود ما هستیم، ما بخشی از یک بدن هستیم. در نبرد کوبانی نیز نیروهای کورد به حمایت از ما پرداختند. بیش از همه نیز نیروهای پ.ک.ک به ما کمک کردند. هزاران گریلا در اینجا به شهادت رسیدند. سال‌ها همراه ما در جنگ‌ها بودند. چهار هزار نفر از آنان به شهادت رسیدند، تا آخرین نفس دوشادوش ما در جنگ‌ها حضور داشتند. پیش از داعش نیز در مقابل جبهه النصره و القاعده در نبردهای بزرگی مشارکت داشته و از خلق در روژآوا دفاع کرده بودند. ما به عنوان اهالی روژآوا فقط می‌توانیم از پ.ک.ک و احزاب دیگر کوردی که به یاری ما رساندند تشکر کنیم.

این وضعیت واقعیت خلق کورد را به نمایش می‌گذارد. اگر فردا نیز در اینجا جنگی روی دهد، نیرویی بخواهد به ما حمله کند، بار دیگر از نیروهای کورد درخواست کمک می‌کنیم. و این طبیعی‌ترین اقدام است. این موضوع دیگری است؛ اما اداره و مدیریت روژآوا موضوع دیگری است. برخی هر دو موضوع را با هم قاطی می‌کنند. ما به عنوان نیروی روژآوا می‌خواهیم که با نیروهای دیگر کورد ارتباطات خود را گسترش دهیم. زیرا ما کورد هستیم و ما هستیم و همه به هم نیاز داریم. اما مسئله اداره روژآوا مسئله دیگری است. این موضع خلق روژآوا و خودمدیریتی روژاوا است. میدان عمل ما میدان عمل فراخی است. مساحت این منطقه ۵ برابر لبنان است. چند میلیون نفر در این منطقه زندگی می‌کنند. ۷ منطقه خودمدیریتی در اینجا وجود دارند. نیمی از این منطقه عرب هستند و نیمی دیگر متشکل از خلق‌های دیگر است. مدیریتهای ما، نیروهای دفاعی ما در اینجا حضور دارند. البته که خلق روژآوا خود را مدیریت می‌کند. در این منطقه هویتهای بسیار مختلفی حضور دارند که خود نسبت به سرنوشتشان تصمیم می‌گیرند. حمایت و پشتیبانی مسئله‌ای دیگر است و اداره و خودمدیریتی این مناطق موضوعی دیگر است.

ما هم اکنون در جستجوی راه‌هایی هستیم که بتوانیم خودمدیریتی خود را گسترش دهیم و آنرا توسعه بدهیم. ما تلاش می‌کنیم که به عنوان یک مدیریت، بتوانیم تصمیمهای بزرگی را بگیریم. به همین دلیل دو موضوع مذکور، نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. ما از نیروهای کوردی حمایت و کمک دریافت می‌کنیم اما اداره خودمدیریتی موضوعی جداگانه است.

گلستان خالد: زمانیکه داعش به شنگال حمله کرد، نیروهای مدافع خلق، یگانهای مدافع خلق، یگانهای مدافع زنان برای همکاری و کمک به این منطقه عازم شدند، همانگونه که شما نیز می‌دانید در روزهای اخیر توافق شنگال امضا شده است، در مقابل این توافق واکنش‌های مختلفی ایجاد شده است. شما این توافق را چگونه تحلیل می‌کنید؟

مظلوم عبدی: در واقع، بین شنگال و روژآوا ارتباط ویژه‌ای وجود دارد. بین روژآوا و شنگال ارتباط تاریخی خاصی وجود دارد. در فرمان سال ۲۰۱۴، زمانیکه ما به یاری خلق ایزدیمان پرداختیم، در آنجا ۳۰۰ نفر از نیروهای ما شهید شدند. کریدوری انسانی را بازگشایی کردیم و خلق ایزدیمان را به مناطق امن انتقال دادیم. زیرا آینده خلق ایزدی با اینده ما نیز در ارتباط است و در این باره نظرات خودمان را با گروه‌های دیگر نیز مطرح کرده‌ایم. ما هم با عراقی‌ها، هم نیروهای ائتلاف بین‌المللی نگرش‌ها و نظرات خودمان را مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم و موضع و سیاستهای خودمان را اعلام کرده‌ایم. موضع ما ادامه پیدا می‌کند. به همه اعلام کرده‌ایم که خلق ایزدیمان تنها نبوده و این را در عمل نیز به همه نشان داده‌ایم. واقعیتی است که شنگال بخشی از عراق است، اما به ما نیز ارتباط پیدا می‌کند. پیش از هر چیز، خودمدیریتی از جمله حقوق اساسی خلق ایزدی است. خلق ایزدی خلقی است که تا کنون فرمان‌های زیادی را متحمل شده است. به همین دلیل اعتمادی نسبت به جهان خارج ندارد. به همین دلیل نیز درست‌ترین مسئله اینست که اگر در شنگال توافقی یا راه حلی ایجاد شود، باید اراده خلق شنگال به عنوان امری مهم و بنیادی در نظر گرفته شود. دست‌یابی به راه‌حل تنها از این طریق امکان‌پذیر است. چیزی که ما در مقابل آن واکنش نشان دادیم و در مقابل آن موضع گرفتیم این بود که آنها اراده خلق شنگال را در این توافق به رسمیت نشناختند.

بدون تردید، مسئله با توافق و پیمانی می‌تواند حل شود، اما باید اراده خلق شنگال به رسمیت شناخته شود. نیروهای دفاعی شنگال، نیروهای سیاسی شنگال که سال‌هاست شنگالی‌ها را حفاظت می‌کنند، در این منطقه حضور دارند. این نیروها در مقابل داعش جنگیده‌اند و شهید داده‌اند، به همین دلیل باید این نیروها رسمیت پیدا کنند. باید در این توافقنامه حضور داشته باشند. باید دفاع از خلق ایزدی را بتوانند به طور رسمی تداوم بخشند. خلق شنگال نیازمند این نیروهاست. اگر اراده‌ای در این باره ایجاد شود، باید کسانی که تا کنون خلق شنگال را مورد حفاظت قرار داده‌اند، آنها را سازماندهی کرده‌اند نیز در این پیمان به طور رسمی باید حضور داشته باشند. در انتصاب فرماندار منطقه شنگال نیز باید اراده خلق ایزدی شنگال مورد توجه قرار گیرد. ما از یگانهای مقاومت شنگال YBŞ و نیروهای دفاعی این منطقه حمایت می‌کنیم.

گلستان خالد: اجازه بدهید وارد موضوع دیگری شویم؛ مجلس سوریه دمکراتیک هفته گذشته کنگره خود را در مناطق فرات و جزیره برگزار کرد. در این کنگره اعضای کمیسیون انتخاب شدند که شما نیز در آن حضور دارید. بر این اساس، برای پیشبرد سیستم، از نظر شما این کنگره نقش خود را باید چگونه ایفا کند؟

مظلوم عبدی: این کنگره بعد از زمینه‌سازی‌های دراز مدت برگزار شد. مجلس سوریه دمکراتیک زمینه‌ساز برگزاری این کنگره بود. افراد بسیار و گروه‌های مختلفی در این کنگره حضور داشتند. خودمدیریتی در زمان اوج برخورد و جنگ‌ها تاسیس شد، به آسانی و در شرایط مساعدی تاسیس نشده بود. به همین دلیل دارای محدودیتهایی بود و باید این محدودیتها و نواقص برطرف شوند. در این مرحله مطالباتی نیز ایجاد شده‌اند. بدون گمان خودمدیریتی اقدامات مهمی را انجام داده است. با این وجود نواقص جدی نیز مشاهده می‌شوند. به همین دلیل باید وارد مرحله جدیدی شویم. مشکلاتی را که خلق منتظر است حل کنیم، در این مرحله جدید باید حل کنیم. تصمیمات اتخاذ شده در اساس برنامه‌های عملی ما برای سال ۲۰۲۱ هستند. به همین دلیل نیز مسائل و مشکلاتی که برای حل، در دستور کار قرار گرفته‌اند، بر این مبنا در اولویت قرار رفته‌اند، و برای اینکه این مسائل و مشکلات حل شوند، باید تلاش‌ها و فعالیتهایی بزرگی را در این راستا انجام داد.

گلستان خالد: برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی چه راهکارهایی را در نظر دارید؟

مظلوم عیدی: راهکار خودمدیریتی ما، راهکار مبتنی بر خودمدیریتی است. به همین دلیل نیز باید در بعد اقتصادی پیش از هر چیزی بتوانیم استقلال پیدا کنیم. باید بر خود اتکا داشته باشیم. به این منظور نیز ما تلاش می‌کنیم تا سال آینده، ۷ منطقه خودمدیریتی را به جایگاهی برسانیم که بتوانیم بر خود اتکا داشته باشیم. احتمال دارد که همین فردا تحریمهایی بر ما نیز اعمال شود، احتمال دارد که نتوانیم نفت را بفروشیم. در چنین وضعیتی هر منطقه‌ای باید بتواند احتیاجات خلق را تامین کرده و بر خود اتکا داشته باشد. بتواند نیازمندی‌های کارمندان خود را تامین کند. در این رابطه امکانات داریم و پروژه‌هایی را نیز برای آن آماده کرده‌ایم. با تلاش و فعالیتهای بزرگ و گسترده می‌توان آن را تحقق بخشید. دشواری‌ها و مشکلات هر چه باشند، می‌توانند حل شوند. در این رابطه متخصص‌ترین افراد را در اختیار داریم. برای انکه خودمدیریتی به خودمدیریتی موفقی در همه زمینه‌ها تبدیل شود، باید در بعد اقتصادی به موفقیت همه جانبه‌ای دست پیدا کنیم.

گلستان خالد: موضوع مهم دیگر، موضوع عدالت است. در کنگره در رابطه با مسئله عدالت تصمیماتی اتخاذ کرده‌اید، برای آنکه دادگاه‌ها مستقل باشند، چه مشکلاتی دارید؟

مظلوم عبدی: در این رابطه مشکلاتی داریم، خلق نیز در مواردی اعتراضات و انتقاداتی را مطرح می‌کند. در نشست‌هایی که با ریش سپیدان و بزرگان جامعه برگزار می‌کنیم، این انتقادات و گلایه‌ها مطرح می‌شوند. در مسئله دستگیری و مجازات نیز انتقاداتی مطرح هستند. چون از فرصت‌ها و امکانات کمی برخوردار هستیم، احتمال دارد که در بعد بهبود وضعیت حبس و زندان مجازات و اعمال آن، با تاخیرهایی مواجه بوده باشیم. همین مسئله باعث می‌شود که تحلیلهایی را مبنی بر وجود بی‌عدالتی شاهد بوده باشیم. ادعا می‌شود که در دادگاه‌ها فساد وجود دارد. این مسائل مهم هستند، در دوران جنگ خواسته‌های ما آنگونه که خواهان آن بودیم محقق نشدند، نتوانستیم در این باره تمرکز پیدا کنیم. اما اکنون وضعیت جداگانه‌ای در جریان است و خودمدیریتی در رابطه با این مسائل می‌تواند متمرکز شود. در این باره باید قانونگذاری کرد. باید مجازات‌ها با جرم منطبق باشند، و عدالت به طور کامل تحقق پیدا کند. در رابطه با این مسائل تلاش‌های ویژه‌ای در جریان هستند و باید این مشکلات را حل کرد.

گلستان خالد: مدیریت اداری مسئله مهمی است، در این رابطه وضعیت مدیریت در روژآوا را چگونه می‌بینید؟

مظلوم عبدی: در این باره، ۷ سال است که تلاش‌های گسترده‌ای را انجام داده ایم. خودمدیریتی‌های کوبانی و جزیره قدیمی هستند. اما در کنار این خودمدیریتی‌های جدیدی مانند خودمدیریتی دیرالزور نیز وجود دارند. این خودمدیریتی‌ها در زمان جنگ تاسیس شدند. به همین دلیل عملکرد اجرایی این خودمدیریتی‌ها مانند خودمدیریتی کوبانی و جزیر قابل قبول نیستند. این دو خودمدیریتی از تجربه‌ای قدرتمند برخوردار هستند. زمانیکه مناطقی از کنترل داعش آزاد می‌شدند، خلق نمی‌دانستند چکار کنند. اما اکنون خواهان پیوستن به خودمدیریتی هستند. این موضع و این شرایط را مثبت ارزیابی می‌کنم. در مناطق خودمدیریتی برای بهبودی وضعیت تلاش‌های جدیدی آغاز شده‌اند. در برخی از مناطق، باید سازمان‌ها و نهادهای جدیدی ایجاد و مشکلات رفع شوند. برخی از سازمان‌ها و نهادهای ما دچار انفعال شده‌اند. باید این سازمان‌ها نیز به اداره عمومی ملحق شوند. باید خودمدیریتی بر برخی از نواحی کنترل پیدا کند. به این منظور نیز باید نهادهای ما دوباره بازتاسیس شوند و تغییراتی نیز در آنها اعمال شود. به عنوان عضو کمیسیون نیز یکی از وظایف اصلی ما اینست که با خودمدیریتی فرایند جدید را آغاز و بر اجرای آن نظارت کنیم. باید این اقدامات را در زمانی مشخص انجام بدهیم.

گلستان خالد: در رابطه با آموزش چه پروژه‌هایی را در اختیار دارید؟

مظلوم عبدی: در این رابطه، با دو مشکل اساسی مواجه هستیم. یکی از این دو مشکل، مشکل مأخذ و منابع است. این منابع در شرایط جنگی و بسیار دشوار آماده شده‌اند. ابعاد عملی کمی دارند. باید از نظر عملی تقویت شوند. مسئله دیگر، اعتقاد دارم که تمامی خانواده‌های ما و تمامی افرادی که را مشغول به تحصیل هستند در بر می‌گیرد، باید این سیستم آموزشی درک گردد، به برخی از کمیته‌های ما ارتباط پیدا می‌کند، که آنها نیز در این رابطه اقدامات خود را ادامه می‌دهند. با سازمان‌های مرتبط سازمان ملل متحد نیز دیدارهایی در این باره انجام شده است. در این رابطه حتی با حکومت سوریه نیز دیدارهایی انجام داده‌ایم.

گلستان خالد: در زمان جنگ، بسیاری آواره شدند، برخی از افراد ثروتمند نیز در میان آوارگان هستند. چه پیامی برای آنها دارید؟

مظلوم عبدی: ما وارد مرحله جدیدی می‌شویم. دفاع از این منطقه تنها با جنگ امکان ندارد. همانگونه که تلاش می‌کنیم که با خودمدیریتی قدرتمند و با نیروی دفاعی قدرتمند از موجودیت خود دفاع کنیم، باید در بعد اقتصادی نیز خود را متحول کرده و توسعه دهیم و از این طریق نیز از خود دفاع کنیم. در زمان جنگ، بسیاری آواره شدند، برخی از ثروتمندان و صاحبان سرمایه نیز به خارج رفتند. اکنون وظیفه‌ای که بر دوش ما می‌افتد، اینست که آنها نیز به فرایند جدید ملحق شوند. از تمامی کوردهایی که به خارج رفته‌اند دعوت می‌شود که بازگردند. خصوصا افرادی که به جنوب یا شمال کوردستان و ترکیه رفته‌اند، لازم است که بازگردند و به فرایند جدید ملحق شوند. افراد ثروتمند باید به منطقه بازگردند و با تلاش‌های ما همگام شوند و به خلق خدمت کنند. این وظیفه ملی همه ماست.

گلستان خالد: شاهد مواردی از فساد در منطقه هستیم. در این رابطه چه نظری دارید؟

مظلوم عبدی: در گذشته، با وضعیت جنگی روبرو بودیم. بسیاری از خلا ایجاد شده به دلیل جنگ، به عنوان فرصتی برای منافع شخصی خود استفاده کردند. از مسئولیت و وظایف خود سوء استفاده کردند. شاهد شیوع فساد و رشوه بودیم. در کنگره ما به عنوان موضوعی مهم، این مسئله مورد بحث و بررسی قرار گرفت. خلقمان هم از این وضعیت ناراضی است. در مقابل این وضعیت ما نیز تلاش‌های خود را ادامه می‌دهیم. به منظور مقابله با این وضعیت متخصص‌ترین افراد را مسئول کرده‌ایم. به هیچ نحوی اجازه نمی‌دهیم که هیچ کس از مسئولیتهای خود به نفع منافع شخصی خود استفاده کند.

گلستان خالد: انتخاباتی در منطقه برگزار می‌شود؟

مظلوم عبدی: بله، از نظر من زمان برای برگزاری انتخابات نیز فرا رسیده است. در سال‌های گذشته در برخی از مناطق انتخاباتی برگزار شد. اما مناطق دیگری بعدا آزاد شدند، دیگر زمان آن رسیده است که در این مناطق نیز انتخابات برگزار شود. مانند گذشته در تمامی مناطق شاهد جنگ نیستیم. اعتقاد دارم که در سال ۲۰۲۱ فرصت برای برگزاری انتخابات مهیا شود. زیرا خلق بیش از پیش از خودمدیریتی ما در مناطق دیگر نیز حمایت می‌کند و چنین اقداماتی لازم است. خودمدیریتی چنین اقداماتی را انجام می‌دهد، ما به عنوان کمیسیون نیز از این اقدامات حمایت می‌کنیم.

گلستان خالد: و در پایان این گفتگو مایل هستید از موضوع دیگری حرف بزنید؟

مظلوم عبدی: ما وارد سال جدید می‌شویم. اما تهدیدها و خطرها همچنان ادامه دارند. دشمنان ما تلاش می‌کنند حملات جدیدی را علیه ما آغاز کنند، تلاش می‌کنند خودمدیریتی را از میان بردارند. خلقمان باید خود را برای چنین وضعیتی آماده کند. ما به عنوان یک نیروی دفاعی خود را برای چنین وضعیتی آماده می‌کنیم. ما آماده هستیم که هر حمله‌ای را پاسخ داده و آن را پاسخ دهیم و در هم بشکنیم.

باید سال جدید برای روژآوا به سالی پر از دستاورد و تحول تبدیل شود. امید ما به خلقمان است که از انقلاب و دستاوردهای انقلاب روژآوا حمایت و صیانت کند. باید بیش از پیش در خودمدیریتی ایفای نقش کند. ما باید به آینده خود امید و اعتقاد داشته باشیم. دشمن از امکانات و فرصتهای بیشتری برخوردار است. به همین دلیل لازم است که ما با شور و حماسه‌ای بزرگ مبارزه را ادامه داده و از دستاوردهای انقلابمان صیانت کنیم.