مظلوم هفتن: حکومت می‌خواهد ساکنین بومی را بکوچاند

در چهارمین سالگرد وقوع زلزله در نواحی کرماشان، مظلوم هفتن، عضو شورای رهبری کودار در گفتگویی با تلویزیون آرین خواستار تداوم کمک‌های مردمی به آسیب دیدگان شد و سیل کمک‌های قبلی را یک تابلوی ماندگار اتحاد و نوع‌دوستی دانست.

مظلوم هفتن، عضو شورای رهبری جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان در گفتگو با آرین تی‌وی با ابراز امیدواری نسبت به بهبود شرایط زلزله زدگان کرماشان از جمله مردم قصر شیرین، سرپل ذهاو، دالاهو، ازگله و ثلاث باو‌جانی یادآوری کرد زلزله مشکلات جدی برای ساکنین منطقه ایجاد کرد، بسیاری جانباختند یا زخمی شدند. خانه و املاک خیلی‌ها ویران شد و سختی‌ها تاکنون ادامه دارد.

عضو رهبری کودار گفت جنبش آپویی روژهلات کوردستان از نزدیک وضعیت را دنبال می‌کند و آشنای درد مردم منطقه است که زندگی در کانکس در زمستان‌های سرد و زندگی با مار و عقرب در تابستان‌های گرم را تجربه می‌کنند. بخش اصلی فقر معیشتی مردم مربوط به سیاست کلان حکومت ایران است.

مظلوم هفتن کمک‌های مردمی به زلزله زدگان توسط کوردها و دیگر اجتماعات ایران که حتی پناهجویان کارگر افغانستانی را شامل می‌شد، موجب شکل‌گیری یک تابلوی ماندگار تاریخی برای مردم کرماشان دانست و گفت سیل کمک‌ها باعث شد که زخم‌های زلزله تاحدودی التیام پیدا کند.

وی همچنین به فداکاری طبقات مختلف اجتماعی اشاره کرد و گفت کسانی مانند "ابوبکر معروفی" که از اهالی بوکان بود در راه رساندن کمک‌ها به زلزله زدگان جان خود را از دست دادند. مردم منطقه نیز با گل و شیرینی از کاروان‌ کمک‌های مردمی استقبال می‌کردند که حامل پیامی ماندگار بود.

مظلوم هفتن هدف حکومت از تحمیل شرایط سخت اقتصادی بر مردم کرماشان را مهاجرت اجباری ساکنین بومی آن دانست و گفت گرچه زندگی با مشکلات فعلی سخت است اما مردم منطقه باید هشیار باشند که تحت هیچ عنوانی نباید خانه و کاشانه خود را ترک کنند، حتی اگر مشوق‌هایی برای سکنی در مناطق بهتر دریافت کنند.

وی همچنین ایجاد نفاق را سیاست دشمن خواند و گفت چون ساکنین منطقه دارای باورها و مذاهب مختلفی هستند، حکومت ایران همچنان تلاش خواهد کرد میان آنها اختلاف بیاندازد. نباید فراموش کرد وقتی مردم می‌خواستند به زلزله زدگان کمک کنندگان برایشان مهم نبود آنها یارسان هستند یا شیعه و سنی. مردم در عمل، سیاست تفرقه افکنی دشمن را خنثی کردند.

عضو رهبری کودار با بیان آنکه کوشش‌های فردی مجزا نمی‌تواند چندان کارساز باشد، از ساکنین مناطق زلزله زده خواست در محلات خود گروههایی شکل بدهند و پس از بررسی نیازهای موجود، تلاش کنند به یک تصمیم جمعی برای رفع مسائل برسند. وقتی مردم نمایندگانی میان خود داشته باشند که از حمایت جمعی برخوردارند، آنوقت می‌توانند که حکومت را نیاز برای دریافت مطالباتشان تحت فشار قرار دهند.

مظلوم هفتن گفت در چنین صورتی اگر حکومت نسبت به انجام وظایفتش اهمال کند، نمایندگان خلق می‌توانند نهادهای مردم‌نهاد داخلی و خارجی را خطاب قرار دهند و بگویند نیاز به کمک دارند.

عضو رهبری کودار همچنین خواستار ادامه کمک‌ها به آسیب دیدگان زلزله شد و گفت به عنوان مثال یک هنرمند می‌تواند برود یک برنامه هنری برای مردم منطقه اجرا کند یا یک پزشک می‌تواند چند روز کاری خود را به درمان اهالی منطقه اختصاص دهد. بهرحال هر کمکی می‌شود ‌باید در راه خدمت به انسانیت و هم‌نوعان خود انجام دهیم و آن تابلوی ماندگار را پررنگ‌تر کنیم.