نامه کوما جفاکین کوردستان به جامعه بین‌المللی در مورد استفاده ترکیه از سلاح شیمیایی

کمیته روابط خارجه ک.ج.ک در مورد استفاده رژیم ترک از سلاح‌های شیمیایی نامه‌ای به كشورهای غربی در هولیر، دبیر کل سازمان ملل، اتحادیه عرب و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) نوشت.

رونی سردم به نمایندگی از کمیته روابط خارجه ک.ج.ک نامه‌ای را به نمایندگی‌های ایالات متحده آمریکا، آلمان، فرانسه، کانادا، انگلستان، هلند، روسیه و کشورهای دیگر در هولیر، نمایندگی اتحادیه اروپا، آنتونیو گوترس دبیر کل سازمان ملل متحد، اتحادیه عرب و احزاب سیاسی اقلیم کوردستان ارسال کرد.

در این نامه به شیوه‌ای مبسوط به جرایم جنگی و اعمال ضدبشری رژیم ترک در حمله به کوردها اشاره شده و سکوت نیروهای ذیربط مورد انتقاد قرار گرفته است.

ک.ج.ک خواستار پایان دادن به سکوت و انفعال دولت‌های غربی، سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای مربوطه در خصوص استفاده رژیم ترک از سلاح‌های شیمیایی و حملات اشغالگرانه شده است و با اشاره به گسترش ناامنی در صورت تداوم حملات رژیم ترک نسبت به نتایج مخاطره آمیز آن برای جامعه انسانی هشدار داده است.

ک.ج.ک خواستار اقدام فوری جامعه بین‌المللی نسبت به "استفاده ترکیه از سلاح‌های شیمیایی" شده و با هشدار به سازمان ملل متحد می‌گوید:"بکارگیری این سلاح‌ها که از سوی سازمان شما سلاح‌های ممنوعه اعلام شده‌اند، نقض آشکار موازین و پیمان‌های سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) می‌باشد."

در نامه ک.ج.ک آمده است:"پیش از این زمانی که دولت‌های خاورمیانه همچون سوریه و عراق از سلاح شیمیایی استفاده کردند ما شاهد بودیم که سازمان شما، بسیاری از حکومت‌ها و افکار عمومی بین‌المللی به شیوه‌ای فوری و نیرومندانه اعتراض خود را نشان دادند. متأسفانه زمانیکه موضوع استفاده از سلاح‌های ممنوعه از سوی دولت ترک در حمله به سوریه، عراق و ترکیه به میان آمد شاهد همان موضع از سوی شما نبودیم."

در نامه کمیته روابط خارجه کوما جفاکین کوردستان آمده است که رژیم ترکیه در حملات اکتبر ٢٠١٩ به سریکانی از فسفر سفید استفاده کرد، شمار زیادی از شهروندان غیرنظامی زخمی شدند، اما با این همه سازمان ملل پس از این حملات ترکیه را محکوم ننمود و نه آنرا مجازات نکرد.

ک.ج.ک خاطرنشان کرد که این سکوت در واقع «ترغیب و تشویق» رژیم ترک به حملاتی بود که از ٢٣ آوریل ٢٠٢١ به باشور کوردستان علیه ه.پ.گ و غیرنظامیان از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند. در نامه ک.ج.ک آمده است که در تونل‌های جنگ گریلا و اطراف ده‌ها روستای واقع در مناطق حفاظتی میدیا پنج ماه تمام است که حملات اشغالگرانه ادامه دارند و در این حملات به شیوه‌ای سیستماتیک از سلاح‌های شیمیایی استفاده شده است.

در ادامه نامه آمده است:"متأسفانه ما ناچار می‌شویم که سکوت دولت‌های غریبی و سازمان ملل را به عنوان همکاری با رژیم ترکیه ارزیابی کنیم. زیرا علیه این همه جرم رژیم ترک تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و علیه این رژیم هیچ گامی برداشته نشده است. حاکمیت آ.ک.پ-م.ه.پ همچون استفاده از سلاح‌های شیمیایی بارها به جرایم جنگی و جرم علیه بشریت دست زده است اما همچةان به عنوان یک کشور عادی دمکراتیک مورد خطاب قرار می‌گیرد."

ک.ج.ک در ادامه یک گزارش کنگره ملی کوردستان (ک.ن.ک) را در خصوص جرایم دولت ترک پیوست نامه خود کرده است.

ک.ج.ک می‌افزاید:"به دلیل اینکه جرایم رژیم ترک به شیوه‌ای مبسوط مستند شده‌اند، زمان آن فرا رسیده است که این کشور به شیوه‌ای آشکار محکوم شود و گردانندگان رژیم ترک که در این جرایم دست داشته‌اند محاکمه شوند."

کمیته روابط خارجه کوما جفاکین کوردستان در پایان نامه خود گفته است:"ما اطلاع داریم که شما به عنوان سازمان ملل متحد استفاده رژیم ترک از سلاح‌های شیمیایی و عواقب سنگین حملات اشغالگرانه بر غیرنظامیان را از نزدیک دنبال می‌کنید. ما اذعان داریم که شما برای توقف جرایم رژیم ترک اقدامات خود را افزایش خواهید داد. ما اعتقاد داریم که شما استفاده رژیم ترک از سلاح‌های شیمیایی را محکوم خواهید کرد، گام‌هایی که شما برمی‌دارید به شیوه‌ای مستقیم زندگی انسان‌ها را نجات می‌دهد، اعتماد ما به سازمان شما را افزایش داده و قاطعیت پیمان‌های بین‌‌المللی را افزایش می‌دهد."