نمایندگان جامعه ایزدی: توافقنامه تداوم فرمان ایزدی‌هاست، آنرا نمی‌پذیریم

نمایندگان جامعه ایزدی با ارزیابی توافقنامه میان پارت دمکرات کوردستان و حکومت عراق در مورد شنگال آنرا «توافق میان مجرمان و خائنان» می‌دانند، نمایندگان جامعه ایزدی خاطرنشان کردند که این توافقنامه بخشی از ٧٣مین فرمان [قتلعام] ایزدی‌هاست.

پ.د.ک سالهاست سیاه‌نمایی علیه ایزدی‌ها و شنگال را ادامه می‌دهد، این جریان مزدور و خودفروش کورد اخیرا علیه ایزدی‌ها به توافق تازه‌ای با بغداد رسیده است. روز ٩ اکتبر پ.د.ک با حکومت عراق توافقنامه چرکینی را علیه ایزدی‌ها و مردم شنگال امضا کرد.

توافقنامه پ.د.ک علیه ایزدی‌ها با شرکت نماینده سازمان ملل، نماینده دولت ایالات متحده آمریکا و نماینده دولت آلمان صورت گرفته است.

پس از افشای این توافقنامه، فلاح مصطفی عضو دفتر مرکزی پ.د.ک از سازمان ملل، آمریکا، آلمان و فرانسه بابت همدستی در این توافق کوردستیزانه قدردانی کرد.

روز ٣ آگوست ٢٠١۴ وقتی داعش به شنگال حمله‌ور شد پیشمرگه‌های پ.د.ک و ارتش و پلیس حکومت عراق از شنگال فرار کردند و مردم شنگال و ایزدیان را دو دستی به گروه جنایتکار داعش سپردند.

با مداخله نیروهای گریلای ه.پ.گ(نیروهای مدافع خلق کوردستان) و همچنین مبارزان ی.پ.گ و ی.پ.ژ (یگان‌های مدافع خلق و یگان‌های مدافع زنان) صدها هزار ایزدی از قتلعام نجات یافتند، ولی چند ساعت پیش از رسیدن نیروهای ه.پ.گ - ی.پ.گ و ی.ب.ش به شنگال هزاران زن و کودک ایزدی از سوی تبهکاران داعش به اسارت گرفته شدند و هزاران مرد ایزدی قتل‌عام گردیدند. این فاجعه نه هزار سال پیش بلکه ۶ سال پیش در شنگال روی دادند.

پس از آزادسازی شنگال توسط مبارزان ی.ب.ش و ی.ژ.ش (یگان‌های مقاومت شنگال و یگان‌های زنان شنگال) شبه‌نظامیان وابسته به جریان خودفروش پ.د.ک یکبار دیگر به شنگال بازگشتند و بخش‌هایی از شنگال را اشغال کردند. ه.پ.گ و ی.ب.ش برای جلوگیری از وقوع جنگ کوردکشی در شنگال نسبت به بازگشت مزدوران پ.د.ک سکوت کردند.

مارس ٢٠١٧ جریان مزدور، خودفروش و بی‌مایه پ.د.ک با همکاری گروهک تبهکار موسوم به پیشمرگ روژ به منطقه خانه‌سور حمله‌ور شد، اما اینبار هم ایزدیان با مسئولیت‌پذیری تاریخی، آشوبگری پ.د.ک را خنثی کردند.

"پ.د.ک باز هم گریخت"

اکتبر ٢٠١٧ پس از سیرک رفراندوم پ.د.ک و به بازی گرفتن سرنوشت مردم کورد نیروهای ارتش عراق و شبه‌نظامیان حشدالشعبی به باشور کوردستان حمله‌ور شدند. پ.د.ک بازهم از منطقه گریخت بدون آنکه حتی یک گلوله بسوی مهاجمان شلیک کند. پ.د.ک نه تنها در کرکوک نجنگید بلکه برای دومین بار در فاصله سه سال از شنگال گریخت.

پس از چند ماه گفتوگو میان حکومت مرکزی عراق و شورای خودمدیتی شنگال مبارزان یگان‌های مدافع شنگال (ی.ب.ش) به عنوان بخشی از ارتش عراق به رسمیت شناخته شدند.

"فتنه تازه‌ی بارزانی‌ها"

نیروهای ه.پ.گ پس از آنکه صدها هزار ایزدی را از وحشیگری داعش نجات داده و شنگال را آزاد کرده بودند در ماه آوریل ٢٠١٨ در بیانیه‌ای رسمی اعلام کردند که از شنگال خارج شده‌اند. با اینهمه جریان پ.د.ک به درخواست ترکیه و داعش ادعا می‌کند که پ.ک.ک در شنگال باقی مانده است.

جریان خودفروش و مزدور پ.د.ک در سالروز توطئه بین‌المللی علیه رهبر خلق کورد و در اولین سالروز حمله اشغالگرانه ترکیه به سریکانی و گرسپی در ٩ اکتبر، نام خود را بر صفحه‌ ننگین دیگری از تاریخ کورد قید کرد. پ.د.ک با حکومت مرکزی عراق به توافقی ننگین علیه خلق ایزدی دست زد.

جامعه ایزدی و نمایندگان آنان اعلام کرده‌اند که به هیچ عنوانی توافقنامه خارج از اراده خود را نمی‌پذیرند و توافقنامه پ.د.ک و حکومت مرکزی عراق را بخشی از حمله سوم آگوست ٢٠١۴ به خود می‌دانند.

رحام هاجو رئیس مشترک شورای اداری خودمدیریتی دمکراتیک شنگال، حاجی چلیک رئیس مشترک مرکز اتحاد جوامع ایزدی و فلکناس اوجا نماینده ایزدی ه.د.پ در مجلس ترکیه توافقنامه چرکین پ.د.ک و بغداد علیه ایزدی‌ها را در گفتگو با خبرگزاری فرات نیوز مورد ارزیابی قرار دادند.

"توافقنامه مجرمان و خائنان"

رحام حاجو رئیس مشترک شورای اداری خودمدیریتی دمکراتیک شنگال توافقنامه میان پ.د.ک و حکومت مرکزی عراق را «توطئه علیه ایزدیان» می‌داند و خاطرنشان می‌کند که این توافق در واقع بخشی حمله ٣ آگوست ٢٠١۴ به شنگال است.

رحام حاجو با یادآوری اینکه دو جریان مسئول قتلعام ایزدی‌ها در سوم آگوست پ.د.ک و حکومت مرکزی عراق هستند افزود:"قبل از ٣ آگوست این دو نیرو در شنگال وجود داشتند ولی در زمان حمله داحش هر دو مردم ایزدی‌ را رها کرده و به داعش سپردند و از منطقه گریختند. از این لحاظ هر دو مجرم هستند. حکومت عراق شنگال را واگذار کرده و گریخت. پ.د.ک نیز علاوه بر اینکه به همین جرم دست زد علیه ایزدی‌ها مرتکب خیانتی بزرگ شد. هیچکدام از این دو حق ندارند در مورد شنگال تصمیم بگیرند."

"سازمان ملل و آمریکا شرکت جرم هستند"

رحام حاجو با بیان اینکه پ.د.ک پیش از این نیز به شنگال حمله‌ کرده بود نسبت به مشارکت آمریکا و سازمان ملل در این فتنه علیه مردم ایزدی اعتراض کرد. رحام هاجو گفت:"این به اصطلاح توافقنامه با نظارت آمریکا و سازمان ملل صورت گرفته است. این توافقنامه ادامه فرمان ٣ آگوست علیه ایزدی‌هاست. از اینرو هر نیرو و سازمانی که در این توطئه جای گرفته باشد برای ما شرکت جرم است."

رحام حاجو به حملات جریان مزدور پ.د.ک در ماه مارس ٢٠١٧ به شنگال و تلاش‌های پ.د.ک برای تداوم حملات هوایی ارتش متجاوز ترکیه به شنگال در ۵ سال گذشته اشاره کرد و گفت این توافقنامه پ.د.ک هم در چارچوب تداوم خیانت‌های پ.د.ک علیه ایزدی‌هاست.

"صرف هر هزینه‌ای علیه این فتنه مقاومت می‌کنیم"

رحام حاجو گفت:"این توافقنامه برای نابودی ایزدی‌ها امضا شده و ما آنرا قاطعانه نمی‌پذیریم. هولیر و بغداد علیه ایزدی‌ها به توافق رسیده‌اند. ما هزینه‌های زیادی برای آزادی و زندگی آزاد دادیم. ما برای اینکه هولیر و بغداد یا برخی دیگر به سوداگری مسئله ما دست زدنند مبارزه نکرده‌ایم. ما هیچ تصمیمی را خارج از اراده ملت ایزدی نمی‌پذیریم، صرف هر هزینه‌ای ما آماده دفاع از اراده خود هستیم. ما لقمه‌ای نیستیم که دیگران قورتمان دهند. ما مواضع خود را به صراحت اعلام کرده‌ایم و بازهم اعلام خواهیم کرد."

"برای دفاع از خود ما را بازخواست می‌کنند"

رحام حاجو در مورد توافقنامه ننگین پ.د.ک علیه ایزدی‌ها افزود:"گویا این همه سال چیزی روی نداده است. آنانی که باید به دادگاه کشیده شوند مسئولان پ.د.ک و بغداد هستند، اما جالب اینکه می‌خواهند از ما بازخواست کنند. می‌گویند چرا اسلحه به دست گرفته‌اید؟ چرا از خود دفاع کرده‌اید؟ یعنی آشکارا می‌گویند چرا نابود نشدید. آنانی که باید به دادگاه کشیده شده و حساب پس دهند به حسابخواهی برخواسته‌اند. شنگال جای خائنان نیست. شنگال سرزمین ایزدیان است و میهن ایزدیان آزاد باقی می‌ماند، ما هیچ گزینه دیگری را نمی‌پذیریم."

"توافقنامه مردود است"

حاجی چلیک رئیس مشترک مرکز اتحاد جوامع ایزدی خاطرنشان کرد که توافقنامه ضدایزدی پ.د.ک تمامی جامعه ایزدی‌ها را خشمگین کرده است. چلیک افزود:"همان ذهنیتی که ٣ آگوست ٢٠١۴ ایزدیان را به دست داعش سپرد امروز در هولیر خودنمایی می‌کند. این دو نیرویی که سوم آگوست صدها هزار ایزدی را تسلیم داعش کرده بودند امروز در مورد ایزدی‌ها سخن می‌گویند."

"در سالروز توطئه بین‌المللی علیه ملت کورد اینبار توطئه علیه ایزدی‌ها رقم خورد"

حاجی چلیک گفت:"آنانی که باید پاسخگو باشند، آنان که لازم است در مقابل زنان و کودکان ایزدی زانو زده و پوزش بخواهند، امروز به گونه‌ای رفتار می‌کنند که هیچ چیزی روی نداده است، آنان توطئه‌ای تازه برای نابودی ایزدی‌ها در سر دارند." چلیک افزود:"توافقنامه را در سالروز توطئه بین‌المللی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و همچنین اولین سالروز حملات اشغالگرانه دولت ترکیه به سریکانی و گرسپی امضا کرده‌اند. به نظر ما این مورد تصادفی نیست. ما می‌گوییم در نمود ایزدیان می‌خواهند توطئه علیه کوردها را ادامه دهند."

"هشدار به هولیر و بغداد: عواقب سنگینی به دنبال خواهد داشت"

حاجی چلیک به هولیر و بغداد هشدار داد که توافق علیه ایزدی‌ها عواقب سنگینی را برای این دو به همراه دارد و افزود:"افکار عمومی ملت کورد خوب بدانند که توافقنامه علیه اراده ایزدی‌ها عواقب سنگینی به دنبال دارد. ما این توافقنامه را خطرناک می‌دانیم، همچنین افکار عمومی بین‌المللی باید در این رابطه مسئولانه عمل کنند. ما به عنوان سازمان‌های ایزدیان فعالیت‌های خود را گسترش داده و این توافقنامه را نمی‌پذیریم."

"آنهایی که فرار کردند امروز علیه ایزدی‌ها نقشه می‌کشند"

فلکناس اوجا نماینده ایزدی ه.د.پ در مجلس ترکیه هم توافقنامه پ.د.ک و بغداد را "توافقنامه‌ای که اراده ایزدیان را نادیده می‌گیرد" می‌خواند و یادآوری می‌کند که توافق مذکور در راستای تمام کردن قتل‌عام ناتمام ٣ آگوست امضا شده است. اوجا افزود:"آنانکه توافقنامه را امضا کردند سوم آگوست ایزدی‌ها را به داعش سپرده و فرار کردند. می‌خواهند با این توافق قتلعام ناتمام سوم آگوست را تمام کنند."

"بخشی از کُنسپت بزرگ حمله است"

اوجا خاطرنشان کرد:"یکی از اهداف حمله داعش به شنگال تخلیه این منطقه از کوردها بود. آنچه موفق به انجام آن نشدند امروز می‌خواهند با این توافقنامه به آن دست یابند. این توافقنامه ایزدی‌ها را نادیده گرفته است. با نگاهی به وضعیت روژاوا به خوبی می‌توان شاهد بود که این توافقنامه بخشی از کُنسپت بزرگ حمله به کوردهاست. همچنین تلاش برای کنترل این منطقه است."

"احزاب دیگر چرا سکوت کرده‌اند؟"

فلکناس اوجا به سکوت احزاب دیگر جنوب کوردستان نسبت به خیانت‌های پ.د.ک علیه کوردها اشاره نموده و هشدار داد که پ.د.ک با اینکار می‌تواند مناطق دیگر مورد مناقشه اقلیم را هم به دیگران واگذار کند. اوجا از ی.ن.ک (اتحادیه میهنی کوردستان)، جنبش تغییر، احزاب اسلامی و جریان‌های سیاسی دیگر خواست نسبت به اقدامات پ.د.ک سکوت نکنند.