نمایندگان مجلس اقلیم کوردستان: هیچ اطلاعی در مورد جزئیات توافق ۵۰ ساله‌ی نفت نداریم

ریاست مجلس اقلیم کوردستان، پاسخ یادداشت نمایندگان را نمی‌دهد که طی آن درخواست کرده بودند در رابطه با توافق ۵۰ ساله‌ی نفت با ترکیه، حکومت به مجلس فراخوانده شود، نمایندگان نیز می‌گویند فقط ریاست اقلیم از این توافق مطلع است.

روز ۱۸ نوامبر نمایندگان مجلس اقلیم کوردستان، طی یادداشتی که به شورای ریاست اقلیم کوردستان فرستاده شده است، درخواست نشست ویژه‌ی مجلس اقلیم کوردستان در مورد توافق ۵۰ ساله‌ی نفت میان اقلیم کوردستان و دولت ترکیه را مطرح کردند.

در بخشی از این یادداشت درخواست شده است، طرفهای ذی‌ربط حکومت اقلیم کوردستان فراخوانده شوند تا جزئیات و مضمون این توافق آشکار شده و این موضوع برای مجلس و مردم اقلیم شفاف‌سازی شود.

بر اساس اساسنامه داخلی مجلس اقلیم کوردستان در بند سه ماده‌ی ۶۶، زمانی که یادداشتی به ریاست پارلمان جهت انجام نشستی ارجاع داده می‌شود، اگر این نشست برگزار نشود، آنگاه باید در مدت ۱۴ روز با نوشته‌ای رسمی پاسخ یادداشت داده شود، بر همین اساس باید یک جلسه‌ی دیگر برگزار شده تا به پارلمانتاران علت قرار نگرفتن یادداشت در برنامه‌ی پارلمان، اعلام شود.

بدریه اسماعیل عضو فراکسیون جمعیت اسلامی در پارلمان اقلیم کوردستان در رابطه با این درخواست که به ریاست پارلمان تقدیم شده اعلام کرد، تعدادی از پارلمانتارها امضا جمع‌آوری کرده و یادداشتی را در رابطه با تحرک نیروها که به تهدیدی بزرگ تبدیل شده و ممکن است سبب بروز جنگ داخلی شود، به ریاست پارلمان تقدیم کرده‌اند، اما تاکنون در برنامه‌ی کار و جلسات پارلمان قرار نگرفته است.

این پارلمانتار همچنین در مورد توافق ۵۰ ساله‌ی حکومت اقلیم گفت، باید این توافق به پارلمان آمده و پس از موافقت نمایندگان مجلس منعقد می‌شد، اما متاسفانه نه تنها ما پارلمانتاران بلکه حتی طرف‌های سهیم در حکومت هم از جزئیات و امضای این توافق اطلاعی ندارند. نباید تحت عنوان اقتصاد مستقل، نفت اقلیم غارت و حراج شود.

فقط این توافق نیست که سبب نگرانی پارلمانتاران شده است و آنها حس می‌کنند که مسئولین عالی رتبه پارلمان را به حساب نمی‌آورند. کاروان گزنه‌ای عضو فراکسیون اتحادیه میهنی کوردستان در پارلمان اقلیم کوردستان در این رابطه گفت:"در اصل پارلمان بزرگترین مرجع تصمیم گیری و قانون گذاری در اقلیم کوردستان است، اما متاسفانه برخی تصمیمات سیاسی در حال حاضر گرفته می‌شود که پارلمان از آنها اطلاعی ندارد مانند تحرکات نظامیان."

گزنه‌ای در مورد توافق نفتی اقلیم و ترکیه گفت:"فکر می‌کنیم چند تن این توافق را انجام داده‌اند، به همین دلیل حکومت را به پارلمان فراخوانده‌ایم تا مشکلات این توافق به پارلمان و مردم اقلیم اعلام شود".

گفته می‌شود که پارلمان کوردستان در مورد این مسائل که مسائلی جدی هستند، گام برنمی‌دارد و آنها را در برنامه‌ی کاری نشست‌ها قرار نمی‌دهد در حالی که تمام یادداشتهایی که توسط پارلمانتارها به شورای ریاست تقدیم می‌شوند، همگی قانونی می‌باشند.

همچنین شیرین امین عضو فراکسیون تغییر در پارلمان اقلیم، برنامه‌ی کاری پارلمان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: مدتی است پارلمان بر اساس نیاز برنامه‌ی کاری خود را تنظیم نکرده است، این در حالیست که تعداد قانونی اعضای پارلمان چندین یادداشت به ریاست پارلمان تقدیم کرده‌اند تا جلساتی برگزار شود، اما متاسفانه پارلمان کارهای لازم را انجام نداده است.

شیرین امین همچنین اعلام کرد، ریاست کنونی اقلیم و رئیس پیشین حکومت نچیروان بارزانی از جزئیات این توافق مطلع هستند. وی همچنین گفت: این مسئله پنهان مانده است و پارلمان و پارلمانتاران هیچ اطلاعی از این توافق و جزئیات آن ندارند.

روز ۲۵ نوامبر جلسه‌ی پارلمان اقلیم کوردستان برگزار شده بود، اگرچه انتظار می‌رفت پاسخ یادداشت این پارلمانتارها داده شود و در این نشست طرف‌های مرتبط حکومت فراخوانده شوند، اما این موضوع در برنامه‌ی کاری پارلمان قرار نگرفت.

منبع: rojnews