"نمی‌توانستم ظلم و زور را قبول کنم"

رُزا آمارا گریلای نیروی مدافع زنان: زنان روژهلات کوردستان برای ارزش‌های گم شده زن باید به جنبش آپویی ملحق شوند

رُزا آمارا در سوئد متولد شد، خانواده وی از مردین به اروپا مهاجرت کرده‌اند. او در سوئد بزرگ شد، تحصیلات دانشگاهی را تمام کرد و بسیاری از کشورهای اروپایی را دید، اما در نهایت تصمیم گرفت به میهنش برگردد و به صفوف نیروهای گریلا ملحق شود. اکنون رُزا در کوهستان‌های روژهلات کوردستان در صفوف زنان انقلابی کورد است.

رُزا اینچنین از پیوستن خود به صفوف گریلا سخن گفت:"خانواده من به دلیل فشارهای رژیم ترک در دهه ٩٠ میلادی به سوئد مهاجرت کردند. من در آنجا بدینا آمدم و همانجا هم بزرگ شد. در سوئد همیشه خودم را غریب می‌دیدم و هیچگاه هم نخواستم زندگی در اروپا را بپذیرم. همیشه احساس می‌کنم چیزهایی را گم کرده‌ام. نمی‌‌توانستم انجا برای خودم زندگی کنم. پوشاک، زبان و فرهنگ یک کشور دیگر با ایده‌های من بیگانه بودند و به چالش‌های فکری من دامن می‌زدند. وقتی به دانشگاه رفتم سعی کردم برخی چیزها را تغییر دهم. تلاش کردم بیشتر با فرهنگ خود آشنا شوم و با آن زندگی کنم. در تمامی کشورهایی که سفر کردم نتوانستم زندگی مطابق خواسته‌ها و آرزوهایم را پیدا کنم."

رُزا آمارا گریلای نیروی مدافع زنان روژهلات کوردستان (HPJ)در مورد آزادیخواهی می‌گوید:"به كشورهای بسیاری سفر کردم، اما برای هیچ کدام از سئوالاتم پاسخی نیافتم. مثلا گویا در آنجا آزادی حکمفرما بود، در این میان سئوالاتی به ذهنم خطور کردند. اگر آزادی هست پس چرا همیشه فقرا فقیر می‌مانند و چرا ثروتمندان هم ثروتمندتر می‌شوند. چرا اشغالگری همیشه گسترش می‌یابد و تمامی کشورها هم آنرا نادیده می‌گیرند."

رُزا آمارا در مورد اعمال رژیم زن‌ستیز ایران می‌گوید:"وقتی در اروپا بودم در مورد ایران تحقیقاتی انجام دادم. فشارهای رژیم ایران علیه زنان بسیار سنگین هستند. چطور امکان دارد در این دوره زنان همچنان رجم شوند؟ مگر ما در چه قرنی زندگی می‌کنیم که این اعمال همچنان ادامه دارند و مشروع هم دیده می‌شوند. ما در مورد حقوق بشر و بویژه حقوق زنان سخن می‌گوییم. زنان چگونه می‌توانند اینطور زندگی کنند؟ بدون شک این مسائل در روند مشارکت من در صفوف آپویی تأثیرگذار بودند. وقتی زنان در چنین وضعیتی زندگی می‌کردند من چطور می‌توانستم به یک زندگی عادی و روزمره قانع باشم. در نتیجه این تعارضات بود که تصمیم به شیوه‌ای فعالانه برای حقوق زنان بجنگم. جای آن هم جنبش رهبر آپو بود. من تصمیم گرفتم به جنبش آزادیخواهی ملحق شوم."

   | بیشتر بخوانید ...
   ♦ لحظه‌ای از زندگی گریلایی در شاهو
   ♦ شاهو آنان را بهم رساند
   ♦ از خانواده‌ای مزدور گریخت و به نیروهای گریلا پناه برد

گریلا رُزا آمارا که اکنون در کوهستان‌های روژهلات کوردستان مبارزه می‌‌کند در پایان سخنان خود خطاب به زنان می‌گوید:"در روژهلات به کرات فرصت دیدار با زنان فراهم می‌شود و از نزدیک با آنان گفتگو می‌کنیم. من با آنان می‌پرسم اما متأسفانه اغلب پاسخی ندارند. این در حالی است که زنان روژهلات و زنان دیگر خلق‌های ساکن ایران لازم است جنگ بزرگی را علیه این رژیم به پیش برند. در عرصه‌های سیاسی، آموزشی، اکولوژی، اقتصادی و دیگر عرصه‌ها می‌توانند مبارزه‌ای فعالانه‌تر را به پیش برند. سیستم آنها را در میان چهار دیوار حصر کرده است اما زنان نباید این وضعیت را بپذیرند. برای آغاز این مبارزه یک جرقه لازم است. این جرقه در جنبش آپویی هر روز گسترده‌تر می‌شود. زنان روژهلات کوردستان باید این جرقه را ببینند و برای زندگی بخشیدن به ارزش‌های گمشده زنان در صفوف جنبش آپویی جای گیرند."