نقض حقوق بشر در آبان ماه؛ بازداشت دست‌کم ۴۷ شهروند و فعال در یک ماه

شبکه حقوق بشر کوردستان گزارشی در رابطه با موارد نقض حقوق بشر در شرق کوردستان طی آبان‌ماه امسال منتشر کرده که شامل دستگیری‌ها، کشتار کولبران، زن‌کشی و مرگ زیر شکنجه می‌شود.

در آبان ماه ۱۴۰۰ دست‌کم ۴۷ شهروند و فعال کورد در مناطق مختلف کوردستان توسط نیروهای امنیتی ایران به اتهامات سیاسی بازداشت شدند. در بین بازداشت‌شدگان دو کودک به نام‌های سینا مینایی و عبدالله یوسفی نیز وجود دارد. ۳۲ مورد از این بازداشت‌ها به دنبال آغاز موج جدید دستگیری‌ها از تاریخ ۲۰ آبان صورت گرفته است.

در آبان ماه دست‌کم برای ۴ شهروند و فعال کورد از سوی دادگاه‌های انقلاب اسلامی در شهرهای شنو، مشهد، سقز و بوکان به اتهامات سیاسی حکم‌های حبس تعزیزی، شلاق و جریمه نقدی صادر شده است.

از سویی طی یک ماه گذشته شش کولبر کورد در مناطق مرزی استان‌های سنه، اورمیه و کرماشان جان خود را از دست داده‌‌اند.

در این بین دو کولبر در نتیجه تیراندازی نیروهای مرزبانی ایران کشته و ٣ کولبر دیگر مجروح شدند، ۳ کولبر در اثر واژگونی خودرو در مسیر کولبری جانباخته و یک کودک کولبر به نام سروش رحمانی پس از توقیف حیوان‌های باربرش توسط نیروهای مرزبانی نوسود خودکشی کرده است.

در آبان ماه، دستکم دو زن کورد در شهرهای کرماشان و اسدآباد به دنبال رد درخواست ازدواج، از طرف خواستگارهای‌شان و یک زن دیگر در سنقر به دلیل آنچه اختلاف خانوادگی عنوان شده توسط همسرش به قتل رسیده‌اند.

طی این ماه دست‌کم یک شهروند کورد در زندا‌ن قزل حصار کرج اعدام شده است. به علت اعلام نشدن آمار از سوی نهادهای حکومتی، احتمال داده می‌شود شمار اعدام شدگان بیشتر از این تعداد باشد.

در این ماه دو چوپان کورد به نام‌های آزاد رابط و شلر قرآن در حین چرای دام در نزدیکی روستای دوله‌توی سردشت از سوی نیروهای هنگ مرزی هدف شلیک گلوله قرار گرفته و زخمی شدند.

همچنین در نتیجه انفجار مین‌های باقی‌مانده از جنگ ایران و عراق در مناطق مرزی یک شهروند کورد کشته و ۴ نفر دیگر دچار مصدومیت شدید شدند.

در آبان ماه  دو کارگر شرکت هواسان ازگله در شهرستان ثلاث باوجانی استان کرماشان در حین کار دچار مصدومیت شده و جان باختند.

در تاریخ ۱۶ آبان ۱۴۰۰ یک شهروند کورد به نام فرهاد زندی با تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی ایران در جاده سنه به دهگلان کشته شد.

در تاریخ ۲۴ آبان نیز سازمان اطلاعات سپاه پاسداران نقده با احضار خانواده دو شهروند کورد به نام‌های اسعد رامین و داود رحیمی به آنها اعلام کردند که این دو فرد در حین بازداشت در نتیجه تیراندازی کشته شده‌اند, این در حالی است که گزارش‌‌ها از احتمال کشته شدن این افراد زیر شکنجه مأموران بازداشت‌گاه حکایت دارد.