گریلاهای کوردستان پهپاد TB2 بایراکدار ترکیه را ساقط کردند

نیروهای گریلا روز ٢١ می/ ٣١ اردیبهشت یک فروند پهپاد جاسوسی ارتش ترک از نوع TB2 بایراکدار را سرنگون کردند. جزئیات مربوط به چگونگی ساقط کردن این پهپاد منتشر نشده است.

پهپاد TB2 بایراکدار از مجموعه هواپیماهای نظامی بدون سرنشین SİHA است. نیروهای گریلا موفق شدند یک فروند از این پهپاد را سرنگون کنند. این پهپاد از سوی شرکت متعلق به داماد طیب اردوغان ساخته می‌شود و از سال ٢٠١۵ در جنگ علیه کوردها به شکلی گسترده مورد استفاده قرار گرفته است.

حملات اشغالگرانه رژیم ترک در سه ماه گذشته به عرصه‌های آواشین، متینا و زاپ ادامه داشته است. ارتش ترک با مقاومت تاریخی نیروهای گریلا روبرو شده و به رغم استفاده از تکنولوژی پیشرفته، بکارگیری سلاح شیمیایی علیه نیروهای گریلا، استفاده از بمب‌های خوشه‌ای و نقض گسترده قوانین جنگ قادر به پیشروی نبوده است و عملا در محاصره نیروهای گریلا قرار گرفته است. نیروهای گریلا با مقاومت خود و رویکردهای نوین گریلای مدرن ضربات مهلکی را بر ارتش ترک وارد کرده‌اند.

TB2 بایراکدار در منطقه زیباری ساقط شد

ارتش ترک در حمله به نیروهای گریلا از پهپادهای نظامی بدون سرنشین(SİHA) و پهپادهای اکتشافی بدون سرنشین(İHA) استفاده می‌کند، این دو پهپاد از سوی شرکت بایکار متعلق به سلجوق بایراکتار داماد طیب اردوغان ساخته می‌شوند. مدل TB2 بایراکدار که از مجموعه سیها می‌باشد از سال ٢٠١۵ توسط ارتش ترک به شکلی گسترده در جنگ علیه کوردستان، همچنین در سوریه، لیبی و آرتساخ (قره‌باغ) مورد استفاده قرار گرفته است. ترکیه اکنون این مدل پهپاد را به کشورهای قطر، اوکراین و آذربایجان می‌فروشد. نیروهای گریلای کوردستان در ٢۵ روز نخست حملات اشغالگرانه ترکیه به مناطق حفاظتی میدیا یک فروند پهپاد TB2 بایراکدار را ساقط کردند. بنابر گزارش‌ها این پهپاد روز ٢١ می در منطقه زیباری واقع در بخش آکره استان دهوک سرنگون شده است. منطقه زیباری منطقه‌ای کوهستانی است که مابین مناطق کوروژارو عرصه زاپ و منطقه «هفتِ تباخ» عرصه گاره واقع شده است.

TB2 بایراکدار چگونه سرنگون شد؟

نیروهای گریلا به دلایل امنیی از چگونی ساقط کردن این پهپاد ارتش ترک سخن نمی‌گویند. گریلاهای کوردستان بارها با سلاح‌های سنگین هلی‌کوپترهای ارتش ترک را هدف حمله قرار داده‌اند و حتی چندین فروند هلی‌کوپتر را نیز ساقط کرده‌اند. عملیات‌های گسترده پدافند دفاع هوایی شهید دلال از یکسو و ساقط کردن پهپاد TB2 بایراکدار به شکلی که آسیب چندانی به آن نرسد نشان می‌دهد که این پهپاد به شکلی خلاقانه به زیر کشیده شده است. ه.پ.گ تاکنون در این مورد اطلاعیه‌ای صادر نکرده است.