نظامیان ترکیه دو پناهجو را در مرز با شكنجه کشتند

در خندق‌هایی که ترکیه برای احداث دیوار مرزی با ایران حفر کرده است دو جسد پیدا شده‌اند. ساکنین منطقه می‌گویند این دو نفر پناهجویانی بودند که توسط نظامیان ترکیه دستگیر شده بودند. آنها به شدت شكنجه شده و اجسادشان درون خندق رها شده بود.

ترکیه در حال احداث یک دیوار مرزی بطول ۶۴ کیلومتر در مرز ایران است. تاکنون ۴٣ کیلومتر از این دیوار ساخته شده است.

این دیوار بتنی برای کنترل بیشتر بر نواحی اشغالی استان وان و قطع ارتباط دو بخش روژهلات و باکور کوردستان ساخته می‌شود. مشکلاتی که برای ساکنین بومی پیش می‌آید برای طرفین مهم نیست.

نزدیک شدن به فاصله پانصد متری این دیوار ممنوع اعلام شده و گفته می‌شود چراندن دام در نواحی ییلاقی نیز قرار است ممنوع شود.

فقط در یکماه گذشته پیکر بی‌جان دو مرد در خندق‌های مرزی که برای احداث دیوار حفر شده‌اند پیدا شده است.

تاکنون در مورد هویت این افراد هیچ اطلاعی در دست نیست.

منابع بومی می‌گویند هر دو قربانی که اجساد آنها به یک بیمارستان منتقل شده، پناهجو بودند. مسئولان پایگاه نظامی "آخروک" در نقطه صفر مرزی می‌گویند این دو نفر قصد عبور از مرز را داشتند که به خندق افتادند.

شاهدان عینی اما روایت دیگری دارند. آنها می‌گویند این دو پناهجو توسط نظامیان ترکیه دستگیر شدند و آنقدر مورد ضرب و شتم قرار گرفتند تا جانشان را از دست دادند.

شواهد نشان می‌دهد آن دسته از پناهجویانی در کمین نیروهای مرزبانی دو طرف قرار می‌گیرند که از پرداخت رشوه به نیروهای نظامی خودداری کرده و به دنبال راه‌های دیگری برای عبور از مرز بوده‌اند.

سالانه تعداد نامعلومی از پناهجویان کشورهای منطقه و کولبران و کاسبکاران بومی کورد توسط نیروهای مرزبانی ایران و ترکیه کشته می‌شوند. تعداد جانباختگان در حالی به ده‌ها نفر می‌رسد که تعداد شکنجه‌شدگان و افرادی که مورد ضرب و شتم‌های وحشیانه قرار می‌گیرند بالای صدها نفر است.