پارت دمکرات کوردستان در مرز سمالکا چگونه با خلق کورد رفتار می‌کند؟

دروازه‌ی مرزی سمالکا (پیشخابور) مابین روژاوا و باشور کوردستان، از سال ۲۰۱۳ همیشه دارای مشکلاتی بوده است. اینبار دروزه سمالکا با نقشه‌ی میت و پ.د.ک اقدامات دیگری انجام می‌شود. این امر نشان دهنده‌ی نقشه‌ی مشترک مابین پ.د.ک و دولت ترک پس از حملات آنکاراست

دروازه مرزی سیمالکا که برای شمال و شرق سوریه دروازه‌ای بسیار مهم است، در مرز باشور و روژاوای کوردستان واقع شده است. همچنین دروازه‌ای تجاری است و وسایل پزشکی و درمانی و همچنین خوراکی از این دروازه به روژاوای کوردستان روانه می‌شود. همچنین برخی از اجناس نیز از روژاوای کوردستان به باشور کوردستان فرستاده می‌شود.

همچنین برای رسیدگی پزشکی و درمان بیماران روژاوا نیز این دروازه حائز اهمیت است. همچنین کسانی که در جنگ با داعش مجروح شده‌اند، از راه این دروازه روانه‌ی باشور کوردستان می‌شوند.

کسانی که می‌خواهند از آنجا به باشور کوردستان بروند چگونه با آنها برخورد می‌شود؟ این افراد که در سمالکا کار آنها تمام می‌شود، برگه‌هایشان به مدیریت پیشخابور فرستاده می‌شود و پس از آن که پاسخ آنها داده شد، پیش مسئولین پیشخابور احضار شده و در آنجا آنها باید فرمی را پر کنند.

پس از تکمیل فرم مسئولین پیشخابور تعدادی پرسش که در فرم وجود ندارد را مطرح می‌کنند. سپس کسی وارد اتاق می‌شود. در آنجا یکی دو نفر ده‌ها سوال از وی می‌پرسند. اگر پاسخ لازم را دریافت نکنند، مردم را تحقیر کرده و آنها را تهدید می‌کنند که یک بار دیگر به آنها اجازه داده نمی‌شود به باشور کوردستان بیایند. پیش‌بینی می‌شود افرادی که مردم را مورد بازجویی قرار می‌دهند، جزء دستگاه اطلاعاتی میت ترکیه باشند.

همچنین به صورت تعمدی چندین ساعت اجازه نمی‌دهند، مردم از دروازه عبور کنند. به تعدادی از افراد گفته می‌شود که فرم‌ها باید چند روز مورد تحقیق قرار گیرد و سپس پاسخ آنها داده می‌شود و فعلاً باید بازگردند.

در این فرم‌ها پرسش‌های گوناگونی وجود دارد، مانند نام پدر بزرگ مادر، نام پدر بزرگ همسر، نام عشیره، نام خانواده و آدرس و سوالات دشواری از مردم پرسیده می‌شود.

هموطنان بسیار نگران این فرم هستند، اما آنها مجبورند به باشور کوردستان بروند و می‌گویند؛"ما هم کورد هستیم. آنها نیز مثلاً کورد هستند. می‌خواهند چه بر سر ما بیاورند؟ چرا اینگونه با ما رفتار می‌کنند؟ دیگر کافی است. این اعمال در هیچ جای جهان وجود ندارد. دیگر حتی ویزا میان کشورها وجود ندارد، اما ما که از بخشی از کوردستان به بخشی دیگری می‌رویم، اینگونه با ما برخورد می‌شود."

زنان و جوانان نیز نگران رفتن به باشور کوردستان هستند و از این وضعیت ناراضی می‌باشند. یک جوان روژاوا که از دروازه به سمت باشور کوردستان می‌رفت می‌گفت؛"به دلیل آنکه گفته‌ام رفیق، مرا کتک زدند."

کسانی که اینگونه اقدامات و برخوردها را می‌بینند، پ.د.ک را محکوم و شرمسار کرده و می‌خواهند این مسئله فوران حل شود.

آن دسته از مبارزان ق.س.د، ی.پ.گ و ی.پ.ژ که در جنگ با داعش مجروح شده‌اند، به آنها اجازه‌ی رفتن به باشور کوردستان و رسیدگی پزشکی داده ‌نمی‌شود. آسایش پ.د.ک به این افراد اجازه نمی‌دهد. در باشور کوردستان نیز کسانی که با این افراد همکاری کنند، با تهدید پ.د.ک مواجه می‌شوند.

به دلیل آنکه دروازه‌ی تل کوچر بسته شده است، تحریم و محاصره علیه شمال و شرق سوریه وجود دارد و اگر دروازه مرزی سیمالکا نیز بسته شود، زندگی در روژاوا بسیار دشوار می‌شود. خودمدیریتی روژاوا پس از این موضع گیری در ژوئن گذشته تصمیم گرفت، دروازه را ببندد، اما برخی افراد و پ.د.ک به گونه‌ای صحبت و تبلیغ می‌کردند که می‌خواستند مسئولیت بستن دروازه را به عهده‌ی خودمدیریتی روژاوا با قرار دهند. مسئولین روژآوا می‌گویند، ما می‌خواهیم بدون آن که خلقمان تحقیر شود، آنها بتوانند به باشور کوردستان سفر کنند.

مدیریت دروازه سیمالکا علت بستن دروازه را اینگونه بیان می‌کند:

۱- گردشگران ناچار می‌شوند فرم را پر کرده و بیماران و کسانی که ازدواج می‌کنند، مجبور می‌شوند ۴۸ ساعت در این دروازه منتظر بمانند. اما بسیاری از بیماران مانند بیماران سرطانی نیاز دارند فورا به باشور رفته و درمان شوند. همچنین بسیاری از افراد وجود دارند که می‌خواهند به کنسولگری‌ها بروند، همچنین کسانی که در کوبانی و شهبا نیاز دارند به باشور کوردستان بروند، باید مدت طولانی در قامشلو بمانند و منتظر باشند.

۲- گردشگران چندین ساعت در دروازه نگه داشته می‌شوند تا کارهای آنها انجام شود.

۳- با بیمارانی که برای رسیدگی پزشکی به باشور کوردستان می‌روند، به صورت غیرانسانی برخورد می‌شود و آن‌ها بازجویی می‌شوند.

۴- کسانی که این فرم را پر نمی‌کنند، به آنها اجازه داده نمی‌شود تا از مرز عبور کنند.