پدر یکی از شهدای روبوسکی: مبارزاتمان برای رسیدن به عدالت ادامه خواهد داشت

ذکی توسون که پسرش در قتل‌عام روبوسکی شهید شد، در مورد حکم دادگاه در این پرونده گفت، "می‌خواهند ما را ساکت کنند، اما مبارزاتمان برای رسیدن به عدالت ادامه خواهد داشت."

۲۸ دسامبر ۲۰۱۱ در روستای روبوسکی در منطقه‌ی قلَابان استان شرنخ به دلیل بمباران جنگنده‌های دولت اشغالگر ترکیه ۳۴ جوان و کودک شهید شدند. ۹ سال از آن قتل‌عام گذشت اما هیچ پیشرفتی در پرونده‌اش بدست نیامده است. سیاست عدم مجازات عاملین توسط دولت به عنوان علت اصلی پیش نرفتن پرونده معرفی می‌شود.

ذکی توسون که در این قتل‌عام پسرش محمد علی توسون را از دست داد، در مورد وضعیت این پرونده با خبرگزاری فرات صحبت کرد.

"عدالت برای روبوسکی عدالت برای خلق کورد است"

توسون اعلام کرد، آنها ناظر پرونده هستند، به دلیل مسئولیت سندیکاهای وکلا نیز به به دادگاه حقوق بشر اروپا نیز مراجعه نکرده است. توسون اظهار داشت، اگر وکلا پرونده را به پایان می‌رساندند، دادگاه حقوق بشر اروپا چنین حکمی صادر نمی‌کرد اما از حالا به بعد هم مبارزات قانونی خود را ادامه می‌دهند.

توسون گفت، "ما به سازمان ملل مراجعه کردیم. برای بدست آوردن حق خود همه‌ی راهها را در پیش می‌گیریم چون به ما ظلم شده است، وکلایمان مرحله‌ی تازه‌ای آغاز کرده‌اند، اما بیشتر از یک سال و نیم است، دادستان جمهور قلابان پرونده‌ی ما را بسته است. ما هیچ امیدی به برقراری عدالت نداریم. اما ما خواهان عدالت هستیم. اگر برای روبوسکی عدالت محقق شود، درهای همه‌ی ناحقی‌ها در مقابل خلق کورد باز خواهند شد."

"هیچ کس به وعده‌هایش عمل نکرد"

توسون همچنین گفت،"چون خواستار عدالت شدیم، هر کاری که توانستند علیه ما انجام دادند. فقط علیه من ۴ شکایت تنظیم شده است. علیه بیشتر روستایی‌های ما شکایت شده است. یعنی می‌خواهند در روبوسکی سکوت را حاکم کنند. تاکنون هیچ کس به وعده‌هایش عمل نکرده است. ما به مبارزاتمان ادامه می‌دهیم. تا محقق شدن وعده‌ها ما به دنبال عدالت خواهیم گشت."