پخش تصاویر جدید از کاربرد بمبهای شیمیایی توسط دولت اشغالگر ترک

در منطقەی ورخله از مناطق حفاظتی میدیا، تصاویر بمباران شیمیایی ارتش ترکیه علیه نیروی گریلا منتشر شدە است.

طبق تصاویر منتشر شدە گفته میشود بمب شیمیایی دستی بودە و زمان ساخت آن نیز ماه 6 سال 2014 است.

دولت اشغالگر ترکیه بەویژه در هنگام حملات اخیرش که 14 ماه نیسان سال 2022 شروع کرده است از سلاحهای شیمیایی و چندین نوع اسلحەی ممنوعه  استفادە می کند.

نئروهای مدافع خلق، ھ.پ.گ اواسط ماه جاری آمار 8 ماه اخیر جنگ را اعلام کرد و در آن خاطر نشان ساخت کە دولت ترک 3 هزار و 152 بار از بمبهای ممنوعه استفادە کردە است.طبق  آمار منتشر شدە در فاصلە 14 آپریل تا 14 دسامبر اسلحەهای شیمیایی و ممنوعەی استفاده شده بدین صورت بودەاست:

بمب فسفری، بمب ترموباریک، بمب تاکتیک هستەای و اسلحەی شیمیایی.

بکارگیری بمبهای شیمیایی در جنگ ممنوع است!

یکی از سلاحهای ممنوعەی استفادە شدە شده توسط ارتش ترکیه بمبهای گازی است.

در پیمان نامەی منع سلاحهای شیمیایی که در سال 1993 به تصویب رسیده و سال 1997 اجرائی شده است، بکاربردن این سلاحها ممنوع گردیدە است. یکی از 193 کشوری که این قرارداد را امضاء کردەاست دولت ترکیه است!

این پیمان نامه در مادەی اول بخش پنجم عنوان میکند کە "هر دولت پذیرای این معاهده، تعهد می دهد که این گازها را بەعنوان ابزار جنگی بەکار نگیرد." همچنین در مادەی دوم بخش هفتم آوردە است که این گازها روی جسم انسان تاثیرات کشنده دارد و علائم حیاتی را ازبین می برد.

چون  OPCW اشارەای بە استفادە از سلاح شیمیایی نکردە است پس از بمب شیمیایی استفاده نشدە است.

در سایت اینترنتی سازمان منع سلاحهای شیمیایی (OPCW) چیزی دربارەی استفادەی دولت ترکیه از سلاحهای شیمیایی نیامده و چنین گفتە میشود که "اگر اعضای کنترل درد موادی مانند بمب گازی که چشم ها را می سوزاند تشخیص دهد، اثبات میکند که در آن جنگ سلاح کشتار جمعی بکار بردە شدە است.