پلتفرم زبان کوردی: علیه حملات ترک‌های نژادپرست متحد شویم

پلتفرم زبان کوردی با اشاره به حملات ترک‌های نژادپرست از آحاد خلق کورد خواست تا متحد شوند و یکدیگر را تنها نگذارند.

گروه‌های فاشیست ترک در خلال روزهای عید قربان در شهرهای آفیون، آنکارا و قونیه به کوردها حمله‌ور شدند و به مال و جان کوردها زیان وارد کردند. در حمله آفیون ٧ کوردستانی و در حمله آنکارا نیز ۴ کوردستانی زخمی شدند. همچنین در حمله فاشیست‌های ترک به کوردها در قونیه یک شهروند کورد اهل «آمَد» به نام «حکیم دال» (۴٣ساله) به قتل رسید. نارضایتی در قبال حملات ترک‌های فاشیست ادامه دارند. پلتفرم زبان کوردی با صدور بیانیه‌ای این حملات را محکوم کرده است.

در بیانیه پلتفرم زبان کوردی با اشاره به اهداف و دلایل حملات نژادپرستانه از عموم ملت کورد درخواست شده است تا با اتحاد در مقابل فاشیست‌ها از همدیگر صیانت کنند و یکدیگر را تنها نگذارند.

در بیانیه آمده است:

"اخیرا حملات پیاپی نژادپرستانه علیه کوردها افزایش یافته‌اند. امروز در تمامی خاک ترکیه جوی ضدانسانی، بدور از احساسات و افکار بشری و ضد معیارهای زندگی مسالمت‌آمیز مردم خود را نشان می‌دهد. هر کسی زورش بیشتر باشد به دیگری حمله‌ور می‌شود. چیزی به نام ارزش انسانی باقی نمانده است. نیروهای تاریک‌پرست، خشونت‌طلب جای ارزش‌ها و معیارهای انسانی را گرفته‌اند. ما شاهدیم که روزانه حق زندگی را زیر پا می‌گذارند. کوردها را مورد تحقیر قرار می‌دهند. زبان، هویت و ارزش‌های کوردها را مورد تحقیر قرار می‌دهند. ترک‌های نژادپرست به بهانه‌های جداگانه و آنی روزانه به این حملات دست می‌زنند. هر بار به بهانه‌ای واهی کوردهای ساکن در شهرها و روستا را به قتل می‌رسانند، به کوردها حمله کرده، آنان را مجروح می‌کنند و خیال می‌کنند که با این اقدامات «تُرک بودن» خود را اثبات کرده‌اند.

این رفتارهای کوردستیز باید محکوم شوند و کوردها لازم است در هر جایی که بسر می‌برند از همدیگر صیانت به عمل آورند. کوردها در هر جایی که زندگی کنند باید از برادران کورد خود دفاع کنند. ضرورت دارد کوردها همدیگر را تنها نگذارند. در بسیاری از مواقع این حملات نژادپرستانه به بهانه زبان، موسیقی یا هویت کوردها صورت می‌گیرند. تُرک‌های نژادپرست تاکنون هم موجودیت و ارزش‌های کوردها را نمی‌پذیرند. آنان با واقعیت‌های اجتماعی بیگانه‌اند. در مورد برادری هزار ساله به لافزنی می‌پردازند ولی هیچکدام از ارزش‌های کوردها را در قوانین خود به رسمیت نشناخته‌اند. هدف آنان، سیاست آن مبتنی بر آسیمیلاسیون و نابودی ملت کورد است. خواستار نابودی کوردها و ریشه‌کن کردن کوردها هستند.

کوردها هر اندازه که در مقابل آسیمیلاسیون مقاومت کنند، فاشیست‌های تُرک هم به همان اندازه از انسانیت، شعور، دانش و ارزش‌های امروزین فاصله می‌گیرند. کوردها هر اندازه که بر هویت خود پافشاری کنند فاشیست‌های تُرک هم به همان اندازه هارتر می‌شوند، وحشی‌تر و عصبی‌تر می‌شوند. اما این اقدام آنان بیهوده است. کوردها هیچ زمانی از زبان، هویت و ارزش‌های خود کوتاه نخواهند آمد. کوردها از موجودیت خود صیانت به عمل می‌آورند. ما کوردها باید با دانش و آگاهی از ارزش‌های ملیمان دفاع کنیم و مسئله زبان کوردی را به زبان آموزش رسمی در ترکیه مبدل کنیم. با همصدایی از آن دفاع کنیم. روزی که زبان کوردی به زبان رسمی آموزش در ترکیه مبدل شد، در قوانین مورد پذیرش واقع شد در آنصورت بهانه‌های واهی هم به پایان می‌رسند. در این حوزه لازم است که کوردها اتحاد خود را مستحکم‌تر کنند. با یکصدایی این ارزش‌ها را به مبحث روز مبدل کرده و از تمامی طرفین بخواهند که زبان و هویت کوردی را در قوانین به رسمیت بشناسند."