پنجوینی: اردوغان نخواهد توانست خواب و خیال عثمانی‌ها را براورده کند

​​​​​​​محمد امین پنجوینی سیاستمدار کورد اظهار کرد که اردوغان در تلاش است تا با غصب منابع نفتی کوردستان و تصفیه پ.ک.ک به خواب و خیال‌های خود دست یابد اما در این راه موفقیتی کسب نخواهد کرد

محمد امین پنجوینی خاطرنشان کرد که دولت ترک گام به گام خاک جنوب کوردستان و روژاوا را اشغال می‌کند؛ اخیرا نیروی نظامی فراوانی را در منطقه دهوک مستقر کرده‌ است. این مرحله اتحاد و همبستگی میان کوردها را به امری لازم و قطعی مبدل کرده است.

سیاستمدار سرشناس کورد، محمد امین پنجوینی در گفتگو با خبرگزاری فرات اظهار کرد که همه از این موضوع اطلاع دارند که رژیم ترک برای نابودی جنبش آزادیخواهی کورد تمامی نیرو و توان خود را وارد میدان کرده است و با تازه کردن میثاق ملی درصدد است از حلب تا موصل را به اشغال خود دربیاورد. پنجوینی گفت:"[ترکیه] در نظر دارد تا میثاق ملی و خیال‌های عثمانی را تنها با اشغال منابع نفتی و گاز طبیعی جنوب کوردستان می‌تواند محقق کند."

"استقرار شمار زیادی از ارتش ترک در دهوک"

پنجوینی خاطرنشان کرد که دولت ترک با حاکمیت رئیس آ.ک.پ اکنون اولویت خود را اشغال مناطق نفت‌خیز جنوب و روژاوای کوردستان قرار داده است. وی افزود:"ترکیه با بحران اقتصادی بی‌سابقه‌ای دست به گریبان است. این وضعیت همچنان رو به وخامت است. دستیابی به مرزهای میثاق ملی و خیال‌های عثمانی تنها درصورت کنترل منابع نفت و گاز طبیعی جنوب کوردستان ممکن خواهد بود. زیرا در ترکیه چیزی به اسم اقتصاد باقی نمانده است، در واقع اقتصاد ترکیه دچار فروپاشی شده است. به همین دلیل روزانه در تلاش است تا مناطق تازه‌ای را در جنوب کوردستان و مناطق مرزی به اشغال خود درآورد. دو هفته پیش نیروی نظامی فراوانی را به دهوک منتقل کرده‌اند. اکنون در تلاش است تا با حمله نظامی گسترده‌ای یک منطقه را در نزدیک شنگال اشغال کند تا هم بتوانند به ایزدی‌های نجات یافته از قتلعام داعش ضربه بزنند و هم برای تقویت حملات آتی ارتش ترک در جنوب کوردستان گام بردارند. همچنانکه در بعشیقه و دهوک مرکز نظامی بزرگی احداث کرده‌اند اکنون در تلاش هستند در نزدیکی شنگال هم یک مرکز بزرگ نظامی تأسیس کنند.

"اتحاد کوردها لازم است"

پنجوینی خاطرنشان کرد که دولت ترک با حملات اشغالگرانه و قتلعام کورد پیمان‌‌نامه‌ها و معیارهای بین‌المللی و منطقه را زیرپا گذاشته است و افزود:"ملت کورد در مرحله بسیار حساسی بسر می‌برد. باید تمامی نیروهای سیاسی کورد در این مقطع متحد شوند، باید اتحاد سیاسی در احزاب کورد شکل گیرد. لازم است در مورد وحدت سیاسی به توافق دست یابند. باید در مورد دیپلماسی مشترک که منافع تمامی ملت کورد را مد نظر داشته و علیه اشغالگران کوردستان باشد به توافق برسند. احزاب سیاسی و سازمان‌های کوردستانی در این مرحله تاریخی باید کنار هم قرار گیرند و در مورد مسائل مشترک به رایزنی بپردازند. همزمان باید با یک لحن کشورهای اروپایی، ناتو، آمریکا، سازمان ملل و جهان را خطاب قرار دهند. باید به همه نشان دهند که تمامی خلق کورد خواستار فلان و فلان خواسته است و در زمینه سیاسی هم متحد هستند. این وظیفه تمامی نیروهای سیاسی خلق کورد است.

اگر کورد به وحدت نرسند، اردوغان با نقشه‌ای که در حال انجام آن است و حتی نقشه‌های رژیم‌های اشغالگر دیگر در کوردستان، حتی اگر در برخی موارد با هم اختلاف داشته باشند اما در مورد مسئله کورد و اهداف مشترک متحد می‌شوند. ایران و ترک همچنانکه در زمینه سیاسی و دینی با هم تفاوت‌های ریشه‌ای دارد و میان آنها هم تنش وجود داشته باشد اما از طرف دیگر با موفقیت خود در عراق و سوریه می‌خواهند جایگاهشان را ارتقا دهند. اما در رابطه با نابودی جنبش آزادیخواهی کورد و انقلابیون کورد در هر چهار بخش کوردستان دارای یک نگرش واحد هستند. نشست مشترک گردانندگان سازمان‌های اطلاعاتی چهار رژیم اشغالگر حاکم بر کوردستان به همین دلیل است. مسئولان این دولت‌ها با هم مذاکره می‌کنند و همزمان در عرصه نظامی هم گام‌های مشترکی را برمی‌دارند. تمامی توان خود را بکار گرفته‌اند تا میان نیروهای سیاسی و سازمان‌های کوردی اختلاف ایجاد کنند، برای اینکه کوردها به توافق دست نیابند و تنش میان آنان ادامه داشته باشد."

"هدف نخست آنان تضعیف و در نهایت خنثی کردن پ.ک.ک است"

پنجوینی علاوه بر ارزیابی وضعیت پ.ک.ک به وضعیت احزاب دیگر پرداخته و در مورد احزاب سیاسی کورد در عراق گفت:"بجز پ.ک.ک ما شاهد اختلاف میان احزاب سیاسی هستیم. در جنوب کوردستان این تنش‌ها گسترده‌تر هستند. یک جریان سیاسی به بغداد رفته و علیه جریان سیاسی دیگر سخن می‌گوید. برخی جریان‌ها در سفر به بغداد توافقاتی را علیه جریان‌های [سیاسی کورد] امضا می‌کنند. یعنی علیه یک نیروی کورد دیگر به توافق می‌رسند. وضعیت به گونه‌ای است که حکومت مرکزی مسئله کورد را مورد تمسخر قرار می‌دهد. نه به خواسته‌‌های کوردها توجه می‌کند و نه جایگاه آنان را به رسمیت می‌شناسد. دلیل اساسی این نیز خود نیروهای سیاسی کورد جنوب کوردستان هستند که در داخل دچار اختلاف شده‌اند و از همدیگر فاصله گرفته‌اند. حتی می‌توان گفت که علیه همدیگر پیمان‌هایی را امضا کرده‌اند.

دشمنان کورد می‌خواهند همین نقشه را در مورد نیروهای سیاسی کورد روژهلات، همچنین نیروهای سیاسی روژاوا و باکور (شمال) کوردستان نیز به نتیجه برسانند. مهم این است که پ.ک.ک تا به امروز توانسته است همچون سازمانی چتری نیروهای سیاسی باکور (شمال) و روژاوا را کنترل کند تا اختلافات سیاسی همچون جنوب کوردستان در آنجا هم روی ندهند. به همین دلیل اردوغان و نیروهای اشغالگر دیگر با تمامی توان نظامی، فکری، سیاسی به پ.ک.ک حمله‌ور شده‌اند تا بلکه به شیوه‌ای آنرا تضعیف و یا تصفیه کنند و تأثیر آنرا از میان بردارند."

"وضعیت کنونی به زیان اردوغان است"

پنجوینی خاطرنشان کرد که نه سیاست‌های جهانی و نه منافع نیروهای بین‌المللی نفعی به اردوغان نخواهند رساند و یادآور شد که از سیاست‌های اشغالگری اردوغان از این پس حمایتی به عمل نخواهد آمد. محمد امین پنجوینی سیاستمدار نام‌آشنای کورد افزود:"امیدوارم که در چند سال آیند سیاست‌های و ذهنیت اردوغان در مورد خاورمیانه به تمامی با شکست و فروپاشی روبرو شود. همچنانکه داعش به عنوان بزرگترین خطر برای جهان نابود شد به همان شیوه این سیاست هم نابود شود."