'پیروزی در شنگال، پیروزی در زاپ است'

سنور رحمان روزنامە نگار کورد در گفتگویی با خبرگزاری مزوپوتامیا گفت: پیروزی در شنگال بە معنای پیروزی در زاپ است و در این بارە افزود: مسئلە شنگال فقط مسئلە جغرافیا نیست. بلکە نحوە تفکر و فلسفە‌ای است کە در شنگال در جریان است.

حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ کە از ۲۳ آپریل ۲۰۲۱ حملە خود را بە مناطق باشور کوردستان آغاز کردە‌اند، بعد از گذشت یکسال، در ۱۷ آپریل با همکاری پارت دمکرات کوردستان، بار دیگر بە مناطق آواشین، زاپ و متینا یورش کردند. حملات ترکیە بە مناطق شمال-شرق سوریە هم ادامە دارند، همراە با این حملات، حکومت عراق هم در دوم مە حملاتی را بە شنگال آغاز نمود. اما در مقابل حملات دولت عراق، مقاومت و ارادە خلق شنگال، ارتش عراق را ناگزیر کرد کە در ۴ ماە مە عقب نشینی کند. در رابطە با این رویدادها، خبرگزاری مزوپوتامیا گفتگویی را با سنور رحمان راگیان انجام دادە است.

سنور رحمان در این بارە اظهار داشت دولت ترک در چارچوب منافع سیاسی، اقتصادی و بازرگانی خود چندین سال است کە با پارت دمکرات کوردستان ارتباط دارد و بر همین اساس هم زمینە را برای حملات آمادە کردە است، حملات کنونی را هم باید در همین چارچوب، بە عنوان ادامە حملات سال گذشتە ارزیابی کرد. هر چند دولت ترک برآورد کردە بود کە طی چند روز بتواند بە نتیجە دست پیدا کند، و مناطق وسیعی را اشغال کند، اما بعد از گذشت ۸ ماە نیروهای مدافع خلق و گریلا و شروانان آزادی پیروزی خود را علیە حملات اسغالگرانە بە تمام جهان اعلام کردند، آنها بار دیگر در ماە آپریل حملە جدیدی را بە باشور کوردستان آغازکردند، و از این راە تلاش می‌کنند تا تلافی شکست سال گذشتە را با عملیات جدید بگیرند. دولت ترک هر چند تمام راه‌های غیر انسانی را در پیش گرفتە است، تلاش می‌کند تا با اقدامات ضد بشری خود، خاک باشور را اشغال کند، با این حملات بی قاعدە، زندگی خلق در باشور در معرض تهدید واقع شدە است و قانون اساس عراق هم نقض شدە است.

در این حملات نیروهای بزرگ، از نقش مهمی برخوردارند

راگیان در بخش دیگری از گفتگوی خود اعلام کرد کە دولت ترک، غیر از پیوندهای سیاس، برای دستیابی بە اهداف خود از دیدار و توافق با پارت دمکرات کوردستان هم بهرە برداری می‌کند. تا جاییکە اطلاعات فراوانی در دست هستند کە هزینە‌های بسیاری از این عملیاتها و بمباران‌ها را مسئولین برخی از این احزاب بر عهدە دارند. اتحادیە اروپا و نیروهای بزرگ جهانی هم نقش مهمی در این حملات دارند. و اگر ما هدف حملات ترکیە قرار بگیریم، این تنها ما نیستیم کە هدف حملات دولت ترک در منطقە قرار گرفتەایم. در رابطە با پروژە، اطلاعات محرمانە‌ای وجود دارند، کە البتە بخشی از آن دیگر محرمانە هم نیست. خصوصا کە در این جنگ، برای دخالت در موضوع انرژی کوردستان، معادلات قوا از نقش مهمی برخوردار است. بە همین دلیل است کە ارتش ترک نە فقط بە باشور کوردستان، بلکە بە روژاوا هم حملە می‌کند. همزمان ما هر روز شاهد هستیم کە در باکور کوردستان علیە سیاستمداران کورد، پروندەهای قضایی جدید باز می‌شود و حقوق بشر نقض شدە و وضعیت داخل را بهم ریختە‌اند.

شنگال تجربە بسیار ویژە‌ای است

سنور رحمان در ادامە گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا ضمن اشارە بە حملات صورت گرفتە بە شنگال گفت: ما همە می‌دانیم کە کاظمی شخصیتی اطلاعاتی است. سال‌های گذشتە گروه‌های عراقی در مقابل در مقابل حملات سکوت نمی‌کردند، اما متاسفانە هم اکنون در مقابل حملات اشغالگرانە ترکیە سکوت کردە‌اند. در شنگال هم می‌بینیم کە دولت ترک از راە سنی‌های عراق و برخی احزاب شیعە و همچنین پارت دمکرات کوردستان سیاستهای ویژە‌ای را دنبال می‌کند. همچنین در میان احزاب عرب هم بە ایفای نقش خود می‌پردازد، با پارت دمکرات کوردستان ائتلاف و همکاری دارد،  با این حزب قرارداد امضا کردە است. و در این جارچوب است کە شنگال تجربە‌ای بسیار مهم بە شمار می‌رود. مهم است، زیرا شنگال مدل بسیار خوبی برای همزیستی در سرتاسر عراق محسوب می‌شود.

شنگال راە اتحاد ملی است

سنور رحمان در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت کە شنگال بە عنوان مثلثی بین روژاوا، باشور و باکور کوردستان، از موقعیتی استراتژیک برخوردار است و حل مسئلە شنگال هم تنها از طریق اتحاد ملی ممکن بودە و در ادامە افزود: در سال ۲۰۱۴ زمانیکە داعش بە شنگال حملە کرد، پارت دمکرات کوردستان و حکومت عراق جامعە ایزدی و شنگالیها را تنها گذاشتند. در مقابل چشم همە جهانیان مشاهدە شد کە غیر از روژاوا و نیروهای گریلا هیچ کس دیگر بە شنگال کمک نکرد. بعد از ژنوساید شنگال، زندگی جدیدی در این منطقە شکل گرفت، جامعە ایزدی بار دیگر احیا شدە و خود را ادارە می‌کند. داعش شنگال را بە طور ویژە هدف قرار دادە بود و هم اکنون هم شنگال آماج قرار گرفتە است.

پیروزی شنگال بە معنای پیروزی سیاست در عراق است

راگیان در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا گفت: خودمدیریتی و ارادە شنگال برای سیاست برابری طلبانە در عراق یک مدل موفق بە شمار می‌رود و در این بارە افزود: پیروزی در شنگال بە معنای پیروزی در زاپ هم است. پیروزی شنگال پیروزی و نجات پروسە سیاسی در عراق است. زیرا در عراق چیزی بە نام سیاست مستقل داخلی وجود ندارد. سیاست در عراق بر اساس منافع کشورهای همسایە و سیستم دولت ملت ادارە می‌شود. مسئلە شنگال فقط یک جغرافیا نیست، خصوصا کە در شنگال جریان فکری و فلسفە‌ای کە در آن حضور دارد مهم است. دولت ملت از این تفکر در شنگال در هراس است. و در مقابل این حملات برخودان زنان بسیار مهم است. تا جاییکە حتی این برخودان هم از سوی نظامیان عراقی مورد احترام قرار می‌گیرد. لازم است کە همین برخودان در تمام مناطق باشور کوردستان هم در مقابل اشغالگری شکل بگیرد. زیرا این ارادە در مقابل اشغالگری موضع گرفتە و می‌تواند موفقیت را بە ارمغان بیاورد. و روند چند سالە نشان دادە است کە حملات هر اندازە هم کە در شنگال شدت داشتە باشند، برخودان در مقابل آن باشکوهتر خواهد بود. کورد واقعیتی دارد و آن برخودان ملی در مقابل اشغالگری است. حملاتی کە در دوم می از سوی ارتش عراق شکل گرفتند، در چارچوب ارادە خلق شنگال با شکست مواجە شدند.

دولت ترک از شکنندگی و شکاف‌های عراق برای حملات بهرە‌برداری می‌کند

سنور رحمان راگیان در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: عراق دچار شکاف و شکنندگی‌های بسیاری شدە است و همین مسئلە در منطقە بە آشفتگی منجر شدە است. دولت ترک هم از این شکاف‌های موجود در عراق برای دسترسی بە اهداف خود بهرە‌برداری می‌کند. و سیاست ارعاب و تهدید را بر شهروندان اعمال می‌کند. ارتش عراق می‌تواند کرکوک را اشغال کند، اما شنگال را نە، واقعیتی در عراق وجود دارد کە طی چند سال گذشتە، صحنە سیاسی در این کشور در دست ایران و کشورهای دیگر بودە است. عراقیان ارادە‌ای از خود ندارند. کورد در بغداد سیاست درستی را پیگیری نمی‌کند.

پیروزی در آیندە‌ای نزدیک دست یافتنی است

سنور رحمان در خاتمە گفتگوی خود اظهار داشت کە مسئلە گاز و نفت بە گسترش تنش و جنگ منجر می‌شود. در سال ۲۰۱۲ بین ترکیە و حکومت اقلیم کوردستان قراردادی امضا شدە است. بر اساس این قرارداد، لولە انتقال نفت کە با مبلغی بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار کشیدە شد، در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۳ خاتمە پیدا کرد و بە بهرە برداری رسید. از سال ۲۰۱۴ هم نفت باشور کوردستان از طریق این لولە بە ترکیە منتقل می‌شود، و چون کوردستان یک کشور مستقل نیست، از سوی دولت عراق تهدید می‌شود کە دست از صادرات نفت بردارد. پارت دمکرات کوردستان هم این مسئلە را نمی پذیرد، و همین مسئلە ریشە اصلی فساد را شکل دادە است. و احتمالا هم همین مسئلە بە حیات سیاسی آنها خاتمە بدهد. زیرا انها عواید نفتی را بە ملت باز نمی‌گردانند، و تنها بخش بسیار کوچکی از اعضای پ.د.ک از آن برخوردار هستند. بدون این دلارهای نفتی پارت دمکرات کوردستان نمی‌تواند حتی یک هفتە هم دوام بیاورد. اعتراضاتی هم در این بارە صورت گرفتەاند کە برخی از محافل آن را بە عنوان یک قیام ارزیابی می‌کنند.