'پیشمرگه در نزدیکی مقر خود شهید شده است و پ.ک.ک در این منطقه مقری ندارد'

یک عضو هیئت مشترک پارلمان اعلام کرد، در دیدار میدانی از کوهستان درکار که در تاریخ ۶/۸ /۲۰۲۱ یک پیشمرگه در آنجا شهید شده بود، برای ما مشخص شد که این محل حدود ۳ ساعت پیاده با مقر نیروهای پیشمرگه فاصله دارد. پ.ک.ک نیز در این منطقه مقری ندارد.

شایان عسکری عضو هیئت تجسس میدانی به منطقه‌ای که نیروهای پیشمرگه در آنجا جان خود را از دست داده بودند رفته و می‌گوید، علی‌رغم آنکه گروهی از پیشمرگه‌ها که در آن‌جا بودند اطلاع داشتند هیئت پارلمان عراق و کوردستان به این منطقه خواهند رفت اما روز قبل از حضور ما اتومبیلی که پیشمرگ‌ها در آن هدف قرار گرفته بودند را از آنجا منتقل کرده بودند.

وی در مورد قطع درختان توسط ترکیه می‌گوید، متاسفانه نتوانستیم به روستاهایی که به طور مستقیم در مرز ترکیه قرار دارند و به دلیل خطرات بسیار تخلیه شده‌اند برویم. اما هموطنان به ما گفتند، کسانی که درختان را قطع می‌کنند تبهکاران هستند و ترکیه از آنها استفاده می‌کند و چوب درختان کیلویی فروخته می‌شود. تاکنون در حدود ۶۰ روستا درختان قطع شده‌اند. قطع درختان از سال ۱۹۹۲ آغاز شده است، اما طی دو سال اخیر بسیار افزایش یافته است. درختانی وجود دارند که سن آنها به حدود ۲۰۰ سال و حتی بیشتر می‌رسد و اکنون قطع شده و یا به آتش کشیده شده‌اند.

وی همچنین در ادامه گفت، در همه استان دهوک، دولت ترکیه ۶۰ تا ۷۰ مقر نظامی و امنیتی دارد که بیشتر از ۱۵ کیلومتر وارد خاک اقلیم کوردستان شده‌اند. رئیس هیئت دفاع و امنیت پارلمان عراق نیز تاکید کرد که توافق میان ترکیه و عراق که در سال ۱۹۸۳ انجام شده بود و بر اساس آن دو کشور می‌توانستند تا ۱۵ کیلومتر وارد خاک دیگر شوند، لغو شده چون این توافق برای مرحله‌ای مشخص بوده است.

شایان در ادامه گفت، برای هیئت مشخص شده است که ترکیه پ.ک.ک را بهانه قرار داده است تا این مناطق را بمباران کرده و هم‌وطنان را شهید کند، خاک اقلیم را اشغال نماید و منابع طبیعی اقلیم را غارت کند. مدرک آنان نیز بمباران خانه‌ی پیشمرگه‌های دیرین و هموطنانی است که به باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی خود می‌روند.

این هیئت افزایش تعداد گردان‌های نگهبان مرزی عراق را یک راه حل دانسته و در این رابطه شایان عسکری می‌گوید، در حال حاضر برای دفاع از ۳۸۴ کیلومتر نوار مرزی تنها سه گردان نیروی نگهبانی عراق وجود دارد که این بسیار کم است و باید افزایش یابد. هیئت پارلمان عراق قول داده‌اند که این مسئله را با حکومت عراق مطرح نمایند.

همچنین لازم است جامعه بین‌المللی در این رابطه به سکوت خود پایان داده و مانع لشکرکشی و اشغالگری دولت ترکیه در مقابل هموطنان و خاک اقلیم کردستان شوند.

هیئت مشترک پارلمان اقلیم کوردستان و عراق در روزهای ۸ و ۹ ژوئن به مناطق آمیدی ،دیرلوک، شرانیش، شلادزه و چند منطقه مرزی دیگر که تحت اشغالگری ترکیه قرار گرفته‌اند، سفر کردند.

این هیئت پس از آن تشکیل شد که در روزهای ۵/۶/۲۰۲۱ پیشمرگه‌های پ.د.ک در مرز کوهستان متینا در حمله دولت ترکیه جان خود را از دست دادند، اما پس از آن پ.د.ک مسئولیت این حادثه را به گردن حزب کارگران کوردستان انداخت.

روز پس از این حادثه نیروهای مدافع خلق ه.پ.گ بیانیه‌ای منتشر کرده و علاوه بر رد اینکه این پیشمرگه‌ها توسط آنها هدف قرار داده شده باشند، درخواست نمود هیئتی مشترک یا هیئتی مستقل در این رابطه تحقیق کرده و در مورد آن شفاف‌سازی کنند.