پیشنهادات زنان برای دست‌یابی به راه حل: لازم است درهای امرالی گشوده شوند

معزز اورهان اعلام کرد که منبع تمام مسائل و مشکلات انزوای تحمیلی بر امرالی بوده و در این باره اظهار داشت: تا زمانیکه درهای امرالی گشوده نشوند، صلح تحقق پیدا نمی‌کند، بحران اقتصادی حل نشده و دمکراسی و عدالت در این کشور نهاددینه نمی‌شود.

جنبش زنان آزاد و مجلس زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها در وان در باکور کوردستان، نشستی را برگزار کردند. در سالن که با شعار «ژن، ژیان، آزادی» مزین شده بود، نمانیده حزب دمکراتیک خلق‌ها، معزز اورهان، اعضای مجلس مادران صلح در این شهر، و صدها زن دیگر در این مراسم حضور پیدا کردند. زنان با لباس‌های ملی کوردی در این مراسم شرکت کرده و با رقص و آوازهای کوردی، شعارهای «ژن، ژیان، آزادی» و «شهید نامرن» را سر دادند.

مبارزه روز بروز گسترش پیدا می‌کند

در این گردهمایی، شهردار مشترک و از کار برکنار شده سرای، جازیه دومان سخنرانی کرد. دومان در سخنرانی خود ضمن توجه به سیاستهای جنگ ویژه علیه خلق کورد اظهار داشت: برای ایجاد سیستم حیاتی آزاد و جدید در هر چهار بخش زنان هم اکنون کوردها دست به مبارزه زده‌اند. با این مبارزه ما از خلقمان و خانواده و نهادهایمان دفاع و حمایت می‌کنیم. هم اکنون زمان پیروزی، مبارزه و آزادی است. روز بروز ما قدرت پبیشتری پیدا کرده و هیچ نیرویی نمی‌تواند در مقابل ما بایستد.

سال آزادی زنان

بعد از این سخنرانی، معزز اورهان نماینده شهر وان در پارلمان اعلام کرد که سال ۲۰۲۲ به سال آزادی زنان تبدیل شده و در ادامه افزود: با پیشاهنگی زنان مبارزه گسترش پیدا خواهد کرد. بیش از یکصد سال است که خلق کورد با حمله و تهاجم مواجه شده است. اما هیچگاه تجاوزگران به اهداف خود دست پیدا نکرده‌اند. کسانی که به دشمنی با خلق کورد پرداخته‌اند، از میان رفتند. مقاومت خلق کورد در مقابل ظلم و ستم از شدت آن کاسته است.

اورهان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که در سال ۲۰۱۳ فرایند گفتگوها در جریان بود و زمانیکه این فرایند آغاز شد، در پاریس سه زن کورد به قتل رسیدند. با این قتل‌عام پیامی را به زنان و کوردها دادند. از همان روز تا هم اکنون مبارزه زنان بیش از پیش گسترش یافته و هیچگاه سر تسلیم فرود نیاورده است. زمانیکه زنان در کنار هم و گام به گام با هم حرکت کنند، قدرتمندتر از همیشه ظاهر می‌شوند. زنان با مبارزه، حیاتی شرافتمندانه را ایجاد می‌کنند. این مبارزه که با پیشاهنگی زنان به پیش برده می‌شود، در تمام حوزه‌های زندگی ادامه پیدا می‌کند.

ریشه تمام مشکلات، انزوای تحمیل شده بر آقای اوجالان است

اورهان در بخش دیگری از سخنرانی خود در گردهمایی زنان، در رابطه با سیاستهای آ.ک.پ در خصوص زنان اظهار داشت: آ.ک.پ به هیچ نحوی نمی‌خواهد که زنان در جامعه به حقوق خود دسترسی پیدا کنند، و ماندن در چهار دیواری خانه را بر زنان تحمیل می‌کند. اما باید اطلاع داشت که برای ایجاد حیاتی شرافتمندانه  باید مبارزه کرد. گُلتن کشاناک، فیگن یوکسکداغ، سباحت تونجل و تمام زندانیان دیگر سیاسی با سیاستهای ویژه مواجه هستند. همچنین مشاهده می‌شود که در مقابل آقای اوجالان انزوایی تشدید شده در جریان است و این شیوه برخورد با زندانیان و اعمال انزوا، در تمام زندان‌های ترکیه تسری پیدا کرده است. با اعمال انزوا بر آقای اوجالان، تلاش می‌کنند تا کل جامعه را وادار به سکوت کنند. مخاطب حل مسئله کورد، آقای اوجالان است. تا زمانیکه درهای امرالی باز نشوند، صلح و آشتی تحقق پیدا نمی‌کند، بحران اقتصادی حل نمی‌شود و دمکراسی و عدالت در این کشور نهادینه نمی‌شود. منبع تمام مشکلات و بحران‌ها، انزوای تحمیل شده بر آقای اوجالان است