پژاک: راه مبارزاتی فرمانده حماسه قندیل، شهید سمکو را پررهرو خواهیم ساخت

در بیانیه پژاک آمده است: حماسه قندیل پژاک و جنبش اجتماعی خلقمان در شرق کوردستان را چنان ارتقاء داده که هرگاه عزم کند در مسیر پررهرو آن می‌تواند هزاران فرزند دلیر خود چون سمکوها را به کارزار آزادی و دمکراسی بفرستد.

حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) به مناسبت یازدهمین سالروز شهادت فرمانده سمکو (ماجد کاویان) در بیانیه‌ای با گرامیداشت یاد و خاطره وی از خلق کورد بویژه جوانان روژهلات دعوت به عمل آورده است با پیوستن به صفوف گریلا از میراث فرمانده سمکو صیانت به عمل آورند.

متن بیانیه پژاک به شرح زیر است:

"حماسه قندیل در سال ۲۰۱۱ از سرنوشت‌سازترین نبردهای تعیین‌کننده در تاریخ مبارزات پژاک تلقی ‌می‌گردد. فدایی‌گری و فداکاری فرمانده این حماسه تاریخی، شهید سمکو سرهلدان (ماجد کاویان) در آوردگاه قندیل، برگ زرین و درخشان این تاریخ را با شگفت‌آوریهایش به رشته تحریر درآورد. در سوم سپتامبر ۲۰۲۲ و یازدهمین سالگرد شهادت شهید سمکو، به پاس رنج‌های بی‌پایان آن شهید بزرگوار یاد و خاطره‌اش را گرامی‌ می‌داریم و راهشان را پررهرو خواهیم ساخت.

حماسه قندیل در سایه نبردها و مبارزات مقاومت‌گرانه نیروی گریلای شرق کردستان اثبات ‌نمود که دشمنان فاشیست و قسم‌خورده خاصه نظام شوونیست ایران در فرایند نسل‌کشی فرهنگی و فیزیکی ناکام مانده و ره به جایی نخواهد برد. این نبرد اثبات‌گر بسیاری چیزها از جمله نزدیک‌ترشدن خلق کورد به آزادی و تحقق ملت دمکراتیک، شد. همگان پی ‌بردند که نیروی گریلا در سایه پشتیبانی‌های خلقمان نابودشدنی نیست و دوران تاخت‌وتازهای فاشیسم دولت‌گرا و سرمایه‌دارانه به قصد قلع‌وقمح‌کردن خلق‌های تحت ستم روبه پایان است. اساسا حماسه قندیل زنگ خطر نابودی را برای فاشیسم به صدا درآورد.

چه‌بسا با رشادتهای نیروی گریلا و فدایی‌گری شهدا، نقطه‌عطفی گشت برای بیداری خلقمان در شرق کوردستان و ایران. خلقمان را از یک جنبش مستحکم و مبارزه مدرن بهره‌مند گرداند. در طول تاریخ مبارزاتی پژاک، به یمن نبرد در آوردگاه قندیل، پژاک جای پای خود را در شرق کوردستان مستحکم ساخت و به منبع امید، جسارت و عزم خلق برای حصول آزادی و دمکراسی مبدل گشت. این جنگ، ثابت‌نمود که نظام‌ فاشیستی ایران قطعا از طریق جنگ‌افروزی و نسل‌کشی فیزیکی توان نابودی خلق‌کورد، جنبش آزادیخواهی آن و دستاوردهایش را ندارد. حتی قدرتمندانه، اهمیت رهیافت‌های صلح‌آمیز و چاره‌یابی دمکراتیک بجای جنگ‌افروزی را به دشمن گوش‌زد ساخت. حماسه قندیل، نبرد دگرگون‌کننده ذهنیت‌ها و عقلیت‌های متکی بر جنگ و خون‌ریزی است و ضربه بزرگی بر عقلیت توطئه‌گر، جنگ‌افروز و نسل‌کش نظام دولت‌- ملت ایران وارد آورد. آن نبرد، معادلات سیاسی، اجتماعی و سیاسی آن دوره دشمن را برهم زد و در مسیر نسل‌کشی فرهنگی سرگردان ساخت.

حماسه قندیل پژاک و جنبش اجتماعی خلقمان در شرق کوردستان را چنان ارتقاء داده که هرگاه عزم کند در مسیر پررهرو آن می‌تواند هزاران فرزند دلیر خود چون سمکوها را به کارزار آزادی و دمکراسی بفرستد. در سایه فرماندهی شهید سمکو مرحله‌ای آغاز شد که همچنان خلقمان از دستاوردهای آن در راه کسب آزادی کامل بهره‌مند می‌شود. شهید سمکو حماسه قندیل را به الگوی مبارزاتی و مسیر پررهرو خلقمان در فرازنای دشوار مبارزات آزادیخواهانه و دمکراسی‌طلبانه مبدل ساخته.

ما همچو «حزب حیات آزاد کوردستان(پژاک)» ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید سمکو سرهلدان، در مسیر فرمانده مبارزات آزادی، سوگند یاد می‌کنیم که راه ایشان را پررهرو سازیم و دستاوردهای حماسه‌ساز آن شهید گرانقدر را برای خلقمان حفظ نماییم. در سالگرد آن حماسه سمکوها، از آحاد خلقمان، بویژه جوانان، زنان و دیگر اقشار ستمدیده و رنج‌کشیده دعوت به عمل می‌آوریم که مسیر نیک و زیبای آزادیخواهی و دمکراسی‌طلبی شهید سمکوها را ادامه دهند. از جوانان و فرزندان غیور خلقمان می‌خواهیم که برای تداوم این راه شرافتمندانه آزادیخواهی راه شهید سمکو را پررهرو سازند و به صفوف گریلا بپیوندند. این راه تنها راه تضمین‌کننده حیات آزاد و سعادت‌مندی خلقمان است و به آزادی واصل می‌گرداند. یاد همه شهدا گرامی‌باد."