قطعنامه نهایی کمپین جمع‌آوری امضا برای پ.ک.ک اعلام شد

روز گذشته در سلیمانیه قطعنامه نهایی کمپین امضا در جنوب کوردستان برای خارج نمودن نام پ.ک.ک از لیست ترور منتشر شد. برپایه کمیته برگزاری کمپین در مدت ۸ ماه ۳۰۰ هزار امضا برای خارج نمودن نام پ.ک.ک از 'لیست ترور' جمع‌آوری شده است.

قطعنامه نهایی کمپین امضا برای خارج نمودن نام پ.ک.ک از لیست ترور روز گذشته در شهر سلیمانیه قرائت شد. اعلام گردید طی ۸ ماه ۳۰۰ هزار امضا برای خارج کردن نام پ.ک.ک از لیست ترور جمع‌آوری شده است.

پانل از سوی کمیته برگزارکننده این کمپین در سالن خاک در شهر سلیمانیه با حضور تعداد قابل‌توجهی از روشنفکران، شخصیت‌ها و سیاستمداران برجسته برگزار شد. در این پانل نتیجه نهایی کمپین جمع‌آوری امضا برای خارج کردن نام پ.ک.ک از لیست ترور اعلام شد.

پانل با ۱ دقیقه سکوت به احترام خون شهدا آغاز شد. سپس محمدامین پنجوینی سیاست‌مدار و یکی از سازمان‌دهندگان کمپین سخنرانی نهایی کمپین را قرائت کرد که در آن آمده بود: کمپین از ۲۹/ ۱/  ۲۰۲۲ در شهر سلیمانیه آغاز شد و تا ۱۵ /۸ / ۲۰۲۲ ادامه یافت. در این مدت ۳۰۰ هزار امضا جمع‌آوری شد. این‌هم نشان‌دهنده احساس مسئولیت خلق در باشور کوردستان برای مبارزات مشروع باکور کوردستان است.

هم چنین آمده بود: ما می‌توانیم با هم، توطئه علیه ملت‌مان را شکست دهیم. با اتحاد و همبستگی می‌توانیم بر توطئه‌های دشمن پیروز شویم. به‌همین دلیل وظیفه ما اتحاد و همبستگی میان نیروهای کورد است تا به پیروزی برسیم.

در وجود پ.ک.ک همه جنبش‌های سیاسی باکور کوردستان در لیست ترور قرار داده شده‌ است

در ادامه مراسم پانلی برگزار شد و در آن ۳ موضوع مرتبط با قانون ترکیه و همچنین تروریست معرفی نمودن پ.ک.ک ارائه شد.

شورش حسن استاد دانشگاه و کارشناس قانون اساسی، موضوعی را تحت عنوان حقوق دفاع مشروع ملت‌ها در سایه قانون اساسی ترکیه ارائه داد و گفت: قانون اساسی ترکیه به مسئله خلق توجهی نکرده و مسئله ملت را شامل می‌شود. قانون اساسی ترکیه به گونه‌ای پایه‌گذاری شده‌ است که ترکیه فقط برای ملت ترک است و هر آن کس که خارج از ملت ترک باشد، باید به‌ ترک بودنش راضی باشد. در غیر این صورت هیچ حق و حقوقی ندارد.

وی همچنین گفت: همان‌طور که ماده پنجم قانون اساسی ترکیه می‌گوید، وظیفه دولت ترکیه دفاع از ملت ترک است. همچنین حاکمیت فقط برای ملت ترک است، در حالیکه حاکمیت باید برای جامعه باشد.

وی در ادامه گفت: زیر سایه این شرایط در ترکیه، مبارزه برای بدست آوردن حقوق، حقی مشروع است. چندین قطعنامه جهانی نیز وجود دارد که می‌گوید، حق تعیین سرنوشت برای همه ملت‌ها وجود دارد و براساس تصمیم سازمان ملل نیز مبارزه برای حق تعیین سرنوشت حقی مشروع است.

همچنین دکتر نیکولا اشرف شالی کارشناس حقوق بین‌الملل، موضوعی را تحت عنوان جنبش آزادی‌خواهی خلق‌ها در سایه قوانین بین‌المللی ارائه کرد و گفت: پاک‌سازی حقوق و انکار و سرکوب سبب شده ‌است خلقمان حق خود را برجسته کرده و به موازات قوانین بین‌المللی جامعه بین‌المللی نیز در همه تصمیمات قانونی از خلق‌ها برای بدست آوردن استقلال پشتیبانی کرده و به آن‌ها این حق را می‌دهد تا برای حق تعیین سرنوشت خود مبارزه کنند.

وی همچنین گفت: جامعه بین‌المللی جامعه‌ای ریاکار است. پرنسیپ‌ها را برای تو مشخص کرده اما خود آن را اجرا نمی‌کند. لیست ترور را مشخص کرده و پ.ک.ک را به‌عنوان جنبش آزادیخواه در این لیست قرار داده ‌است در حالیکه هیچ سبک بین‌المللی و هیچ معیاری وجود ندارد که ترور را مشخص کند.

وی همچنین اعلام نمود، پ.ک.ک یکی از جنبش‌های آزادیخواهی کورد در باکور کوردستان است که در چارچوب قوانین کار می‌کند و چندین‌بار آتش‌بس یک‌جانبه اعلام کرده ‌است. در نشست‌های پنهانی چندین‌بار خواهان پروسه سیاسی برای حل مسائل شده ‌است، اما دولت ترکیه راضی نشده و به همین دلیل در اینجا ملت کورد این حق را دارد که به مبارزات آزادیخواهانه روی بیاورد. پ.ک.ک به‌هیچ‌وجه از قوانین بین‌المللی تجاوز نکرده و به قوانین جنگ پایبند بوده ‌است. هیچ تجاوزی به حقوق مردم انجام نداده ‌است. همچنین تجارت انسان و سلاح و مواد مخدر را در کارنامه خود نداشته ‌است تا سبب شود در لیست سازمان‌های تروریستی قرار گیرد.

دکتر نیکولا اشرف در ادامه سخنانش گفت: معرفی پ.ک.ک به‌عنوان سازمانی تروریستی به دلیل تصمیمات سیاسی است و تصمیمات سیاسی علت اصلی قرار دادن این حزب در لیست سازمان‌های تروریستی می‌باشد. تروریست معرفی کردن پ.ک.ک بیشتر به دست ترکیه انجام‌ شده تا ملت کورد را از بین ببرد. در حالیکه ترکیه خود از گروه‌های تروریستی مانند القاعده، داعش و جبهةالنصره پشتیبانی می‌کند.

در ادامه پانل دکتر محمد صابر استاد علوم سیاسی از دانشگاه سلیمانیه موضوعی تحت عنوان 'جنبشی در لیست ترور' ارائه کرد و گفت: با قرار دادن پ.ک.ک در لیست ترور، همه جنبش‌های سیاسی باکور کوردستان در لیست ترور قرار داده شده ‌است. تروریست معرفی کردن پ.ک.ک به عضویت ترکیه در ناتو بازمی‌گردد، چون موارد عضویت در ناتو به هیچ‌یک از اعضای دیگر ناتو اجازه نمی‌دهد که از ۱ جنبش آزادی‌خواهی علیه یکی از اعضای دیگر ناتو پشتیبانی کند.

وی همچنین گفت: ممکن نیست نیرویی مانند پ.ک.ک که جنبشی آزادیخواه است در لیست سازمان‌های تروریستی قرار گیرد و هدف قرار داده شود. در حالیکه این نیرو دشمن اصلی داعش است و مبارزات بزرگی با ترور داعش انجام داده ‌است. در حالیکه اگر نگوییم مؤسس داعش ترکیه بوده ‌است، می‌توانیم بگوییم اولین پشتیبان داعش بوده ‌است.

در پایان نیز قطعنامه‌ی پانل‌ها توسط شادی بکر عضو سازمان‌دهنده کمپین قرائت شد که در آن آمده ‌است:

١-مبارزات پ.ک.ک براساس ماده ۳۱۰۳ سال ۱۹۷۲ قوانین مجمع عمومی سازمان ملل در زمره انقلاب آزادیخواهانه خلق‌ها برای بدست آوردن حق تعیین سرنوشت خلق کورد قرار می‌گیرد.

٢-تروریست معرفی کردن پ.ک.ک تصمیمی سیاسی است نه قانونی.

۳-منافع سیاسی، نظامی و اقتصادی اروپا و آمریکا با ترکیه سبب معرفی پ.ک.ک به‌عنوان سازمان تروریستی شده ‌است.

۴-پ.ک.ک تنها نیروی خارج از دولت‌ها و مناطق است که با تروریست‌های داعش و القاعده جنگیده است. به‌همین دلیل نباید در لیست سازمان‌های تروریستی باقی بماند.

۵-اروپا و آمریکا برای ‌اینکه اشتباهات گذشته خود در مقابل مبارزات ملت کورد را اصلاح نمایند، باید پ.ک.ک را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج کنند و به‌عنوان جنبش آزادی‌خواهی ملی و میهنی آن را معرفی کنند.

۶-تنها راه برای نجات خلق‌های ترکیه از باتلاق همه جانبه‌ای که در آن گرفتار شده‌اند، گفت‌وگوی صلح با پ.ک.ک و آقای اوجالان است. تجربه ۴۰ سال جنگ میان ترک و کورد نشان می‌دهد که کوردها با جنگ از بین نمی‌روند. به‌همین دلیل اکنون بهترین فرصت برای صلح است.

۷-پ.ک.ک چندین‌بار برای صلح میان کورد و ترک پیش‌ قدم شده‌ و صادقانه گام برداشته، اما حاکمان ترکیه به‌صورت تاکتیکی با این اقدامات برخورد کرده‌اند و جنگ را به‌جای صلح انتخاب نموده‌اند. با خارج نمودن پ.ک.ک از لیست سازمان‌های تروریستی، گام‌های پروسه صلح پیشرفت و همزیستی خلق‌های ترکیه و منطقه محقق می‌شود.

۸-تلاش‌های خلق‌های جهان و به‌ویژه خلق کورد برای خارج نمودن پ.ک.ک از لیست سازمان‌های تروریستی، جمع‌آوری میلیون‌ها امضا جای تشکر و قدردانی دارد و این‌ها تلاش‌هایی مدنی و دمکراتیک برای ایجاد صلح هستند.

۹-سازمان‌های جمعیت مدنی در کوردستان و جهان می‌توانند نقشی مؤثر برای خارج نمودن پ.ک.ک از لیست سازمان‌های تروریستی ایفا نماید.

۱۰-مسئله کورد در ترکیه سیاسی و قانونی است، زیرا غیر از ترک وجود هیچ خلقی پذیرفته نمی‌شود. به‌همین دلیل لازم است در این مرحله قانونی دمکراتیک پایه‌گذاری شود که با حقوق همه ملت‌ها و گروه‌های مختلف ترکیه متناسب باشد.