قطعنامه‌ی کنفرانس مشاوره‌ی روژهلات کوردستان منتشر شد

قطعنامه‌ی کنفرانس مشاوره‌ی روژهلات کردستان که از سوی کنگره ملی کوردستان و با حضور بیشتر از ۲۵۰ شخصیت برجسته و نمایندگان احزاب و سازمان‌ها برگزار شده بود، منتشر گردید.

کنگره‌ی ملی کوردستان (ک.ن.ک) روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ کنفرانسی در مورد روژهلات کوردستان با عنوان "مشاوره‌ی روژهلات" برگزار نمود و امروز قطعنامه‌ی پایانی این کنفرانس برای افکار عمومی منتشر شد.

در قطعنامه پایانی کنفرانس مشاوره‌ی روژهلات آمده است:

- شرکت کنندگان در این کنفرانس سیاست اشغالگرانه‌ی جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم کرده و از خلق خود صیانت می‌کنند. شرکت کنندگان همچنین به نبود دادگاه و قانون‌مداری اشاره کرده و به شدت علیه اعدام و موج جدید دستگیری‌ها ایستاده و از فعالین مدنی در حوزه‌های مختلف و همچنین زندانیان سیاسی حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

- شرکت کنندگان در کنفرانس مشاوره‌ی روژهلات، کولبری را امری از روی ناچاری و اجبار می‌دانند که در نتیجه‌ی سیاست اشغالگری رژیم به وجود آمده است. به همین دلیل کولبران را نان‌آوران خانواده می‌دانند و هرگونه تعرض و تعدی علیه آنها را محکوم می‌کنند. همچنین درخواست می‌کنند تا فعالیت‌های مشترکی برای زندانیان سیاسی و کولبران توسط شرکت‌کنندگان کنفرانس برگزار شود. به عنوان مثال نامه‌ای به زبان انگلیسی برای سازمان‌های بین‌المللی نوشته شود و یا راهپیمایی‌های ویژه‌ای برای کولبران در شهرهای مختلف دنیا برگزار شود.

- امروز روز جهانی زبان مادری است. شرکت کنندگان در کنفرانس مشاوره‌ی روژهلات زبان مادری را حق بدون انکار انسان‌ها می‌دانند و از زبان کوردی حمایت و پشتیبانی می‌کنند و از همه می‌خواهند که در راه بکارگیری و پیشبرد زبان کوردی و لهجه‌های آن دلسوزانه تلاش و فعالیت نمایند.

- شرکت کنندگان در این کنفرانس بر این مسئله تاکید کردند که کنگره‌ی ملی کوردستان (ک.ن.ک) نقش خود را برای نزدیک نمودن احزاب و سازمانهای روژهلات کوردستان ایفا نماید. همچنین جلسات و گردهمایی‌ها و فعالیتهها در راستای تقویت اتحاد ملی لازم و ضروری است و باید ادامه پیدا کنند. آنها نیز به سهم خود آماده‌ی کار و فعالیت و همکاری با ک.ن.ک در این راستا هستند.

- شرکت کنندگان در کنفرانس معتقد هستند که احزاب و سازمان‌های سیاسی روژهلات باید به شیوه‌ی دوستانه به هم نزدیک شده و برای انجام کارها و ایجاد پروژه‌ی مشترک تلاش نمایند.

- شرکت کنندگان از همه به ویژه نیروهای سیاسی روژهلات کوردستان می‌خواهند تا با هم در فعالیت‌هایی که جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار می‌دهد، شرکت نمایند و از زندانیان سیاسی به صورت مشترک و مداوم حمایت کنند و در مقابل اعدام و ترور روزانه‌ی فعالان سیاسی و مدنی کوردستان بایستند.

- شرکت کنندگان در کنفرانس مشاوره‌ی روژهلات از جوی آزاد برای همه‌ی گروه‌های مختلف روژهلات کوردستان حمایت می‌کنند و زندگی مسالمت آمیز و در کنار هم همه گروه‌های مختلف از باورها و عقاید مختلف را ضامن امنیت و آرامش و مایه‌ی ایجاد جامعه‌ای انسانی و دمکراتیک در آینده می‌دانند.

- شرکت کنندگان در این کنفرانس پشتیبانی و حمایت خود را از مبارزات کارگران و زحمتکشان و کولبران اعلام نمودند. آنها فقر و نداری را مشکلی بزرگ و مانعی در مقابل آزادی و دمکراسی می‌دانند.

- همه‌ی شرکت کنندگان در این کنفرانس، لازم و ضروری می‌دانند تا عهدنامه‌ای توسط همه‌ی سازمان‌های سیاسی امضا شود و همه‌ی مسائل و مشکلات از راه دیالوگ و گفت‌وگو حل شود.

- شرکت کنندگان در این کنفرانس پشتیبانی خود را از کمپین آزادی برای عبدالله اوجالان و همه‌ی زندانیان سیاسی کورد اعلام کردند. آنها از رژیم‌های ایران و ترکیه می خواهند از دستگیری و زندانی نمودن فعالان دست بردارند و همه زندانیان سیاسی را آزاد نمایند.

- شرکت کنندگان همچنین پشتیبانی خود را از آزادی زنان کورد و مبارزات جوانان اعلام نمودند و از همه درخواست کردند تا از کناره‌گیری دوری کنند و با گفتگوی دوستانه و مبارزات مشترک در فعالیت‌هایی که علیه تجاوز اشغالگران دارند انجام می‌شود، شرکت نمایند.

- شرکت کنندگان در کنفرانس مشاوره‌ی روژهلات کوردستان درخواست نمودند تا در کار و مبارزات اتحاد ملی، از دیدگاه و پیشنهاد و نظرات زنان کورد استفاده شود و زمینه برای آنها فراهم شده و با آنها همکاری شود تا در همه‌ی کارها و مبارزات به صورت فعالانه شرکت کنند. باید نظرات و پیشنهادات زنان در همه‌ی مسائل ملی کاملا مشخص باشد.

- شرکت کنندگان پشتیبانی و حمایت خود را از ادامه و حفظ سیستم فدرالی عراق و باشور کوردستان اعلام کردند و از رژیم‌های ایران و ترکیه درخواست نمودند، دست از دشمنی با باشور کوردستان بردارند و همه با هم مانع دخالت اشغالگران در کوردستان شویم.

- شرکت کنندگان در کنفرانس از رهبران و مسئولین اداره‌های باشور و روژاوای کوردستان خواستند تا به عنوان دو حکومت محلی ارتباطات خود را بر اساس منافع مردم کوردستان تنظیم کنند و اجازه دهند تا ارتباطات طبیعی میان مردم ایجاد شود. حفظ دستاوردهای باشور کوردستان وظیفه‌ی همه‌ی کوردستانیان است.

- شرکت کنندگان همچنین از مبارزات مشترک میان بخش‌های مختلف کوردستان حمایت کردند.

- آنها همچنین تاکید کردند که نباید اجازه داده شود تا مبارزات خلق کوردستان به بخشی از پروژه‌ی ابر قدرت های جهانی و منطقه‌ای تبدیل شود.

کنگره ملی کوردستان نیز در این قطعنامه می‌گوید:"این گفتگو و مشاوره‌ که با شرکت احزاب و سازمان‌های سیاسی، سازمان‌های مدنی و شخصیت‌های مستقل انجام شده است، نشان دهنده‌ی آن است که ما به ارزش‌های تاریخی دست یافته‌ایم. خلق ما با جوش و خروش فراوان به مبارزات خود می‌نگرد. به همین دلیل مسئولیتی بزرگتر برای کار و مبارزات بر عهده‌ی ما قرار گرفته است."

ک.ن.ک همچنین از همه‌ی احزاب و سازمان‌های سیاسی، شخصیتهای مستقل، روشنفکران و نویسندگان و اساتید و دلسوزان و میهن‌دوستان روژهلات درخواست کرد که در این کارها و مبارزات شرکت نموده و از آن صیانت کنند. همه‌ی ما باید برای غلبه بر مسائل داخلی تلاس نماییم.