قطعنامه‌ی پایانی کنفرانس "موضع ملی": محافظت از زاپ، آواشین و متینا دفاع از همه‌ی کوردستان است

کنگره‌ی ملی کوردستان کنفرانس ملی علیه اشغالگری‌های دولت ترکیه را با حضور شخصیت‌ها، فعالان و تعداد زیادی از طیف‌های هر چهار بخش کوردستان برگزار نمود.

کنگره‌ی ملی کوردستان (ک.ن.ک) پس از برگزاری موفق این کنفرانس در ١۵ می/ ٢۵ اردیبهشت، امروز قطعنامه‌ی پایانی کنفرانس را منتشر نمود. قطعنامه‌ی پایانی از دوازده بند تشکیل شده است و شامل تشریح سیاست‌ها و اهداف دولت اشغالگر ترکیه، عملیات‌های اشغالگرانه دولت ترک علیه خاک کوردستان از روژاوای تا باشور و همچنین همکاری‌های دولت ترکیه با داعش می‌باشد. همچنین در مورد چگونگی مقابله با اشغالگری‌های دولت ترکیه و همچنین مطلع نمودن طیف‌ها و جامعه‌ی بین‌الملل از سیاست‌های نژادپرستانه و تصفیه‌کننده و اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه بحث شده است.

متن قطعنامه «موضع‌گیری ملی و میهنی علیه حملات و اشغالگری‌های دولت ترکیه»؛

با دعوت کنگره‌ی ملی کوردستان، ما نمایندگان احزاب، سازمان‌های مدنی، نماینده‌ی گروه‌های اتنیکی و مذهبی، شخصیتهای مستقل، نویسندگان، هنرمندان، روشنفکران، اساتید، روزنامه‌نگاران، ناظران و سیاست‌مداران جامعه‌ی کوردستان که خود را صدای وجدان ملی و میهنی می‌دانیم، با هدف موضع‌گیری در مقابل حملات و اشغالگری‌های دولت ترکیه و برای صیانت از مقاومت نیروهای مدافع خلق کوردستان، کنفرانسی گسترده در شبکه اجتماعی زوم برگزار نمودیم و در نهایت قطعنامه‌ی پایانی کنفرانس خود را برای مردم کوردستان و همه‌ی جهان منتشر می‌نماییم.

دولت اشغالگر ترکیه از روز ۲۴/ ۴ /۲۰۲۱ در باشور کوردستان در مناطق متینا، زاپ و آواشین عملیاتی گسترده آغاز نموده است. در حال حاضر در این مناطق جنگ سنگینی در جریان است. نیروهای گریلا قهرمانانه و فداکارانه با این اشغالگری مقابله می‌کنند. این حملات و قتل‌عام فقط علیه نیروهای ه.پ.گ نیست، بلکه علیه همه‌ی دستاوردها و تمامیت ارضی خاک کوردستان می‌باشد. به ویژه این عملیات اشغالگرانه علیه باشور کوردستان است.

همانطور که می‌دانید ۲۴ آوریل سالگرد قتل‌عام خلق ارمنی می‌باشد. آغاز این عملیات نظامی در این روز تصادفی نیست. پیامی آشکار دارد. پیام قتل‌عام و ژنوساید. اهداف آنها برای ما مشخص و آشکار است. دولت ترکیه می‌خواهد کوردها و همه‌ی جوامع کوردستان اعم از آسوری، سوریانی، کلدانی و دیگران را در خاک خود به بردگی گرفته تا در خاک خود آزاد نباشند و سرزمین آنها تحت اشغال اشغالگران باشد.

دولت ترکیه موجودیت خود را به عنوان یک ملت بر اساس پاکسازی و از بین بردن خلق‌های دیگر می‌بیند

دولت ترکیه علیه موجودیت خلق کورد می‌باشد، علیه کوردستان است و هرگز این تفکر و مرام خود را پنهان نمی‌کند. با اعمال خود از راه‌های فرهنگی، سیاسی و نظامی این تفکر و خواست خود را نشان داده است. دولت ترکیه هر جایی را که اشغال می‌کند، طبیعت و محیط زیست آن را ویران می‌کند و تلاش می‌نماید تا دموگرافی منطقه را تغییر دهد.

دولت ترکیه در سال ۲۰۱۷ در زمان حملات عراق به کرکوک، خرماتو، خانقین، شنگال و مناطق دیگر از حکومت عراق پشتیبانی کرد.

در حملات و اشغالگری‌های داعش علیه کوردستان و به ویژه علیه کوبانی، دولت ترکیه نقش اصلی داشت و به صورت آشکارا با داعش همکاری می‌کرد.

دولت ترکیه علیه کانتون‌های روژاوای کوردستان و خودمدیریتی شمال و شرق سوریه است. از همان ابتدا تاکنون موضع‌گیری ستیزه‌جویانه دارد. همچنین در باشور کوردستان هم ده‌ها مقر و پادگان نظامی و جاسوسی تاسیس کرده است و دستگاه‌های اطلاعاتی خود را علیه دستاوردهای خلق مان به کار می‌گیرد.

اکنون نیز در مناطق متینا، زاپ و آواشین حملات اشغالگرانه‌اش را آغاز کرده است. در مقابل این حملات و عملیات‌ها تا کنون در سطح ملی و بین‌المللی به عنوان یک ضرورت در اعتراضی انجام نشده است. باید این سکوت بشکند و اعتراضات بسیاری در مقابل این اشغالگری بزرگ نشان داده شود. باید نیروهای مقاومت‌گر، موضع‌گیری و همکاری ما با خود را ببینند. با اتحادی محکم و با پشتیبانی دوستانمان می‌توانیم این حملات و اشغالگری‌ها را در هم بشکنیم. دولت ترکیه آن‌قدرها هم قدرتمند نیست. نمونه‌ی پیروزی گاره در مقابل چشمان همه قرار دارد. با مقاومتی ملی می‌توانیم نیروهایشان را شکست دهیم. ابتدا باید موضع‌گیری ملی و میهنی اتخاذ شود. برای این منظور نیز باید همه‌ی نیروهای کوردستانی علیه اشغالگری‌های ترکیه موضع‌گیری کنند. در سطوح عالی نیز، باید ارزش دفاع مشروع ملی و میهنی در اطراف مقاومت‌گران ایجاد شود. موضعی متحد می‌تواند سکوت ابرقدرت‌های بین‌المللی را تغییر دهد.

«کنفرانس موضع ملی علیه اشغالگری دولت ترکیه»، این فراخوان را خطاب به خلق‌های کوردستان و جهان و همه‌ی انسان‌دوستان و دمکراسی‌خواهان اعلام می‌نماید:

۱- در سالگرد قتل‌عام خلق ارمنی حمله به باشور کوردستان، پیام تکرار دوباره‌ی ژنوساید است. آنها می‌خواهند خلق کورد را نیز قتل‌عام نمایند. ما حاضرین در کنفرانس با حساسیت رفتار وحشیانه‌ی دولت ترکیه را نظاره می‌کنیم و با همه‌ی توان خود علیه این حملات می‌ایستیم و دوشادوش نیروهای مدافع قرار می‌گیریم.

۲- نبود اتحاد و یک صدایی داخلی کوردستان، سنگر دفاع از دستاوردهای کوردستان را تضعیف کرده و راه را برای جبهه‌ی دشمن آماده می‌نماید. این امر در اشغال کرکوک، خانقین، مخمور و شنگال دیده شد. اما توافق داخلی، حملات دشمنان را شکست خواهد داد و دستاوردهای بزرگ و بزرگتر ایجاد خواهد کرد. این حقیقت هم در دفاع و در پیروزی های کوبانی دیده شد. کنفرانس، توافق داخلی را به عنوان شرط بودن و نبودن می‌بیند و خواستار اتحاد ملی است.

۳- باید در کوردستان و خارج از میهن پشتیبانی قدرتمندی از نیروهای مدافع انجام شود و با روح دفاع از کوبانی علیه اشغالگری دولت ترکیه در باشور کوردستان نیز بایستیم. برای این هدف باید در داخل میهن و در خارج از میهن مبارزات متحد ملی و میهنی قدرتمند دیپلماتیک انجام شود.

۴- کنفرانس از خلق کوردستان می‌خواهد، علیه حملات و اشغالگری‌ها  به صورت ملی و میهنی بسیج شوند و به طور مداوم و بدون وقفه با هر روش ممکن در حال مبارزه و فعالیت باشند و دوشادوش نیروهای مقاومت‌گر فعالیت و کار کنند.

۵- کنفرانس از ریاست اقلیم، پارلمان و حکومت اقلیم کوردستان درخواست می‌کند، در مقابل این حملات و اشغالگری‌های دولت ترکیه بایستند و نیروهای نظامی ترکیه را از خاک باشور کوردستان بیرون کنند.

۶- کنفرانس از حکومت عراق در خواست می‌کند، تا توافق تجاوز به مرزها را که توسط رژیم بعث عراق و ترکیه امضا شده بود لغو کند و علیه اشغالگری دولت ترکیه در باشور کوردستان موضع‌گیری نماید. آسمان عراق را به روی جنگنده‌های دولت ترکیه ممنوع کند و برای بیرون راندن سربازهای ترکیه از مرزهای عراق به صورت عملی اقدام نماید.

۷- کنفرانس از اتحادیه‌ی عرب درخواست می‌کند، علیه اشغالگری ها و حملات دولت ترکیه به باشور کوردستان موضع‌گیری کرده و آن را محکوم نماید.

۸- کنفرانس از سازمان ملل، اتحادیه اروپا و همه‌ی نیروهای مرتبط درخواست می‌کند، در مقابل حملات دولت ترکیه به خلق کوردستان سکوت نکرده و موضع‌گیری کنند.

۹- کنفرانس از دوستان خلق کورد و افراد دمکراتیک و افراد دارای وجدان درخواست می‌کند، همانطور که در جنگ‌های کوبانی، عفرین، گریسپی و سریکانی موضع‌گیری خود را نشان دادید، امیدواریم که در این جنگ نیز موضع‌گیری خود را نشان دهید. خلق کورد به پشتیبانی شما نیاز دارد.

۱۰- ما از خلق کورد و همه‌ی کوردستانی‌ها و دوستانمان درخواست می‌کنیم، معاملات و تجارت اقتصادی با ترکیه را قطع کرده و توریسم ترکیه را بایکوت نمایند.

۱۱- با هدف هماهنگی کار و مبارزات‌مان علیه حملات و اشغالگری‌های دولت ترکیه به درخواست کنفرانس و برای عملی نمودن بندهای اعلام شده، اتاق بحران در سطح عالی ایجاد می‌شود. در کشورهایی که فرصت وجود داشته باشد، کمیته‌ی فعال تحت نظر چتر اتاق بحران درست خواهد شد.

۱۲- ما افراد و شخصیت‌ها و نمایندگانی که در این کنفرانس شرکت کردیم، در مقابل حملات و اشغالگری‌های دولت ترکیه موضع‌گیری کرده و یک بار دیگر حمایت خود را برای نیروهای مدافع کوردستان تکرار می‌کنیم و اعلام می‌نماییم، دفاع از مناطق متینا، زاپ و آواشین دفاع از همه‌ی کوردستان است. ما با تمام توان خود از این مقاومت پشتیبانی می‌کنیم. همچنین از همه‌ی احزاب و شخصیتها، سازمان‌ها و همه‌ی خلق کوردستان درخواست می‌نماییم که آنها نیز همین موضع‌گیری را اتخاذ کنند.