روبوسکی زخم خونین این سرزمین است

یکصدو پانزده ماه از قتل‌عام روبوسکی گذشته است؛ به همین مناسبت پاکیزه سینملی اوغلو ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در آنکارا اعلام نمود که قتل‌عام روبوسکی نمی‌تواند مشمول گذشت زمان شود.

کارزار عدالت برای روبوسکی در یکصدوپانزدهمین ماه خود ادامه دارد. در جریان این واقعه که در منطقه قلابان شرنخ روی داده بود ۱۹ کودک و در مجموع ۳۴ نفر جان خود را از دست داده بودند. به همین مناسبت در سازمان حقوق بشر، شاخه آنکارا کنفرانسی خبری برگزار شد. پاکیزه سینملی اوغلو ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در آنکارا، در این نشست خبری با رسانه‌ها گفتگو کرده و اظهار داشت که ۱۱۵ ماه است که در یک روستا، یک خلق، یک جامعه و یک سرزمین همه با هم به جستجوی عدالت برامده‌اند. از ان شبی که قتل‌عام روی داده است از حقوق خبری نبوده است، از عدالت خبری نبوده است و همه سکوت کرده‌اند. هیچ نتیجه‌ای از کمیسیون تشکیل شده در مجلس عاید نشد و دادگاه نیز قاتلان را تحت پیگرد قرار نداده است.

روبوسکی نشانه بی‌وجدانی است

سینملی اوغلو در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که روبوسکی نشان دهنده به رسمیت نشناختن حق حیات بوده و در ادامه افزود: دولتی که مسئول حفظ زندگی انسانهاست، در مقابل این قتل‌عام هیچیک از وظایف و مسئولیتهای خود را انجام نداده است. در این سرزمین تا زمانیکه جنگ خاتمه پیدا نکند، راه‌حلی پیدا نمی‌شود، برخوردها خاتمه پیدا نمی‌کنند، دردها پایان نمی‌گیرند و همیشه باید شاهد قتلعام باشیم. باید همه با هم اعتراض کنیم و از حقوق زندگی و حیات دفاع کنیم. جغرافیا نمی‌تواند ما در تقدیر خود اسیر سازد، در سرزمینی که انسان‌ها در آن بتوانند برابر و برخوردار از حق و آزادی زندگی کنند می‌توان بر آن نام کشور گذاشت.

عاملان قتل‌عام از سوی دادگاه تحت پیگرد قرار نگرفته‌اند

سینملی اوغلو در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که فاعلان و آمران این قتل‌عام از سوی دادگاه مورد پیگرد قرار نگرفته‌اند، اما این پرونده نمی‌تواند مشمول مرور زمان شود. تا زمانیکه وضعیت پرونده و قتل‌عام روبوسکی روشن نشود و خلق از علت این قتل‌عام مطلع نشود دمکراتیک شدن در این کشور امکان‌پذیر نیست. روبوسکی نشان دهنده تجربه دولت و حاکمیت است. در این سرزمین راه صلح و عدالت بدون هیچ تردیدی از روشن شدن پرونده روبوسکی می‌گذرد. روبوسکی مایه شرم این کشور، زخم عمیق و جستجو برای عدالت است. ما خواهان مشخص شدن قاتلان هستیم تا بار دیگر روبوسکی دیگری تکرار نشود.