ریاست مشترک اتحادیه وکلای منطقه جزیر: دولت ترک قوانین و حقوق بشر را نقض می‌کند

شاهین لاله ریاست مشترک اتحادیه وکلای منطقه جزیر اعلام نمود که دولت ترک حقوق بشری را که در سال ۱۹۴۸ تصویب و متشکل از ۳۰ ماده است را نقض می‌کند.

شاهین لاله در این باره خاطرنشان ساخت که دیرزمانی است که دولت اشغالگر ترک فشار بر طرفداران آزادی، سیاستمداران، روزنامه‌نگاران و حقوقدانان را افزایش داده است؛ وی در این باره اظهار داشت که دولت ترک بر اساس قوانین حقوق بشری عمل نکرده و با اشاره به دستگیری نمایندگان مجلس که با اراده خلق برگزیده شده‌اند، اراده خلق را مورد توجه قرار نمی‌دهد.

شاهین لاله در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که اسناد بین‌المللی حقوق بشر که متشکل از ۳۰ ماده هستند و در سال ۱۹۴۸ به امضا رسیده‌اند، نقض شده و از طرف دیگر حقوق آزادی بیان، آزادی اندیشه و زندگی که در قوانین سازمان ملل متحد بر آن تاکید شده است، انکار می‌شوند. در ترکیه حقوق بشر رعایت نشده و فرایند خطرناکی در حال اجراست.

لاله در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که خلقمان در شمال کوردستان و ترکیه با خشونت و فشار دولت مواجه شده و دولت اجازه نمی‌دهند که خلق بدون اجازه دولت حتی یک قدم بردارد. خلق در انزوای سنگین به سر برده و اجازه داده نمی‌شود که مخالفت خود را با وضعیت موجود نشان داده و افراد معترض دستگیر و زندانی می‌شوند و با خشونت و سرکوب مواجه می‌شوند. تمامی معترضان و افرادی که به اظهار نظر و بیان دست زده‌اند، دستگیر و زندانی شده و تمامی زندانها پر از افرادی شده‌اند که دنبال حقوق خود هستند.

در شمال کوردستان و ترکیه، حقوق زندگی و آزادی در معرض خطر قرار دارد

شاهین لاله در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که دولت ترک در شرایطی اضطراری به سر می‌برد. در شمال کوردستان و ترکیه حقوق زندگی و آزادی در معرض تهدید واقع شده است. خلق ترک را با مسائل داخلی و روزمره مشغول کرده‌اند و از طرف دیگر به کشورهای اطراف حمله می‌کنند. علت حملات به شمال-شرق سوریه، لیبی و ادلب و ارمنستان نیز به منظر فرافکنی این وضعیت نابهنجار و اضطراری در ترکیه است.در هر جایی از منطقه سیاستی پلید وجود داشته باشد دست دولت ترک در آن عیان است.

لاله در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که در نتیجه فقدان دخالت‌های بین‌المللی در سیستم حقوقی دولت ترک، حیات انسانی با تهدید روبرو شده است. تلاش می‌کنند تا خلق را به سکوت وادارند. تلاش می‌شود که جامعه‌ای بدون جسارت و اراده را خلق کنند. سیستم حقوقی دولت ترک نیازمند دخالتی فوری است.

گناهگاران در خارج از زندان و بی‌گناهان در زندان هستند

لاله در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که دولت ترک در مقابل جرایم اخلاقی و فرهنگی جامعه هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. طرفداران خود را از زندان خارج می‌کند. این افراد انسان‌هایی هستند که مخالف آزادی خلق‌های دیگر هستند. افرادی که دلیل ارتکاب جرایمی مانند دزدی، تعدی و جرایم کیفری در زندانها هستند، از زندان آزاد می‌شوند. با آزادی انها تلاش می‌شود که سیستم خود را حفظ کنند. زیرا این افراد بر اساس منافع سیستم حاکمه عمل می‌کنند. در مقابل کسانی که نسبت به سیستم غیر اخلاقی دولت ترک اعتراض می‌کنند، دستگیر و زندانی می‌شوند. کسانی که خواهان دست‌یابی به حقوق خود هستند، زندانی می‌شوند. زمانی که یک مجرم در خارج از زندان و یک بی‌گناه در زندان باشد، دشوار است که از سیستم دادگستری این کشور سخن گفت.

لاله با اشاره به دستگیری و زندانی شدن افراد در ترکیه اظهار داشت: آنها بر اساس منافع خود مدلی اجتماعی را تاسیس می‌کنند، که جامعه‌ای بدون اراده و ضعیف است. اما تاریخ نشان داده است که تمامی دیکتاتورها و دولت‌های مستبد در نهایت از میان می‌روند.

شاهین لاله در بخش  دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که گزارش‌های بسیاری وجود دارند که دولت ترک با تبهکارانی مانند داعش و جبهه النصره در ارتباط بوده است، اما در مقابل این موراد جامعه جهانی هیچ قدمی برنداشته است. این ارتباطات و حمایتها به جایی رسیده‌اند که ترکیه در مقابل جامعه جهانی دست جرایم فراوانی زده است و در این باره به اقدامات نقض حقوق بشر از سوی این کشور اشاره کرد.

شاهین لاله در خاتمه سخنان خود خطاب به سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری نیز اظهار داشت که موازین و مفادهای حقوق بشری وجود دارند، اما در عمل این قوانین اجرا نمی‌شوند. حکومت ترک در ترکیه و شمال کوردستان پا را از گلیم خود فراتر گذاشته است. دستگیری، قتلعام و خشونت، ارتکاب جرم علیه حقوق بشر از جمله اقدامات همیشگی دولت ترک است. لازم است که در سیستم قضایی و حقوقی دولت ترک مداخله شود.

منبع: ANHA