ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک: اوجالان اراده خلق است

بردان اوزترک ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک روز گذشته در جمع یکصد هزار نفری خلق در مراسم نوروز الیح سخنرانی کرده، گفت: همه به خوبی بدانند که اوجالان اراده خلق است.

روز گذشته بیش از یکصد هزار نفر در مراسم جشن نوروز در الیح، شمال کوردستان شرکت کرده و بکصدا در میدان برگزاری جشن نوروز خواستار آزادی رهبر اوجالان شدند. در مراسم بزرگداشت نوروز، بردان اوزترک ریاست کنگره جامعه دمکراتیک، نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها، نمایندگان کارگروه اتحاد ملی، فعالان جنبش زنان آزاد، مادران صلح، مسئولین حزب خلق جمهوری و اعضای حزب سعادت نیز  نیز شرکت داشتند. ده‌ها هزار نفر از شرکت کنندگان با عبرت از نقاط کنترل که توسط نیروهای پلیس مستقر شده بود وارد محل برگزاری مراسم نوروز شدند. نیروهای پلیس به بهانه تعیین کد HES از ورود مردم به میدان نوروز جلوگیری کردند و این امر به ایجاد صف‌های طویل انجامید. بخش بزرگی از زنان و مردان  با لباس‌های ملی کوردی در این مراسم شرکت کردند.  جمعیت در مراسم با نصب پلاکاردهایی تحت عنوان «نوروز مقاومت عظیم زنان است»، «ه.د.پ خلق است، خلق اینجاست»، ه.د.پ امید است، امید بپا خاسته است» به این مراسم جلوه دیگری بخشیدند. شعار‌های «زنده‌باد رهبر آپو»، «زنده‌باد مبارزه زندان‌ها»، «بدون رهبر زندگی معنا ندارد» بدون وقفه در کل مراسم شنیده می‌شد.

شادباش نوروز زندانیان

بعد از آغاز رسمی مراسم، عمر کوپلو رئیس کمیته برگزاری مراسم و ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در الیح سخنرانی کرد. وی در سخنان خود ضمن محکومیت انزای تحمیل شده به امرالی و درود به زندانیان سیاسی گفت: نوروز را به چهار بخش کوردستان شادباش می‌گویم نوروز به معنای قیام است. مقاومت در مقابل ظلم ضحاک است. آ.ک.پ/م.ه.پ به دلیل قرار گرفتن در بن بست سیاسی، می‌خواهند حزب دمکراتیک خلق‌ها را تعطیل کنند. زمان آماده مبارزه کوردهاست.

بعد از این سخنرانی، آتش نوروز روشن شد. بعد از سخنرانی یکی از مادران آشتی، فلکناز اوجا نماینده الیح در پارلمان سخنرانی کرده و  با درود به گروه‌های اعتصاب کننده در شنگال، روژآوا، جنوب و دیاسپورا نسبت به امرالی و اعتصاب کنندگان ادای احترام کرد. فلکناز اوجا در خصوص خروج ترکیه از کنوانسیون استاانبول نیز اظهار داشت: ما تا آخرین لحظه از این کنوانسیون دفاع می‌کنیم.

اوجا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در اعتراض به انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد نیز گفت: لازم است انزوای تحمیلی خاتمه پیدا کند. در روزهای اخبر در شبکه‌های اجتماعی شایعاتی به گوش می‌رسند. در امرالی چه روی می‌دهد؟ چرا نباید خانواده و وکلا نتوانند به امرالی بروند؟ ما می‌خواهیم که CPT (کمیته منع شکنجه) نقش خود را در این باره به خوبی ایفا کند. در آخرین دیدار آقای اوجالان گفته است که دولت وظیفه خود را به جا نیاورد. به جای اینکه گام بردارد، انزوا را بیشتر شدت می‌بخشد. بار دیگر درخواست می‌کنیم که ما هیچگاه در مقابل ظلم و ستم سر تسلیم فرود نمی‌آوریم. ما مبارزات خود را گسترش می‌دهیم. ما می‌گوییم مقاومت زندگی است.

اوجالان اراده خلق است

بردان اوزترک ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک نیز در این مراسم سخنرانی کرده و با اشاره به انزوای تشدید شده بر امرالی اظهار داشت: انزوا با مقاومت زندانیان درهم شکسته می‌شود. هم اکنون در زندان‌ها شاهد مقاومت گسترده‌ای هستیم. تا زمانیکه انزوا خاتمه نیابد، مبارزه همچنان ادامه دارد. همه باید بدانند که تحمیل انزوا جرمی بشری به شمار می‌رود. همه باید در مقابل این جرم علیه انسانیت، مقاومت کنند. همه باید بدانند اوجالان اراده خلق است. نمی‌توانند اراده خلق را از میان بردارند. لازم است که وکلا و خانواده وی سریعا از وضعیت سلامتی ایشان در امرالی مطلع شوند.

این مراسم با طنین انداز شدن «زنده‌باد رهبر آپو» خاتمه یافت.