"رژیم ایران در صورت مقاومت در برابر تغییر فرو می‌پاشد"

رئیس مشترک پژاک اعلام کرد که رژیم ایران در صورتی که به تغییرات بنیادین دست نزند با فروپاشی حتمی روبروست و افزود:"پیروزی کارزار ما به کابوسی برای رژیم ایران مبدل شده است".

زیلان وژین ریاست مشترک حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) در گفتگو با خبرگزاری فرات به ارزیابی وضعیت ایران و روژهلات کوردستان، کارزار پژاک و مقاومت خلق در برابر رژیم ایران پرداخت.

زیلان وژین در اظهارات خود به ویژگی‌های این مرحله اشاره کرد که در آن سیستم‌ها و نظام‌های کهنه‌ با فروپاشی مواجه شده‌اند و جنگ و تنش برای ایجاد سیستم نوین شدت گرفته است، با اینکه سیستم کهنه بر موجودیت خود پافشاری می‌کند، سیستم نوین نیز هنوز به تمامی ایجاد نشده است. این وضعیت شرایط کائوتیکی را رقم زده که رویدادهای بسیاری را در خود دارد. عرض اندام این دو در مقابل همدیگر با وجود آنکه مشکلاتی را به همراه داشته اما فرصت‌هایی را نیز فراهم نموده است.

زیلان وژین در این چارچوب به ارزیابی وضعیت ایران پرداخت و خاطرنشان کرد که در ایران زمینه مبارزه برای حقوق بشر و دمکراسی از طرق مسالمت‌آمیز به تمامی از میان رفته است.

وژین اظهار کرد:"انتخابات، مجلس، سیستم مجلس، قوه مقننه، قوه قضائیه و قوه مجریه، احزاب سیاسی و سازمان‌های مدنی، در بدترین شرایط و تحت کنترل شدید به حیات خود ادامه می‌دهند یا به موجودیت خود ادامه دهند. در وضعیتی که اعدام، سرکوب و تحمیل جو خفقان بر جامعه تشدید می‌شود گشودن درها بسوی دمکراسی ممکن نیست."

وژین خاطرنشان کرد، رژیمی که جامعه را با اعدام تهدید می‌کند نه دمکراسی و نه آزادی را می‌شود فهماند و افزود:"برای هر دو این‌ها [دمکراسی و آزادی] باید اعدام از میان برداشته شود. برای پایان دادن به اعدام نیز باید مبارزه دمکراسی‌خواهی را گسترش داد. باید تمامی بخش‌های جامعه در این مبارزه شرکت کنند. ما همچون پژاک با کارزار «نه به اعدام، زمانِ دمکراسی فرا رسیده است» خواستیم هم اینکه به اهمیت این مبارزه اشاره کنیم و هم اینکه مبارزه برای دمکراسی واقعی را به پیش بریم. پیروزی کارزار ما به کابوسی برای رژیم ایران مبدل شده است. ما اذعان داریم که با مبارزه و مقاومتی بزرگ مردمی که آرزو و آرمان خلق کورد است می‌توانیم به پیروزی دست یابیم."

    | بیشتر بخوانید ...
    ♦ زیلان وژین: رژیم استبدادگر ایران مشروعیت مردمی‌اش را از دست داده است
    ♦ زیلان وژین: "قیام‌ها از سرگرفته می‌شوند و تغییر در ایران گریزناپذیر است"

ریاست مشترک پژاک در مورد تأثیر این کارزار بر تمامی کوردستان خاطرنشان کرد که کارزار «زمانِ آزادی فرارسیده است» در تمامی کوردستان آغاز شد و در عرصه بین‌المللی هم گسترش یافته است. این کارزار برای تمامی خلق‌های ساکن در ایران دارای اهمیت حیاتی است.

زیلان وژین اظهار کرد که این کارزار برای دستیابی به آزادی برای باورمندی‌ها، فرهنگ‌‌ها، اتنیک‌ها و خلق‌های واجد اهمیت است و افزود:"آیین‌ها و خلق‌های ساکن در ایران تحت فشار روزافزون رژیم ایران قرار دارند. سیاست آسیمیلاسیون، اعدام و امحا مسئله‌ای جدی می‌باشد. با این همه [رژیم] تلاش دارد تا این مسئله را وارونه جلوه داده و انکار کند."

زیلان وژین خاطرنشان کرد که رژیم ایران برای ایجاد فتنه میان هویت‌های ملی- اتنیکی جداگانه ساکن در جغرافیای ایران به ایجاد اختلاف میان آنان می‌پردازد و از اتحاد و همبستگی خلق‌ها جلوگیری می‌کند. وژین در این رابطه افزود:"در این راستا سیاست‌های ویژه‌ای را به اجرا گذاشته‌‌اند. اخیرا تلاش کرد تا در مسئله قره‌باغ میان آذری‌ها و ارامنه اختلافات را تعمیق بخشد. خلق بلوچ و کورد را هم از طریق اعدام و سیاه‌چاله‌های زندان سرکوب کرده و به حاشیه می‌راند. با دیده شهروند درجه دوم به هموطنان عرب می‌نگرد."

زیلان وژین یادآور شد که خلق‌های آذری، بلوچ، عرب و کورد، باورمندی‌ها و فرهنگ‌های گوناگون به همین دلیل از کارزار پژاک استقبال می‌کنند، با این کارزار بر موجودیت خود پافشاری می‌نمایند و از هویت خود صیانت به عمل آورده و آنرا به پیش می‌برند.

رئیس مشترک پژاک با اشاره به اهمیت مشارکت در این کارزار که در سطح جهان گسترش یافته است افزود، کارزار «زمانِ آزادی فرا رسیده است» به سرچشمه امید برای آفرینش زندگی و سیستمی دمکراتیک مبدل شده و در پایان خاطرنشان کرد:

"زمانی که خلق‌ها و جوامع متحد شده و به همبستگی واقعی دست یافتند، هیچ نیرویی و رژیمی نمی‌تواند در مقابل آنان ایستادگی کند. تاریخ اثبات کرده است که هیچ دیکتاتور و رژیم ظالمی نمێهتواند در مقابل خشم خلق‌های ساکن در ایران و خواسته‌های آنان برای تغییر مقاومت کند. از اینرو تاریخ خلق‌های ساکن در ایران تاریخ انقلاب است. به همین دلیل اگر رژیم ایران به تغییر و تحول بنیادین تن ندهد، اگر به مطالبات اجتماعی دمکراتیک سر نسپارد محکوم به فروپاشی خواهد بود."