رژیم ترکیه ۲۶ ماموستای آیینی کورد را دستگیر کرد

همزمان با سفر طیب اردوغان دیکتاتور ترک به شهر آمَد، ۲۶ ماموستای آیینی با اتهام خواندن خطبه به زبان کوردی محاکمه شده و تعدادی از آنها به زندان محکوم شدند.

روز جمعه گذشته (١٨ تیر/ ٩ ژوئیه) اردوغان رئیس حکومت اشغالگر ترکیه به آمد رفته و در میان طرفداران خود برای فریب مردم به زبان کوردی شعر خواند.

در همین روز ۲۶ عضو جمعیت اسلامی کوردستان و جمعیت ماموستایان آیینی که در چهارچوب عملیات ١٢ تیر/ ٣ ژوئیه در استانبول دستگیر شده بودند، با حکم دادستانی رژیم ترک محاکمه شده و ۱۱ تن از آنها به زندان محکوم شدند. همچنین ۱۵ تن دیگر نیز با حکم کنترل امنیتی (امضای روزانه در مراکز امنیتی) بازداشت شدند.

اسامی ماموستایانی که به زندان محکوم شده‌اند به شرح زیر می‌باشد: علی فواد خطیب، آیدن آیهان، انور کارابای، محمد اینان، محمد امین اصلان، نظیر اردمجی، اکرم باران، حفیق تونچ، لطفی بوی کفه، رضا اوغور، و صفا محمد اوغلو.

اسامی ماموستایانی که با حکم کنترل امنیتی ( امضای روزانه در مراکز امنیتی) بازداشت شده‌اند، به شرح زیر می‌باشد: حسن کاراهان، ابراهیم یاکن، فوزی فارش، جلال کلچر، نصری تونگوچ، محمد‌امین کرمز کیان، شمس‌الدین تاش، محمد شیمشک، ابراهیم شک، نورمحمد ایشک، عبدالکریم ازتکین، علی دمیر و فخرالدین الگون.

بر اساس اطلاعات به دست آمده و حکم دادگاه این ماموستایان آیینی با اتهام خواندن نماز جمعه و خواندن خطبه روز جمعه به زبان کوردی دستگیر شده‌اند.

همچنین حسین بوغاتکین وکیل این ماموستایان اعلام کرده است که در سالن دادگاه و قبل از برگزاری جلسه دادگاه و حتی قبل از رسیدن ماموستایان و وکلا به محل جلسه، حکم دادگاه را در کامپیوتر دیده‌ایم.

این امر نشان دهنده آن است که دستگاه‌های امنیتی دولتی ترکیه بر دادگاه ها کنترل دارند و حکم متهمان سیاسی توسط آنها صادر شده و قضات فقط حکم خواندن آن را دارند.