ساکنان منطقه برواری: نقشه‌های رژیم ترکیه را خنثی می‌کنیم

اهالی منطقه برواری استان دهوک علیه حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه موضع گیری کرده و اعلام کردند، دولت ترکیه می‌خواهد در میان کوردها جنگ داخلی برافروزد اما آنان به آلت بازی‌های ترکیه مبدل نخواهد شد.

هموطنانی که در متینا در منطقه‌ی برواری زندگی می‌کنند، به حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه اعتراض کرده و گفتند، صدام می‌گفت؛"سرتاسر عراق را تصرف کرده و چیزی به نام کورد باقی نمی‌گذارم"، اما ما دیدیم که چه بر سر صدام آمد. ظلم بسیار بزرگی بر خلق کورد تحمیل کرد، ولی پس از آن خود از میان رفت. بدون شک اردوغان نیز به سرنوشت صدام دچار خواهد شد.

در متینا روزانه محل زندگی غیرنظامیان و همچنین زمین‌های کشاورزی آنها توسط دولت ترکیه بمباران می‌شود و تاکنون تعداد زیادی از افراد غیر نظامی به دلیل این حملات اشغالگرانه جان خود را از دست داده‌اند. به دلیل این شرایط نابسامان و بمباران‌های دولت ترکیه، مردم در ترس و وحشت زندگی می‌کنند. یک کشاورز با اعتراض به حملات اشغالگرانه ترکیه می‌گوید؛"ما می‌خواهیم این جنگ پایان یابد. مردم به دلیل بمباران‌های دولت ترکیه روستاهای خود را تخلیه کرده‌اند. باید حکومت اقلیم کوردستان برای این وضعیت راه حلی پیدا کند. تعدادی از روستاهای متینا، قلا قمری، دشیشه، سارارو و غیره تاکنون بمباران شده‌اند. مردم نمی‌توانند بر سر زمینهای کشاورزی خود بروند. ضرر و زیان بسیاری به زندگی روستاییان و مردم منطقه وارد شده است. اگر راه حلی پیدا نشود، این روستاها همگی تخلیه خواهد شد. اگر روستاها تخلیه شوند، بازگشت دوباره با آنها بسیار دشوار خواهد بود. دولت ترکیه حق ندارد سرزمین ما و خاک ما را اینگونه بمباران کند. این ظلم بزرگی است. همه‌ی درخت‌های ما را قطع کردند و به ترکیه برده و فروختند. دولت ترکیه به همه کوردها می‌گوید؛"تروریست". این شرایط دیگر قابل قبول نیست. ما حتی اگر کشته شویم، دست از زادگاه و خاک خود بر نخواهیم داشت. به دلیل حملات دولت ترکیه مردم بسیار بیزار و خشمگین شده‌اند. چند روز پیش ۵ پیشمرگه زندگی خود را از دست دادند. دولت ترکیه مسئولیت آن را به عهده پ.ک.ک می‌اندازد. اما این حقیقت ندارد. رهبری می‌گوید، ما جنگ برادرکشی را نمی‌خواهیم و این بار به آلت بازی‌های ترک‌ها مبدل نمی‌شویم."

یکی دیگر از اهالی منطقه در این رابطه گفت؛"دولت ترکیه با جنگنده‌هایش خانه‌های ما و روستاهای ما را بمباران می‌کند. در عرصه بین‌المللی نیز هیچ واکنش شدیدی در مقابل دولت ترکیه انجام نمی‌گیرد. ما باید در میان خود اتحاد ملی را ایجاد کرده و با هم در مقابل این حملات اشغالگرانه بایستیم. مردم نمی‌توانند با خیال راحت به زمین‌های خود بروند، چون دولت ترکیه غیرنظامیان را نیز هدف قرار می‌دهد. جنگنده‌های دولت ترکیه روزانه روستای ما و اطراف آن را بمباران می‌کنند. دولت ترکیه چه حقی دارد که خاک ما کوردستان را اینگونه بمباران می‌کند. صدام می‌گفت؛"من سرتاسر عراق را تصرف کرده و چیزی با نام کورد باقی نمی‌گذارم". اما همه دیدند چه بر سر صدام آمد. او بسیار به خلق کورد ظلم کرد اما پس از آن خود از میان رفت. اردوغان نیز بدون شک به سرنوشت او دچار خواهد شد."

دولت ترکیه همزمان با حملات خود در مقابل اتحاد کوردها مانع تراشی می‌کند. یک مادر کورد در این رابطه می‌گوید؛"روزانه جنگنده‌های دولت ترکیه به خاک ما حمله می‌کنند. روستای ما را بمباران می‌کنند. روستاهای برواری و کوهستانهای ما همه سوخته‌اند. تعداد زیادی از مردم منطقه به دلیل این حملات آواره شده و دچار ضرر و زیان و خسارت بزرگی شده‌اند. ما خلق کورد و پ.ک.ک مانند هم هستیم و همه باید در مقابل این حملات بایستیم. ما همگی کورد هستیم و خواستار جنگ نیستیم. دولت ترکیه به مردم ما ظلم بزرگی می‌کند. روستاهای ما را به آتش کشیده و برای ما روستایی باقی نگذاشتند. ما و پ.ک.ک خواهر و برادر هستیم. ما در خاک خود زندگی می‌کنیم. ما دست از روستای خود بر نخواهیم داشت. دولت ترکیه با جنگنده‌هایش خاک ما را بمباران می‌کند، اما ما دست از خاک خود نخواهیم کشید."