صالح مسلم: تحریکاتی وجود دارند، هیچ کس با این بازی‌ها فریب نخورد

از نظر صالح مسلم حملات روی داده در آمیدی، به اتش کشیدن دفاتر ENKS رویدادهای مشکوک بوده و در این باره اعلام نمود که این اقدامات به طور کلی در چارچوب تلاشهایی برای جنگ‌افروزی میان کورد بوده و احتمال دارد که رویدادهایی از این دست همچنان ادامه پیدا کنند.

صالح مسلم در رابطه با به آتش کشیده شدن دفاتر شورای میهنی کورد سوریه سیاه‌نمایی خودمدیریتی از سوی برخی از مسئولان پارت دمکرات کوردستان در میانه تلاش‌های برای دست‌یابی به اتحاد ملی اظهار داشت: چنین اقداماتی در راستای حمایت از دست‌یابی به اتحاد ملی نبوده و هیچ کوردی نباید با بازی‌های دشمن فریب بخورد. لازم است که احزاب منطقه در این باره حساسیت و هوشیاری لازم را داشته باشند.

صالح مسلم همچنین حملات پارت دمکرات کوردستان و پیشمرگهای روژ در آمیدی را اقدامات تحریک کننده نامیده و اظهار داشت: این حملات در راستای منافع خلق کوردستان نیستند. کسانی که روی گریلا دست بلند کرده و در مقابل آنان مانع‌تراشی کنند، از نظر خلق کورد دچار ورشکستگی سیاسی می‌شوند.

صالح مسلم عضو شورای رهبری حزب اتحاد دمکراتیک در رابطه با تحولات روژآوا و جنوب کوردستان به پرسش‌های خبرگزاری هاوار پاسخ داد.

هاوار نیوز: حملات به مناطق شمال-شرق سوریه همچنان ادامه دارند. از یک طرف حمله و از طرف دیگر سیاه‌نمایی خودمدیریتی از سوی پارت دمکرات کوردستان در جریان هستند. شما این وضعیت را چگونه تحلیل می‌کنید؟

صالح مسلم: تمامی آحاد خلق کورد در هر چهار بخش کوردستان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در معرض حملات دولت فاشیستی ترک قرار دارند. آ.ک.پ/م.ه.پ بر اساس از میان برداشتن جنبش‌های کورد و خلق کورد حرکت می‌کنند. در روژآوای کوردستان تحولات و رویدادهای بسیاری در حال وقوع هستند، خلق سیستم خود را ایجاد کرده است و با سیستم خودمدیریتی در حال اداره امور خود برآمده است. همزمان نیز دولت ترک از میان برداشتن این سیستم را هدف خود می‌داند. برای از میان برداشتن آن نیز با مسئولان پارت دمکرات کوردستان، از جمله مسرور بارزانی به توافق‌هایی برای حمله به کورد دست یافته است. به حمله شفاهی علیه روژآوا دست زده و تلاش می‌کنند فضایی منفی را در این باره ایجاد کنند.

از طرف دیگر به منظور ایجاد انسجام و اتحاد میان خلق کورد، گفتگوهایی روی داده‌اند. در چنین مرحله‌ای به اتش کشیدن دفاتر شورای میهنی کورد سوریه در منطقه، یکی از نمونه تلاش‌های آنان برای از میان برداشتن روند گفتگوهاست. خصوصا که تلاش‌های آنان در راستای ممانعت از شکل‌گیری انسجام خلق کورد بوده و در این باره به هر اقدامی دست می‌زنند. در پشت این تلاش‌ها، بدون هیچ تردیدی دست‌های دولت فاشیست ترک قرار دارد. به همین دلیل لازم است که احزاب و خلقمان هوشیار باشند. زیرا ما در مرحله بسیار حساسی قرار داریم. باید بازیهای دشمن را بر هم بزنیم. سیاه‌نمایی رهبری و خودمدیریتی از سوی برخی از مسئولان پارت دمکرات کوردستان و از جمله مسرور بارزانی بخشی از این توطئه است که نمی‌خواهند سیستم موجود در منطقه توسعه پیدا کند.

هاوار نیوز: در سیزدهم ماه جاری شاهد حملات پارت دمکرات کوردستان و پیشمرگهای روژ به گریلاهای مدافع خلق بودیم، یکی از نیروهای گریلا به شهادت رسیده و دو نفر دیگر از گریلاها نیز به شدت مجروح شدند. این رویداد را چگونه تحلیل می‌کنید؟

صالح مسلم: دولت ترک در همه جا نفوذ کرده است. خصوصا که در جنوب کوردستان تلاش می‌کند تنش‌هایی را بین نیروهای کورد و گروههای سیاسی ایجاد کند. به همین دلیل نقاط استقرار نیروهای گریلا را نیز محاصره کرده است. این اقدامات در کل در چارچوب تلاش‌های آنان برای ایجاد برخورد میان نیروهای کورد بوده و ادامه نیز پیدا می‌کنند. در مجموع در کوردستان اختلافات بین نیروهای سیاسی و نظامی کورد، به روژآوای کوردستان آسیب می‌رساند. تحقق روژآوا در نتیجه اتحاد کورد شکل گرفته است. ما در کوبانی مشاهده کردیم که خلق کورد در مجموع از ما حمایت به عمل آورد و همگام با ما بود. اتحاد ما برای نخستین بار در کوبانی شکل گرفت. در آرامستان کوبانی می‌توانیم شاهد مزار شهدایی از تمامی بخش‌های کوردستان باشیم. این اتحاد بسیار مقدس بوده است و طبیعتا در راستای منافع دولت ترک نیست. تلاش می‌کنند تا  اختلافاتی را بین کورد ایجاد کنند و در مجموع کورد را به محاصره در آوردند. در این مقطع هوشیاری بسیار لازم است.

نیروهایی که اکنون دست به محاصره نیروهای گریلا زده‌اند، نیروهای ویژه پیشمرگه روژ هستند. باید بدانیم که این نیروها از سوی چه کسی و چگونه اموزش دیده‌اند؟ کاملا مشخص است. این نیرو نیرویی است تحت تاثیر ترک‌ها هستند، و تحت تاثیر آنها دست به چنین اقداماتی می‌زنند. پیشمرگها یک نیروی کوردی هستند، حافظ منافع کوردی هستند. در عمل نیز نیروهای پیشمرگه به کوبانی آمدند، همراه با نیروهای یگان‌های مدافع زنان و خلق به نبرد پرداختند. ما هیچگونه ناراحتی از نیروهای پیشمرگ نداریم. نیروهایی که دست به اقدام تحریک کننده در آمیدی زدند، نیروهای ویژه و افراد وابسته به برخی از افراد و گروه‌های خاص بودند. نیروهای پارت دمکرات کوردستان این مسئله را نمی‌پذیرند. کسانی که تحت تاثیر ترک‌ها و منافع آنان قرار دارند، این مسئله را قبول می‌کنند.

در هر صورت ما نمی‌خواهیم که نیروهای کورد با یکدیگر روبرو شوند و اختلافات و برخوردهایی بین آنها روی دهد. این مسئله به آسیبهای بزرگی علیه تمامی خلق کورد منتهی می‌شود. خصوصا که آسیبهای فراوانی را متحمل روژآوا می‌کند. مسائل و مشکلاتی که از طریق دیالوگ حل نشوند، وجود ندارند. به همین دلیل لازم است که گفتگوها آغاز شوند. گریلا نیرویی است که برای دفاع و صیانت از هر چهار بحش کوردستان در کوه‌ها است. کسانی که علیه نیروهای گریلا دست درازی کنند یا مانعی را در برابر آنان ایجاد کنند، از نگاه خلق کورد دچار ورشکستگی سیاسی می‌شوند. چنین حملاتی که از سوی نیروهای کورد صورت می‌گیرند، به منافع تمامی خلق کورد آسیب می‌رسانند. نیروهایی که دست به حمله می‌زنند، منافع جنوب کوردستان را نیز در معرض خطر قرار می‌دهند و در راستای منافع خلق کورد در جنوب کوردستان حرکت نمی‌کنند. ما امیدواریم که یک روز زودتر، مسائل و مشکلات از طریق دیالوگ و گفتگوها بتوانند حل شوند.

هاوار نیوز: آیا می‌توان از رویدادهای زینی ورته تا آمیدی جریانی از توطئه را پیگیری کرد؟

صالح مسلم: طرحی برای نابودی در دست دارند. به همین دلیل نیز محاصره را در دستور قرار داده به همین دلیل این مسئله بسیار خطرناک است. مشاهده کردیم که در کرکوک چگونه همه با یکدیگر به اتفاق نظر رسیده و آنجا را اشغال کردند. اکنون نیز نیروهای گریلا هستند که پیشاهنگ دفاع از کوردستان هستند. نیروهای گریلا در کرکوک، شنگال و هولیر در مقابل نیروهایی جنگیدند که تلاش داشتند علیه منافع کورد دست به اقدامی بزنند. اکنون نیز می‌خواهند سیستم روژآوا را با همان ذهنیت از میان بردارند. دشمن به شیوه‌ای بسیار خطرناک به بازی‌هایی در میان خلق و نیروهای کورد دست می‌زند تا کوردها از درون علیه یکدیگر وارد تنش شوند. نباید هیچ کوردی در دام این تلاش‌های دشمنانه بیفتد.

هاوار نیوز: چند ساعت بعد از حملات روی داده در آمیدی، دفاتر شورای میهنی کورد سوریه به آتش کشیده شد. آیا به نظر شما این رویدادها مشکوک نیستند؟

صالح مسلم: بله، کاملا مشکوک هستند. رویدادهایی که در جنوب و روژآوای کوردستان روی می‌دهند در راستای منافع خلق کورد نیستند. دشمنان اتحاد خلق کورد در میان خلقمان گرفته‌اند و تلاش می‌کنند با سرنوشت ما بازی کنند. دشمن بدون هیچگونه معیاری به ما حمله می‌کند. برای زمینه‌سازی جهت تجاوزهای بیشتر، از طریق پول عده‌ای را فریب داده و آنها را وادار می‌کند به نیروها و دفاتر حزبی در روژاوا حمله کنند. هیچ کس نباید در دام این بازی‌ها گرفتار شود. این اقدامات تحریکی هستند.

هاوار نیوز: چرا در این باره خصوصا پیشمرگهای روژ مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

صالح مسلم: این نیروها که بنابه مقاصد خاصی ایجاد شده‌اند، از پناهندگان روژآوا هستند. این نیروها خصوصا توسط نیروهای زیروانی و سربازان ارتش ترک اموزش دیده‌اند. از طریق استفاده از نیروهای پیشمرگه روژ می‌خواهند بین نیروهای کورد اختلاف ایجاد کنند. هر گونه که مایل باشند از این نیروها استفاده می‌کنند. هدف آنها مشخص است و می‌خواهند که در میان نیروهای کورد، فرزندان روژآوا و نیروهای گریلا اختلاف ایجاد کنند.

هاوار نیوز: خلقمان در جنوب کوردستان علیه بحران اقتصادی دست به تظاهرات زده است. آیا در پشت پرده این راهپیمایی‌ها چیزی در جریان است؟

صالح مسلم: در پشت پرده مسائل بسیاری در جریان هستند. بدون شک اقتصاد مسئله اصلی است. بحرانی که در عراق فراگیر شده است. اما مسئله فقدان دمکراسی، آزادی و عدم پرداخت حقوق‌ها بوده است و تمامی این موراد روی هم انباشته شده‌اند و به یکباره منفجر شدند. ما خواهان ثبات و آرامش در جنوب کوردستان هستیم. آزادی، دمکراسی، پرداخت حقوق جزو خواست‌های خلق هستند. آنها از حق برخورداری از حقوق خود، از حق تظاهرات و راهپیمایی برای کسب حقوق خود برخوردارند. اما از طرف دیگر حق تخریب و به آتش کشیدن مراکز و ساختمان‌ها را ندارند. این اقدامات به دولت آنها آسیب می‌رساند. از طرف دیگر هیچ کس حق ندارد که تظاهر‌کنندگان را گلوله‌باران کند. آنها را به قتل برساند. از این اقدامات عمیقا ناراحت هستیم. باید به شیوه‌ای دمکراتیک به راهپیمایی دست زده و به شیوه ای دمکراتیک نیز مطالبات و خواسته های خود را بر زبان بیاورند.

پناهندگان روژاوای کوردستان در جنوب کوردستان هستند. گفته‌ها و اتهاماتی که اظهار می‌دارند که تظاهر کنندگان در جنوب کوردستان، از پناهندگان روژآوا هستند، تبلیغاتی در راستای سیاه نمایی دشمن هستند. اگر خلقمان در روژآوا مشکلی داشته باشد، در همانجا دست به تظاهرات می‌زند نه در جنوب کوردستان. کسانی که مشکلات خود را به روژاوا نسبت می‌دهند، راستگو نیستند. تبلیغات وابسته به دشمن در این باره درست نیست. کسانی که منافعشان از طریق اختلاف افروزی بین کوردها تامین می‌شود، تلاش می‌کنند این اختلافات را بیشتر دامن بزنند. اساسا تلاشهای دشمن سیاه نمایی روژاوا است.

هاوار نیوز: در مقابله با طرحهای دشمن از خلق کوردستان و احزاب سیاسی آن چه درخواستی دارید؟

پیش از هر چیز ما باید تاریخ دشمنانمان را بدانیم و آن رابه خوبی بشناسیم. بازی‌هایی که در دست دارند را باید به خوبی بشناسیم. سید رضا پیش از آنکه به دار کشیده شود می‌گوید: «این حسرت بر دلم مانده ست که پیش از انکه بمیرم بازی‌های شما را درک کنم». باید دوست و دشمن خود را بشناسیم. در این باره چه استراتژی داریم، باید آن را نیز بشناسیم. تمامی نیروهای کورد، شخصیتهای کورد، باید در راه اتحاد قدم بردارند. پیش از هر چیز باید کنگره ملی برگزار شود. باید در هر چهار بخش کوردستان جستجویی برای ایجاد راههای منتهی به برگزاری کنگره ملی صورت گیرد.