ساریساچ: خلق بار دیگر خواست و اراده خود را برای آزادی نشان داد

مراد ساریساچ نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان اعلام کرد علیرغم شدت فشارها و سرکوب، میلیون‌ها نفر در مراسم نوروز شرکت کردند. ساریساچ در این باره با ابراز سپاس خود از خلق گفت: کورد بار دیگر علیرغم تمامی فشارها، خواست و اراده خود را برای آزادی نشان داد

طبق فرمان فرمانداری شهر وان از ۲۱ نوامبر سال ۲۰۱۶ هر گونه فعالیت و گردهمایی در این شهر ممنوع شده است. ۱۵۳۸ روز است که برگزاری هر گونه فعالیت و مراسمی از سوی حزب دمکراتیک خلق‌ها ممنوع شده است و تنها آ.ک.پ و نهادها و سازمان‌های نزدیک به این حزب در سطح این شهر مجوز برگزاری مراسم‌های خود را دارند. بنابه دستور فرمانداری این شهر، اجازه داده نمی‌شود که حزب دمکراتیک خلق‌ها حتی در مقابل دفتر مرکزی خود بیانیه صادر کند یا به سوالات خبرنگاران رسانه‌ها پاسخ داده شود و از طرف دیگر تلاش می‌شود تا برخی از خانواده‌ها را مانند آمد، در مقابل دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها به تحصن وادارند.

علیرغم تمامی فشارها و شدت سرکوب نیروهای پلیس، در جریان ۲۱ مارس، نوروز، چند صد هزار نفر از شهروندان وان در مراسم شادباش نوروز در مقابل قلعه وان باز دیگر نشان دادند که سیاستهای فشار و سرکوب بدون نتیجه بوده و خلق خواسته‌های خود را در میدان مبارزه سیاسی طنین‌انداز می‌کند.

مراد ساریساچ نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با بزرگداشت نوروز از سوی خلق و فشارهای شدید نیروهای امنیتی و سیاسی اعتقاد دارد که تحمیل ممنوعیت فعالیت در وان از سوی فرمانداری این شهر به علت سیاستهای انکار و امحا و آسیمیلاسیونی است که بر خلق کورد تحمیل شده است. ساریساچ این اقدامات را به عنوان سیاستهای تجدید سازماندهی فاشیسم آ.ک.پ در وان تعریف کرد.

ساریساچ در این باره اظهار داشت گه دولت تلاش می‌کند با ذهنیت اعلام ممنوعیت علیه کورد و حزب دمکراتیک خلق‌ها، تلاش می‌کنند تا فعالیت کورد و  حزب دمکراتیک خلق‌ها را پایان دهند، اما علیرغم تمامی تلاش‌ها دولت در این رابطه به هیچ نتیجه‌ای دست نیافته است. ساریساچ در این باره خاطرنشان ساخت که آ.ک.پ می‌خواهد که با اعمال این ممنوعیتها اقتدار خود را حفظ کند اما نمی‌تواند حزب دمکراتیک خلق‌ها را در تنگنا قرار بدهد.

پیامهای خلق در مراسم نوروز به گوش همگان رسید

ساریساچ در بخش دیگری از سخنان خود اعلام نمود که علیرغم تمامی فشارها و اعمال ممنوعیتها، خلق با موضع، ایستار، جسارت و صمیمیت خود میادین را مملو از جمعیت و اراده خود کرده و پیامهای مهمی را به همه ارسال کردند. خلق در میدانهای نوروز بر حفظ ارزش‌ها، شکوه و احترام و هویت خود تاکید نمود. پیامهای اتحاد صراحتا ارسال شدند. در میادین نوروز این پیامها تنها خطاب به ا.ک.پ نبودند، بلکه این پیامها برای اتحاد هرچهار بخش کوردستان بودند خلق صراحتا اعلام نمود که اوجالان رهبر انها بوده و خواستار لغو حصر و انزوای سیاسی وی شدند. خلق در مطالبات سیاسی خود خاطرنشان ساختند که آنها هیچگاه دست مطالبه آزادی، صلح و دمکراسی بر نمی‌دارند. جشن نوروز به جشن آزادی تبدیل شد. نوروز علیه ظلم، روز مقاومت و مبارزه و ابراز خواست آزادی بود. جو و اتمسفری که امسال در جریان مراسم‌های نوروز ایجاد شد، این خواست را صریحا نشان داده است. همه صراحتا اراده سیاسی خود را ابراز کرده‌اند. خلق بار دیگر اعلام کرد که هیچ کس نمی‌تواند اراده سیاسی آنها را غصب کند.

از خلقمان و دوستانمان برای مشارکت در مراسم نوروز سپاسگزاریم. مبارزه را ادامه می‌دهیم تا شایسته مبارزه برای خلقمان باشیم.