خبر فوری: یورش به استرک تی‌وی و مدیا هابر: پلیس ساختمان را غارت کرد

صبری اوک: با حملات اخیر تلاش می‌کنند تا ارتباط شمال-جنوب کوردستان را قطع کنند

صبری اوک عضو شورای رهبری ک.ج.ک اعلام کرد که ارتش اشغالگر ترک با حمله  به مناطق زاپ، متینا و آواشین تلاش می‌کند تا ارتباط شمال-جنوب کوردستان را قطع کرده و غیر نظامیان را از منطقه اخراج کرده و ارتباط مناطق حفاظتی میدیا را با یکدیگر قطع کنند.

صبری اوک عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان در برنامه ویژه تلویزیون سترک تحولات اخیر را مورد ارزیابی قرار داد.

صبری اوک در این برنامه تلویزیونی در خصوص موج حملات اخیر ارتش اشغالگر ترک به مناطق حفاظتی میدیا، فراخوان مهمی را خطاب به رهبری جنوب کوردستان، عراق و ایران و نیروهای روژاوا صادر کرد.

صبری اوک در خصوص نتایج حملات اشغالگرانه خاطرنشان ساخت که این حملات نخستین بار نیستند که روی می‌دهند، از سال ۱۹۸۳ این حملات ادامه داشته‌اند. حملات اشغالگرانه کنونی بخشی از طرح هفتانین در سال ۲۰۱۴ هستند. اوک در این گفتگو خاطرنشان ساخت که این طرح در چارچوب سنت سریلانکا علیه تامیلها آماده شده بود و در این باره اظهار داشت که این طرح با بمباران مداوم مناطق گریلایی، اخراج غیر نظامیان و اخیرا به کاربردن سلاح‌های شیمیایی دنبال شده است.

صبری اوک عضو شورای رهبری کنفدارلیسم جوامع کوردستان اعلام کرد که حملات دولت ترک علیه شمال کوردستان نیز در این چارچوب قرار دارند، زیرا از حمله به گاره به نتیجه‌ای دست نیافتند این موج جدید از حملات را آغاز کردند. اردوغان با این گفته که به شما مژده‌ای می‌دهم، حمله به گاره را آغاز کرد، اما با مقاومت نیروهای گریلا ضربه‌ای سنگین خورد.

وی در ادامه سخنان خود در خصوص حملات ۲۴ آوریل به مناطق زاپ، متینا و آواشین نیز اظهار داشت: ما احتمال می‌دادیم که بعد از شکست آنها در گاره، ائتلاف فاشیستی آ.ک.پ/م.ه.پ به این حمله اکتفا نکرده و حمله خود را ادامه دهند. همانگونه که انتظار داشتیم، حمله گسترده‌ای را به زاپ، متینا، اواشین انجام داده‌اند. هدف آنان از این موج جدید حملات اینست که ارتباط شمال با جنوب کوردستان را قطع کنند. غیر نظامیان را از منطقه اخراج کنند و ارتباط مناطق حفاظتی میدیا را با هم قطع کنند.

صبری اوک در ادامه سخنان خود اعلام کرد که دولت ترک بنابه اجازه نیروهای بین‌المللی این حمله اشغالگرانه را آغاز کرده است، و با اشاره به طرح حمله سال‌های ۱۹۹۰ و دیدار فرماندهی کل آن زمان، دوغان گورش از انگلستان اظهار داشت: بعد از دیدار گورش از انگلستان وی اظهار داشت که برای مقابله با پ.ک.ک به هر نحو ممکنی که لازم باشد، ما اجازه گرفته‌ایم و بعد از آن بود که سرمایه‌گزاران، خبرنگاران، میهن‌دوستان و هزاران نفر به قتل رسیدند. هم اکنون نیز بعد از آنکه از خارج اجازه گرفته‌اند، دست به این حملات زده‌اند. حکومت عراق نیز سکوت کرده است و اجازه آن را صادر کرده است. از طرف دیگر رهبری جنوب کوردستان، یعنی پارت دمکرات کوردستان نیز آشکارا در این روند مشارکت دارد.

صبری اوک در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت که دولت ترک، تبهکاران داعش و النصره را به کار می‌گیرد، و به گفته‌های سلیمان سویلو  اشاره کرد که گفته بود که مانند سوریه هدف ما اینست که در عراق نیز مستقر شویم. علیرغم اینکه دولت ترک صراحتا اعلام می‌کند که خاک روژآوا و جنوب کوردستان را اشغال می‌کند، عراق سکوت کرده است. ۲۴ ساعت شبانه روز فضای سرزمینی عراق را بمباران می‌کنند و اعلام می‌کنند که در آنجا مستقر می شویم اما مسئولان و مقامات عراقی دم نمی‌زنند که ترک‌ها در اینجا چه کار دارند؟ دلت عراق که برای شنگال همیشه دم از یکپارچگی سرزمینی می‌زند، چرا در مقابل اشغال خاک خود از سوی دولت‌های دیگر سکوت کرده است.

اوک به منظور خاتمه یافتن حملات اشغالگرانه دولت ترک خطاب به حکومت اقلیم کوردستان، عراق و ایران گفت: دولت ترک از سکوت نیروهای منطقه‌ای استفاده می‌کند. وی خطاب به مقامات جنوب کوردستان نیز اظهار داشت که در خاورمیانه تنها نیرویی که می‌تواند در مقابل حملات ارتش اشغالگر ترک مقاومت کند و جنگ را ادامه دهد، پ.ک.ک است. تا اندازه‌ای می‌توان فهیمد که چرا علیه دولت ترک نمی‌جنگند اما نباید از اعتراضات مردم جنوب کوردستان به این حملات اشغالگرانه جلوگیری کنند. نیروهای گریلای ما ثبات و امنیت جنوب کوردستان را تامین می‌کنند و ما می‌دانیم که خلق تا چه اندازه نیروهای گریلا را دوست دارد.