صدها هزار تن در آمد، نوروز را جشن گرفتند

در آمد صد‌ها هزار تن در میدان نوروز جمع شده‌اند. حصر امرالی را محکوم کرده و به مقاومت زندانیان درود می‌فرستند. در میدان نوروز پیام "خلق کورد به آ.ک.پ و م.ه.پ پایان می‌دهد" داده شد.

تبریک نوروز در آمد با شعار "با آتش نوروز مقاومت کنید و آزادی را محقق نمایید" و با شرکت صدها هزار تن انجام می‌شود. آتش نوروز با شعار "زنده‌باد رهبر آپو" روشن شد. همزمان با تهدیدهای پلیس، صدای موسیقی به صورت بلند پخش شده و تصاویر عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد به اهتزاز درآمده و شعار "زنده‌باد رهبر آپو" تکرار می‌شود.

سامرا گوزل نماینده‌ی آمد حزب دمکراتیک خلق‌‌ها در صحنه‌ی مراسم نوروز به صدها هزار شرکت کننده در این مراسم درود فرستاد و گفت، "آمد امروز به صدای کاوه‌ی آهنگر تبدیل شده، به مقاومت کاوه‌ی عصر و به فریاد زکیه و رخشان‌ها تبدیل شده است. امروز، روز مقاومت است و مقاومت نیز زندگی را می‌آفریند. ماه مارس برای کوردستان ماه مقاومت است. میدان نوروز میدان مقاومت است. علیرغم همه چیز، خلق ما در میدان‌ها، در روستاها، در دشت‌ها با پیشاهنگی زنان و جوانان آتش نوروز را روشن کردند. آنهایی که کوردها را انکار می‌کنند و موجودیت آنها را نمی‌پذیرند، به این میدان‌ها نگاه کنند. کوردها در این میدان‌ها مقاومت می‌کنند. کدام حکومت می‌تواند این حقیقت را نبیند؟"

اعتراض به دشمنی با زنان

گوزل به خروج ترکیه از توافق استانبول اشاره کرد و گفت، "زنان مقاومت‌گر؛ حکومت می‌خواهد مبارزات ما را از بین ببرد، دستاوردهای ما را ضبط نماید. ما اینجا یک بار دیگر می‌گوییم، وجود داریم، ما وجود خواهیم داشت، ما برای خود وجود خواهیم داشت. رئیس جمهور می‌خواهد از راه این تصمیم یک بار دیگر با زنان دشمنی کند. این تصمیم به قاتلین زنان کمک و پشتیبانی می‌رساند. آ.ک.پ از حالا به بعد مسئول قتل زنان است. این تصمیم مشروعیت بخشیدن به کشتن زنان و مشروعیت بخشیدن به خشونت علیه زنان است. اما ما اجازه نمی‌دهیم این توافق از بین برود. توافق استانبول به عنوان ریاست مشترک، برای ما خط قرمز است. ما این تصمیم را نمی‌پذیریم و علیه آن مبارزه می‌کنیم.

پشتیبانی از مقاومت زندان‌ها

گوزل همچنین به حصر رهبر خلق کورد اشاره کرد و گفت، "برای آنکه اخباری که منتشر شده، روشن شوند باید به حصر پایان داده شود. برخورد و چگونگی رفتار با امرالی، در واقع برخورد با خلق کورد و با مسئله‌ی کورد است. در مخالفت با حصر، زندانیان مدت ۱۱۵ روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برند. مقاومت مظلوم-ها و سارا-ها علیه اسد اُکتای-ها ادامه دارد. تا زمانی که حصر ادامه یابد، بدون شک مقاومت نیز ادامه خواهد داشت. تا زمانی که حصر پایان نیابد، صلح در این کشور پدید نمی‌آید. مقاومت زندان‌ها، مقاومت ماست و درخواست آنها درخواست‌های ماست."

چیفت‌یورک: ما به آنان پایان می‌دهیم

سینان چیفت‌یورک رئیس حزب کمونیست کوردستان ک.ک.پ نیز نوروز را به خلق کورد تبریک گفت و درخواست نمود، از کمپین جمع‌آوری امضا برای خواندن به زبان کوردی و رسمی نمودن زبان کوردی پشتیبانی کنند.

چیفت‌یورک به فشارها علیه خلق کورد و سیاست کوردها اشاره کرد و گفت، "اگر حکم برای پادشاه است، میدان‌ها نیز به خلق ما تعلق دارند. این میدان ماست و این هم خلق ما. خلق کورد صدها سال است که در میدان سیاست می‌کند. با حمله به سیاست کورد در پارلمان، سیاست پایان نمی‌یابد. ما فرمان و دستور‌های آنها را نمی‌پذیریم. این است خلق کورد و این است سیاست در میدانها. این حمله، نابودی جمهور( همپیمانی آ.ک.پ و م.ه.پ) است. آنها دیگر در شرایطی نیستند که در انتخابات شرکت کنند. خلق کورد به همپیمانی جمهور پایان می‌دهد. به همین دلیل آنها به خلق کورد حمله می‌کنند."

اگر ما متحد شویم پیروزی نزدیک خواهد شد

چیفت‌یورک همچنین اعلام کرد، باید اتحاد ملی کوردها ایجاد شود و گفت،" باید قرن بیست و یکم برای کوردستان قرن اتحاد ملی باشد. اگر ما نتوانیم این امر را محقق کنیم، یکی یکی از بین خواهیم رفت. به همین دلیل زمان اتحاد فرا رسیده است. ما اگر متحد شویم پیروزی نزدیک خواهد بود. یک بار دیگر در این میدان از همه دعوت می‌کنم تا با هم متحد شویم. ترکیه و روسیه متحد می‌شوند، اما احزاب کورد در کنار هم قرار نمی‌گیرند. بیایید تا با هم یکی شویم."

پس از انجام سخنرانی‌ها، نمایندگان مجلس هدف به خلق سلام کردند. مراسم نوروز با پخش موسیقی و خواندن سرود توسط شیلان دورا ادامه داشت.