سه هزار ایزدی مفقود هستند

دفتر نجات ایزدی‌های ربوده شده در اقلیم کوردستان اعلام کرد که از سرنوشت ٣ هزار ایزدی اطلاعی در دست نیست.

پس از سه سال کار، دفتر نجات ربوده‌شدگان ایزدی اعلام کرد، "هنوز ۳ هزار ایزدی مفقود می‌باشند". این موسسه همچنین می‌گوید؛"بیشتر از ۲ هزار ایزدی هنوز در دست تبهکاران داعش هستند."

خیری بوزان سرپرست پرونده‌ی نجات ایزدی‌های ربوده شده در بیانیه‌ای به وبسایت روزنامه 'هاوولاتی' اعلام کرد؛" طی هفت سال گذشته از مجموع ۶ هزار و ۴۱۷ ایزدی ربوده شده، تاکنون ۳ هزار و ۴۴۵ تن نجات یافته و بیشتر از ۲ هزار تن هنوز در دست تبهکاران داعش هستند."

وی همچنین اعلام کرد، آنها به نجات ایزدی‌های ربوده شده ادامه داده و همه‌ی اطلاعات را به صورت دقیق بررسی و بایگانی خواهند کرد. نامبرده در مورد تعداد ایزدی‌های نجات داده شده از سوی حکومت اقلیم سخنی به میان نیاورد، این در حالیست که تقریبا تمامی ایزدی‌های نجات‌یافته از چنگ از سوی نیروهای اداره خودگردان شمال و شرق سوریه شناسایی و نجات داده شده‌اند.

وی در رابطه با انتقال این دفتر از دهوک به هولیر گفت؛"این تصمیم توسط نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کوردستان گرفته شده است."

سرپرست پرونده نجات ایزدی‌های ربوده شده همچنین گفت؛"در ابتدا دفتر را در دهوک تاسیس کردیم، چون ابتدای پروسه نجات ایزدی‌های ربوده شده بود و روزانه تعداد زیادی از بستگان و خانواده‌ی قربانیان به دفتر می‌آمدند، اما اکنون تعداد کسانی که مراجعه می‌کنند کمتر شده است."

وی همچنین گفت؛"با صدور قانون نجات‌یافتگان از دست داعش در پارلمان عراق، اداره‌ی کل ویژه‌ی امور ربوده شدگان در بغداد تاسیس شده و دفتری در شنگال یا موصل نیز باز خواهد شد و این هم یکی از دلایل دیگر انتقال دفتر به هولیر است."

پ.د.ک پس از ٧ سال همچنان در مورد دلیل واگذاری شنگال به داعش سکوت کرده است.

شایان ذکر است که پارت دمکرات کوردستان روز ٣ آگوست ٢٠١۴ با واگذاری شنگال به داعش هموطنان ایزدی را با ٧٣مین فرمان [قتل‌عام] تاریخ ایزدی‌ها روبرو کرد. ایزدی‌ها این اقدام پ.د.ک را خیانت به خود عنوان می‌کنند و از آن روز به بعد افراد منسوب به پ.د.ک و یا عناصر وابسته به بارزانی را از میان خود می‌رانند.