سه موج آوارگی کوردها در باشور کوردستان

هزاران کورد به دلیل ظلم و فساد حکومت اقلیم کوردستان جلای وطن کرده‌اند و از مرزهای بلاروس وارد کشورهای دیگر اروپایی شده‌اند. وضعیت این پناهندگان و آوارگان در مرزها بسیار مشقت‌بار است و برای زنده ماندن تلاش می‌کنند.

روزانه شاهد تراژدی انسانی در مرزهای بلاروس و لهستان هستیم. هزاران کورد به دلیل فساد و ظلم حکومت اقلیم کوردستان جلای وطن می‌کنند و با عبور از مرزها بسوی کشورهای اروپایی می‌روند. وضعیت این پناهندگان طاقت‌فرساست و تاکنون چندین نفر در این راه جان باخته‌اند.

'مردم به دلیل فساد حکومت زادگاهشان را ترک می‌کنند'

جماعت عدالت کوردستان سیل مهاجرت جوانان باشور کوردستان بسوی اروپا را به دلیل فقدان عدالت و فساد حکومت اقلیم کوردستان عنوان کرده است.

جماعت عدالت اقلیم کوردستان در مورد موج خروج جوانان از میهن بیانیه‌ای منتشر کرده و می‌گوید:"هموطنان جنوب کوردستان مجبور به ترک میهن می‌شوند و راه کشورهای اروپایی را در پیش می‌گیرند. زیرا در کوردستان حاکمیتی عادل و حقوقی وجود ندارد و خلقمان به دلیل فساد حکومت زادگاه خود را ترک می‌کنند. حکومت اقلیم کوردستان مسئول این وضعیت است."

بنابر گزارش سازمان «لوتکه» که در حوزه پناهندگان فعالیت می‌کند در فاصله سال‌های ٢٠١۵ تا ٢٠٢١ در عراق ۶٣٣ هزار و ٢٧٣ هزار شهروند جلای وطن کرد‌ه‌ و راه آوارگی را برگزیده‌اند. همچنین این سازمان می‌گوید که در خلال ۵ سال ٢۶١ نفر در این مسیر جانباخته‌اند و سرنوشت ١٨۵ نفر نیز نامعلوم است. سازمان لوتکه می‌افزاید تنها در ١١ ماه گذشته ٣٧ هزار شهروند عراق از این کشور خارج شده‌‌اند و ١٠ نفر جانبخته و ١٢ نفر هم ناپدید شده‌اند. بر اساس آمار لوتکه بیشترین شمار شهروندان آواره متعلق به قلادزه و رانیه و پس از آن به شلادزه، سوران، هلبجه، سیدصادق، هولیر و کرکوک باشور کوردستان است.

'موج‌های بزرگ آوارگی'

خلق باشور کوردستان در تاریخ کوردستان بارها آواره شده است. از سال ١٩٩١-١٩٧۵ تا ٢٠٢١ با سه موج بزرگ آوارگی روبرو شده است. خلق باشور کوردستان در سال‌های ١٩٧۵ تا ١٩٩١ به دلیل ظلم و زور رژیم بعث به روژهلات و باکور کوردستان پناه بردند. در فاصله‌ی سال‌های ١٩٩۴ تا ١٩٩٩ به دلیل جنگ داخلی و اکنون هم در سال ٢٠٢١ به دلیل ظلم و فساد حکومت اقلیم، کوردستانیان سرزمین خود را ترک کرده و راه مرگ را پی می‌گیرند. برخی از خانواده‌هایی که از باشور کوردستان راه آوارگی در پیش گرفته‌اند در قبال ورود به اروپا سند مالکیت منازل و دارایی‌های خود را به قاچاقچیان داده‌اند.

'فریاد کودکان'

اکنون در مرز بلاروس و لهستان تراژدی‌های روزانه‌ای رخ می‌دهند، اما هیچ کسی صدای فریاد کوردهای پناهجو را نمی‌شنود. تماشای تصاویر این پناهندگان قلب انسان را به درد می‌آورد. یک کودک کورد در مرز بلاروس با گریه درخواست نان می‌کند. آنهایی که این کودک و این شهروندان را به این حال و روز انداخته‌اند شرمسار تاریخ هستند.

'کسی نمی‌تواند این واقعیت را کتمان کند!'

بخشی از آوارگان باشور کوردستان به مرزهای لهستان وارد شده و می‌خواهند به کشورهای دیگر اروپایی بروند. شمار زیادی از سربازان لهستان در مرز این كشور مستقر شده‌اند. تاکنون به این آوارگان اجازه ورود داده نشده است. حکومت لهستان اعلام کرد که اجازه نمی‌دهند پناهجویان وارد خاک این کشور شوند. هزاران پناهجوی کورد در مرز لهستان با برپایی چادرهای کوچک در انتظار فرصتی هستند تا از مرز عبور کنند.