شادباش چارشما سور به ایزدیان کوردستان از سوی جنبش جامعه دمکراتیک

جنبش جامعه دمکراتیک (تَو-دَم) جشن «چارشما سور» را که طبق افسانه‌های ایزدی، آغاز سال جدید کوردی است، به تمامی خلق کورد و خصوصا ایزدیان تبریک گفت.

جنبش جامعه دمکراتیک(TEV-DEM تَو-دَم) ضمن شادباش چارشما سور پیامی را در این خصوص متتشر کرد. در این بیانیه آمده است:

ما جشن چهارشما سور را که بر اساس افسانه‌های ایزدیان آغاز سال کوردی است، به خلق کورد و خصوصا ایزدیان و تمامی خلق‌های منطقه شادباش می‌گوییم. جشن چارشما سور یا آغاز سال جدید کوردی-ایزدی، از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و از ابعاد دینی و ملی برخوردار است؛ خصوصا که این جشن در ماه آوریل برگزار می‌شود که خود نشان دهنده احیای تمامی زندگان، و حاکی از حیاتی جدید است. این به معنای تداوم حیات بر اساس فلسفه حیات طبیعی و نخستین گام برای حراست از ارزش‌های والای انسانی و اخلاقی بوده و برای تمامی خلق‌های منطقه مزوپوتامیا نشان دهنده مرحله‌ای از حیات مشترک بدون تبعیض به شمار می‌رود.

ذات چارشما سور مانند احترام متقابل بر اساس برابری، عدالت، ارزش‌های ذاتی صلح طلبانه، حیات مشترک بین هویتهای مختلف مزوپوتامیا و پذیرش انسانها و صلح و آتی استوار است، این مسئله می‌تواند به مدلی برای کوردستان و شمال-شرق سوریه به شمار رود.

چارشما سور جشن فرهنگ امید است، زیرا بر اساس معیارهای اخلاقی استوار شده است و خواهان حیات آزاد و خاتمه دادن ظلم در میان جامعه است. خلق کوردستان و خلق‌های منطقه در کل امیدوارند مطالبات و امیدهای خود را همراه با حیاتی آزاد و شکوهمند و اراده‌ای آزاد تحقق بخشند و با شادکامی، آن را با آزادی رهبر آپو  کامل کنند.

ما به این مناسبت، این جشن را به جشن امتداد پل برادری بین عناصر و مولفه‌های شکل دهنده منطقه تبدیل کرده و از اراده آزاد اجتماعی حمایت می‌کنیم که در قانون اساسی عراق فدرال، می‌تواند به نمایندگی خودمدیریتی شنگال منجر شده و می‌تواند مانعی برای طرح‌ها و فرمانهایی باشد که علیه این خلق شکل گرفته‌اند.

ما به عنوان جنبش جامعه دمکراتیک (تَو-دَم) این جشن را به تمامی خلق‌های منطقه و تمامی ادیان، فرهنگ‌ها و خصوصا ایزدیان کوردستان شادباش می‌گوییم. ما جشن چارشما سور را گرامی داشته و از تمامی نیروهای صلح طلب و تمامی خلق‌های منطقه درخواست می‌کنیم که اتحاد خود را بر اساس واقعیت، معیارهای حیات مشترک و همزیستی، برادری خلق‌ها و اتحاد سرنوشت ساز ایجاد کنند.

ما تمامی اعیاد دینی و ملی خود را بر اساس فلسفه ملت دمکراتیک با هم گرامی می‌داریم."