شنگال در زیر بمباران به سوی انتخابات

شنگال در زیر بمباران در حال آمادگی برای انتخابات است

حسو ابراهیم معاون مجلس خودمدیریتی دمکراتیک شنگال ضمن اشاره به حملات صورت گرفته به شنگال از آمادگی این منطقه برای شرکت در انتخابات سخن گفته و در این باره افزود: اگر ما از آرای خود به خوبی استفاده کنیم، از این نیرو برخورداریم که وضعیت سیاسی را تغییر دهیم.

در ۱۶ اگوست با هواپیماهای جنگی، ترکیه بازار قدیمی شنگال را بمباران کرده و در نتیجه این بمباران ۲ نفر جان خود را از دست داده و در ۱۷ اگوست هم بیمارستان روستای سکینه شنگال بمباران و در نتیجه آن ۴ کارمند و در مجموع ۸ نفر جان خود را از دست دادند. در ۳۰ اگوست ترکیه کمپ پناهندگان کاتیا را که آوارگان ایزدی در آن ساکن هستند، بمباران کرده و در ۲ سپتامبر هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه مرکز امنیت ایزدخان را در روستای باری از توابع شنگال بمباران کردند. در جریان یک ماه شنگال چهار بار از سوی هواپیماهای ترکیه مورد حمله قرار گرفته است و تهدیدها بر شنگال همچنان ادامه دارند. از یک طرف حملات و تهدیدها بر شنگال ادامه داشته و از طرف دیگر هم شنگال برای انتخابات پیش از موعد عراق که در ۱۰ اکتبر برگزار می‌شود، خود را آماده می‌کند.

حسو ابراهیم معاون مجلس خودمدیریتی دمکراتیک شنگال در گفتگویی با آژانس خبری مزووپوتامیا در رابطه با حملات هوایی ارتش اشغالگر ترک و تهدید شنگال سخن گقت.

ابراهیم حسو در این گفتگو اظهار داشت که ترکیه بار دیگر با حملات هوایی اعلام کرده است که دولت عراق را به رسمیت نمی‌شناسد. این حملات هم نخستین حمله نبوده و آخرین حمله هم نخواهند بود. زیرا دولت ترک با خلق کورد دشمنی تاریخی دارد. هر اندازه هم که امکان داشته باشند، دست به حمله می‌زنند. ما از دولت ترک درخواستی نداریم، اما اکنون دولت عراق را مخاطب قرار داده‌ایم. در این مقطه سکوت دولت عراق نشان می‌دهد که برای دولت ترک چراغ سبز روشن کرده است. دولت عراق نمی‌تواند به دولت ترک اعلام کند که حق ورود و حمله به خاک عراق را ندارد. اما ارتش اشغالگر ترک با این حملات به عراق صراحتا اعلام می‌کند که موجودیت این کشور را به رسمیت نمی‌شناسد و به تمامیت آن احترام نمی‌گذارد. عراق اسما وجود دارد اما وزنه و اهمیتی ندارد.

این حملات در واقع حمله به عراق هستند. در حملات اخیر، پیشاهنگانی که در حملات هوایی به شهادت رسیدند، افرادی بودند که از سوی دولت عراق به رسمیت شناخته شده بودند. این افراد به کرات با مقامات عراقی دیدار کرده بودند. در زمانیکه داعش شنگال را اشغال کرده بود، هوال سعید توانسته بود عراقیان را برای مقابله با داعش به شنگال بیاورد. اما این شخص در مقابل دیدگان عراقیان به شهادت می‌رسد. مشخص است که عراق با قبول این حملات، تلافی داعش را از این اشخاص می‌گیرد.

معاملات سیاسی در جریان هستند

ابراهیم در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که هر اقدامی که ترکیه انجام می‌دهد جرم بوده و در خاک کوردستان بین دولت ترکیه و کشورهای دیگر، معاملاتی در جریان است. هر گونه حمله هوایی به شنگال و باشور کوردستان جرم است. مگر اشغال باشور کوردستان جرم نیست؟ مگر حمله دولت ترک به روژآوا و قتل کودکان کورد جرم نیست؟ مگر در جزیر و بوتان دولت ترک دست به جرم و جنایت علیه کورد نزده است؟ حقوق بشر زمانی برای قدرت‌های جهانی مقدس است که منافع آنها را تامین کند. زمانیکه داعش به شنگال حمله کرد، مشاهده کردیم که جامعه بین‌المللی چگونه چشم خود را بر جرم و جنایتها بسته بود. مشخص است که در این باره معاملاتی در جریان بوده است. در این باره معاملاتی وجود دارد و جامعه بین‌المللی هم برای منافع شخصی خود حقوق بشر را مبنا قرار نمی‌دهد.

سکوت عراق جرم محسوب می‌شود

ابراهیم در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که خلق‌های منطقه با حملات هوایی در باشور در سال‌های ۱۹۸۰ فجایع گسترده‌ای را نسبت به خود دیدند. با گذشت زمان اکنون نمی‌توان گفت که از باشور کوردستان سخن گفت، اگر بگوییم جنوب ترکیه بهتر است. زیرا بخش بزرگی از باشور کوردستان به پایگاههای ترکیه تبدیل شده است و افراد نیز تحت حاکمیت دولت ترک درامده‌اند.

ترکیه باشور کوردستان را اشغال کرده است و هر روز بخش‌هایی از خاک باشور را اشغال می‌کند. و با بمباران خلق منطقه را به قتل می‌رساند و افراد بازمانده مانند سال‌های ۱۹۸۰ آواره شده و در حال کوچ هستند. در مقابل این اقدامات سکوت عراق مایه شرم است. اما در واقع عراق نمی‌تواند اعتراض کند. زیرا در عراق، چندین گروه حضور دارند که هر گروه تقصیر را به گردن گروه دیگر می‌اندازد. هر یک از این گروه‌ها برای تامین منافع خود تلاش می‌کنند.

جامعه ایزدی باید انتخاب ارجح خود را انجام دهد

ابراهیم در بخش دیگری از گفتگوی خود به انتخابات پارلمانی عراق اشاره کرده و اظهار داشت که در ۱۰ اکتبر در تمام عراق انتخابات پیش از موعد برگزار می‌گردد. لازم است در این انتخابات جامعه ایزدی بهترین گزینه ممکن را انتخاب کند. در شنگال بسیاری از گروه‌های سیاسی حضور دارند. برای ما انتخاباتی مهم است. ما امیدواریم که ایزدیان آرای خود را به بهترین اشخاص بدهند، خلق باید به خوبی در این باره فکر کند. ما با این انتخابات به صورت معمولی برخورد نمی‌کنیم. هر کس بتواند به بهترین صورت جامعه ایزدی را نمایندگی کند، ما او را انتخاب می‌کنیم. ما به عنوان مجلس خودمدیریتی دمکراتیک شنگال از تمام ایزدیان می‌خواهیم که به خوبی فکر کنند و اجازه ندهند که آرای آنها مورد سوء استفاده قرار گیرد.

ما از نیروی تغییر برخورداریم

ابراهیم حسو در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا اظهار داشت که این انتخابات تغییرات مهمی را با خود به دنبال خواهد داشت. عراق از انتخابات بیزار شده است. ده بار دیگر هم انتخابات برگزار شود، اما حقوق شهروندان عراقی تامین نمی‌شود. اگر مانند دفعات گذشته بار دیگر به احزابی مانند پارت دمکرات کوردستان رای بدهیم، تغییری ایجاد نمی‌شود. اما اگر این بار با روح ایزدی از رای خودمان استفاده کنیم، این بار می‌توانیم تغییر ایجاد کنیم. اگر انتخابات خوبی را بتوانیم سازماندهی کنیم، بدون تردید انتخابات می‌تواند تاثیر مثبتی را بر جامعه ایزدی داشته باشد. در عراق بازاری برای خرید و فروش رای وجود دارد. در واقع خرید و فروش کرسی وجود دارد. این مسئله بر جامعه ایزدی تاثیر می‌گذارد. ما به عنوان جامعه ایزدی در این باره باید هوشیار باشیم. اگر ما از آرای خود به خوبی استفاده کنیم، ما اقدام افرادی را که دست به خرید و فروش آرا می‌زنند، خنثی می‌کنیم. زیرا امروز از این نیرو برخورداریم که بتوانیم وضعیت سیاسی را تغییر دهیم.