سوزدار آوستا: خلق کورد یک رنسانس را تجربه می‌کند

عضو شورای ریاست کل ک.ج.ک با اعلام اینکه نقشه و پروژه‌های ضدکورد دیگر معنی خود را از دست داده‌اند گفت:"کوردها دیگر نمی‌پذیرند دارای جایگاه و موقعیت سیاسی نباشند. خلق کورد یک رنسانس را تجربه می‌کند و برای زندگی و آینده خود دارای پروژه است."

سوزدار آوستا عضو شورای ریاست کل کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) در مصاحبه با روزنامه "نوای ژن" گفت که کوردها نقشه‌ ابرقدرت‌ها در منطقه را با رشادتی که از خود نشان دادند بهم ریختند. او گفت اگر داعش در روژاوا پیروز می‌شد، ناتو و امریکا با آن تماس برقرار می‌کردند، همانطور که در افغانستان با طالبان به توافق رسیدند.

سوزدار آوستا ضمن اشاره به اهمیت خاورمیانه گفت: "کوردستان و بویژه روژاوا مدافعین ارزش‌های منطقه هستند. روژاوا که در آن یک انقلاب انسانی جوانه زده، همان جغرافیایی است که بازی‌های کثیف ابرقدرت‌ها را پوچ می‌کند. انقلاب روژاوا که از ٢٠١۴ هدف حمله سازمان‌های تبه‌کار و دولت‌های هم‌شکل این گروه‌ها قرار می‌گیرد، دارای یک چشم‌انداز فکری و یک زندگی نوین است. آنها می‌خواهند با حمله به روژاوا، نیروی مقاومت را درهم بشکنند. وقتی که داعش کشتارهای وحشیانه و جنایات هولناک انجام می‌داد، دول زیادی نظاره‌گر آن بودند و سکوت آنها به معنای حمایت از آن اقدامات بود. اگر داعش به پیروزی می‌رسید، امریکا و ناتو با آن وارد تماس می‌شدند و دیدار می‌کردند. همانطور که اکنون در افغانستان با طالبان رابطه برقرار کرده‌اند."

عضو شورای ریاست کل ک‌‌.ج.‌ک افزود: "انقلاب روژاوا همه حساب‌ها را بهم ریخت. آنکه در جنگ داعش باخت فقط تبه‌کاران نبودند، بلکه نیروهای حامی داعش نیز باختند. مبارزین دلاور کورد از کرکوک تا مخمور و از شنگال تا روژاوا جلوی کشتارهای جمعی را گرفتند و اکثر مناطق اشغالی را آزاد کردند. داعش با پرداخت هزینەهای سنگین و مقاومتی نادر بود که درهم کوبیده شد."

او به مباحث مربوط به شکل‌گیری دوباره تقسیمات خاورمیانه همزمان با اتمام یکصدسالگی پیمان لوزان گفت که ترکیه در قرن بیستم با تفکر یکدست‌سازی و قبضه قدرت، مرتکب نسل‌کشی ارامنه شد. هم‌اکنون بسیاری از گروه‌های ملی و عقیدتی بدون دولت مانند کوردها با خطر نسل‌کشی مواجهند.

سوزدار آوستا از پیمان لوزان منعقد در سال ١٩٢۵ که منجر به تقسیم کوردستان به چهار بخش شد، به عنوان پیمان نسل‌کشی کوردها نام برد و گفت دشمنان می‌خواهند پیمان لوزان و کشتار را برای یک قرن دیگر تمدید کنند، ولی کوردها آنرا نمی‌پذیرند، چون آن دوران دیگر سپری شده و خلق کورد که بهای گزافی برای آزادی، زبان و خاکش پرداخته است، زندگی بدون یک موقعیت سیاسی را قبول نخواهد کرد.

عضو شورای ریاست کل ک‌‌.ج.‌ک تصریح کرد آن دوره که عدەای پروژەهای خود را با نقشه کشیدن برای کوردها پیگیری می‌کردند تمام شده و هر نقشه‌ای برای کوردها که یک رنسانس را تجربه می‌کنند معنایی نخواهد داشت.

سوزدار آوستا با اشاره به نقش مخرب پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) در مقاطع تاریخی خلق کورد گفت: "پ.د.ک بازوی محلی حملات رژیم استعمارگر ترکیه است. پ.د.ک به شیوه‌ای آشکار خیانت خود نشان داد. خاندان بارزانی اثبات کردند که شریک ترک‌ها هستند. این موقعیت پ.د.ک است و آگاهانه در این روند جای گرفته‌اند. پ.د.ک نیازی به کورد آزاد و کوردستان ندارد، نیازی به دفاع از کوردها و اتحاد کوردها نمی‌بیند. برعکس در کنار استعمارگری ترک جا گرفت و اینچنین با کوردها دشمنی می‌کند.

نقش پ.د.ک نقش خائنان روسیاه است و سرنوشت خود را با اردوغان گره زده است. این وضعیت تازه‌ای نیست بلکه از نخستین روز تأسیس خود در مراحل سرنوشت‌ساز کوردستان همیشه در کنار دشمنان جای گرفته است. ده‌ها بار خلق کورد را در قتل‌عام‌های بزرگ تنها گذاشته و هلبجه و انفال نمونه‌های عینی آن هستند. ٣١ آگوست ٩۶ نیز به همین شیوه بود. اگر پ.د.ک دست از خیانت برندارد خلق کورد آنرا مورد بازخواست قرار می‌دهد."