سوزدار اوستا: مبارزات قهرمانانی مانند بنفشه‌ها بود که به انقلاب زن منجر شد

سوزدار اوستا عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان با گرامیداشت یاد و خاطره بنفشه ادسا، اعلام نمود که مبارزات قهرمانانی مانند بنفشه‌ها بود که به انقلاب زن مبدل شد.

بنفشه ادسا متولد ۱۹۷۴ در روحای شمال کوردستان است. زمانی که کودکی بیش نبود خانواده وی به آلمان مهاجرت کرد. داستان خانواده وی نیز مانند داستان تمامی خانواده‌های دیگر کوردستان بود که مهاجرت کرده بودند. کوردستان تحت اشغال و تاراج دولت ترک قرار داشت. کوردها در حال آسیمیلاسیون بودند، اراده کورد نه به رسمیت شناخته می‌شود و نه از چنین اراده‌ای چیزی مانده بود. ادسا که دور از وطن بود، در آرزوی بازگشت به میهن بود. به همین دلیل از زمان تحصیل در دبیرستان، وارد فعالیتهای سیاسی شده و به این نتیجه می‌رسد که آزادی به آسانی دست یافتنی نیست، بلکه آزادی را از طریق مبارزه می‌توان کسب کرد.

با چنین رویاهایی بود که برای دست‌یابی به میهنی آزاد، برای خلق زنانی آزاد در سال ۱۹۹۴ به صفوف جنبش آزادی خلق کورد پیوست و در اعتراضات و راهپیمایی‌های خلق در اروپا حضور یافت. سپس به کوه‌های آزاد کوردستان بازگشته و در دمشق که رهبر خلق کورد در آنجا حضور داشت، در بهدینان، قندیل، خنیره، ارمنستان و بوتان مبارزات خود را ادامه داد. نیمی از عمر خود را بدون وقفه به آزادی کوردستان و زنان کورد هدیه کرد و تا آخرین نفش به مبارزات خود ادامه داد. زمانیکه به عنوان مدیریت منطقه بوتان و هماهنگ کننده پاژک انتخاب شد، در فاصله روزهای ۱۶-۲۲ دسامبر ۲۰۱۱ در کوهستان جودی در منطقه شرنخ به شهادت رسید.

رقم زدن انقلاب زنان

سوزدار اوستا عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان در این باره اظهار داشت: رفیق ادسا با آرزو و رویاهایی بزرگ برای آزادی، در امور جوانان مشغول به کار و فعالیت بود. در یکی از مراکز مدرنیته سرمایه‌داری برای کسب و گسترش رویاهای خود برای دست‌یابی به آزادی، به جستجوی هویت، فرهنگ و زبان خود پرداخت. به همین دلیل بازگشت وی به میهن و مشارکت در میان صفوف گریلاها بسیار معنی دار و مهم بود.

رهبر آپو بازگشت جوانان از غربت را به عنوان بزرگترین ضربه به سرمایه‌داری ارزیابی می‌کرد. رفیق ادسا با برخورداری از این حس مسئولیت‌پذیری و چنین ذهنیتی به سرزمین مقدس کوردستان بازگشته بود. همزمان با نقش رهبری خود در میان صفوف گریلا و هم با مبارزه خود در کوهستان جودی، به میراث‌دار بریوان تبدیل شده بود.

رفیق بنفشه با نگرش تشکیلاتی خود، نوع نگاهش به اخلاق و آگاهی و وجدان، در صدد برآمده بود تا موضع خود را که می‌خواست با فلسفه و ایدئولوژی رهبر آپو توسعه دهد؛ به همین دلیل بود که تاثیر بزرگی را بر اطرافیان خود داشت. نبردها در محور بوتان نشان دادند که بریوانها همیشه در رهبری این انقلاب نقش پیشاهنگی دارند. بنفشه نیز مانند صدها قهرمان دیگر، در بوتان به نماد آزادی بدل شد.

مبارزه بنفشه‌ها امروز در روژآوا، در بخش‌های دیگر کوردستان به انقلاب زنان ختم شده است. مبارزه زنان امروز توجه تمامی جهان را به خود جلب کرده است و به نمونه‌ای عظیم تبدیل شده است. انقلاب زنان اکنون به واقعیتی بزرگ بدل شده است. این وضعیت دیگر مرزهای خاورمیانه را در نوردیده است و در میان تمامی زنان جهان گسترش یافته است.

ارتش آزادی زنان با هزینه‌های گزاف و شهدای فراوانی که به کوردستان هدیه کرده است، امروز خلق شده است. از ساراها گرفته تا بریتان‌ها، زلال‌ها، نوداها گرفته تا هزاران گلبهار و بنفشه‌ها، با هزاران نفر از رفقای شهید هزینه‌های سنگینی داده و از این طریق به نتیجه دست یافته‌اند. شهدای ما با عشق برای خلق جامعه‌ای آزاد جان خود را فدا کرده‌اند. این مرحله را با روندی طولانی از مبارزه و مقاومت به هر نحو ممکن گسترش دادند. حملات بزرگ در کوردستان نشان دادند که دشمنان نیز از این واقعیت در هراسند. و این آرمان ماست که با روح مقاومت برخاسته از ایدئولوژی و فلسفه رهبر آپو، در میان شرایط بسیار سخت، مبارزه را گسترش بخشیم. تعهد و پابندی ما به شهدا بر این اساس است و مبارزه ما این پاینبدی و عشق را بیش از پیش افزایش می‌دهد. در این رابطه ما تا آخرین نفس  بر این باورمان تاکید می‌کنیم و یاد و خاطره شهدای گرانقدرمان را که در هر چهار بخش کوردستان جان خود را از دست داده‌اند، گرامی می‌داریم.

سلاح رفقا بر زمین نمی‌ماند

سوزدار اوستا در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با شهید بنفشه ادسا اظهار داشت: بنفشه از کوردستان تا اروپا، از ارمنستان تا روسیه و در هر جایی که کورد در آن حضور داشته است مبارزه و فعالیت خود را پیگیری کرده است. در تمامی این مناطق، درک، مقاومت و مبارزه، آفرینش شخصیت، دفاع و انقلاب خود را خلق کرده است. سوزدار اوستا در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بعد از بریوان که پیشاهنگ انقلاب خلق بود، دهها جوان ایزدی به صفوف مبارزه خلق کورد پیوستند. یکی از این جوانان زینب بوزکورت با نام سازمانی بنفشه ادسا بود. رفیق بنفشه اجازه نداد سلاح رفیق بریوان بر زمین بماند و مبارزه وی را بدون وقفه ادامه داد. با عشقی بزرگ، با فلسفه رهبر آپو مبارزه رفیق بریوان را تداوم بخشید. در کوتاه مدت با پیوستن به صفوف گریلاها، با روحیه و حرارت در این مسیر مبارزه خود را ادامه داد.

همانگونه که رفیق بریوان در سالهای دهه ١٩٨٠ بر مبارزه خلق تاثیرگذاری داشته بود، رفیق بنفشه نیز از اروپا گرفته تا بوتان مبارزه را ادامه داد و تاثیری بسیار بزرگ را بر خلق گذاشت و در سال‌های ۹۰ میلادی باعث اعتماد خلق به وی شده یود.