سیامند معینی: موج گسترده‌ی دستگیری‌ها نشانه‌ی وحشت رژیم از مبارزات آزادی‌خواهانه‌ی خلق ماست

سیامند معینی ریاست مشترک پژاک اعلام کرد، هیچ رژیمی با سرکوب و کشتار نمی‌تواند به حکومت خود ادامه بدهد و موج گسترده‌ی دستگیری‌های اخیر فعالان کورد نیز نشانه‌ی وحشت رژیم از مبارزات آزادیخواهی خلق ماست.

سیامند معینی رئیس مشترک حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرات نیوز به پرسش‌های مرتبط با موج گسترده‌ی دستگیری‌های اخیر شهروندان و فعالان روژهلات توسط رژیم ایران، تحولات جاری و نقش کوردها و دیگر خلق‌های ایران در این مرحله تاریخی پاسخ داد.

خبرگزاری فرات: موج گسترده‌ی دستگیری فعالان، دانشجویان و شهروندان کورد در روژهلات کوردستان توسط رژیم ایران آغاز شده است. رژیم در پشت این موج دستگیری‌ها چه ترسی از خلق کورد دارد؟ در مقابل این حملات چه باید کرد؟

 سیامند معینی: حملات علیه فعالان مدنی و سیاسی و حافظان محیط زیست در روژهلات کوردستان در چهارچوب سیاست ضد بشری و شونیستی حکومت مستبد ایران اجرا می‌شود و یکی از تلاش‌های این حکومت برای ایجاد ترس و وحشت در میان مردم کوردستان و ایران است. در کارنامه‌ی جمهوری اسلامی ایران کشتار و قتل‌عام مردم آزادیخواه کوردستان سابقه‌ی طولانی دارد و برای مقابله با خط آزادیخواهی، به طور مداوم ترور، ترس و بی‌اراده نمودن مردم طی ۴۰ سال گذشته بخشی از سیاست این حکومت بوده است.

دیدگاه حکومت ایران نسبت به بخشی از خلق‌ها مانند خلق بلوچ، عرب، ترکمن، آذری و کورد دیدگاهی شوونیستی و امنیتی می‌باشد. به نسبت مرکز ایران کاملا آشکارا دیده می‌شود که خلق‌های بلوچ، عرب و کورد بهای بیشتری پرداخت کرده و فشارها علیه این خلق‌ها بسیار واضح‌تر است. بر اساس گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری تعداد دستگیرشدگان و همچنین تعداد حکم‌های اعدام در میان این خلق‌ها چند برابر مرکز ایران است و همین امر نشان‌دهنده‌ی دیدگاه شونیستی حکومت نسبت به این مردم است.

خلق کورد در مقابل این حملات باید اتحاد خود را حفظ کرده و در مقابل این تجاوز‌های حکومت ایران علیه جامعه کوردستان بی‌‌تفاوت نباشند. باید با هر روش ممکن نارضایتی خود را اعلام کنند و به حکومت اثبات نمایند که جامعه و مردم کوردستان زنده هستند و بی‌عدالتی را نخواهند پذیرفت. مردم می‌توانند به دیدار خانواده‌ی زندانیان سیاسی بروند و در این مدت آنها را تنها نگذارند، این هم نوعی مقابله با ظلم و زور دستگاه سرکوبگر ایران است. در زمان مناسب راهپیمایی و اعتراض نمایند و این گونه حکومت را مجبور به عقب‌نشینی نمایند.

 باید همه خوب بدانند، تا زمانی که این سیستم حاکم باشد و خلق خود را سازماندهی نکند، ظلم و ستم و حمله به کرامت افراد ادامه خواهد یافت و به همین دلیل بسیار حائز اهمیت است که علیرغم همه‌ی کاستی‌ها، مردم باید در اطراف پارادایم جنبش آزادیخواهی کوردستان خود را سازماندهی کنند و برای تغییرات آینده آماده باشد.

خبرگزاری فرات: پس از تغییر ریاست جمهوری در آمریکا معادلات منطقه و ایران چه تغییراتی خواهند کرد؟ انتظار می‌رود در آینده تغییرات چگونه باشد و چه تاثیری بر سیاست ایران می‌گذارند؟

سیامند معینی: سیاست کلان خارجی آمریکا نسبت به ایران مشخص است و تا به امروز نقشه‌ای برای تغییر حکومت در ایران نداشته‌اند. چه در زمان اوباما و چه در زمان ترامپ، پروژه‌ی تغییر رژیم وجود نداشته است، بلکه هدف آمریکا تغییر سیاست و رفتارهای ایران در منطقه است. اما این بدان معنا نیست که در سیاست‌های کلان آمریکا در کل، تغییر این حاکمان جایی نداشته باشد.

درست است که کشورهای ابرقدرت تغییرات منطقه را برای منافع خود به کار می‌گیرند و در آینده نیز تاحدودی این کار را خواهند کرد، اما مهم این است که ما در مقابل امتحانی تاریخی قرار داریم و مسیر تغییرات وابسته به موضع‌گیری عمومی است. اگر با روش علمی و آگاهانه و به صورت هوشیارانه رفتار شود، من فکر می‌کنم که فرصتی تاریخی برای روژهلات کوردستان پیش خواهد آمد و در مجموع آینده‌ای خوب چشم انتظار ماست.

من فکر می‌کنم جو بایدن به فشارها علیه ایران ادامه خواهد داد و حتی در برخی جوانب نیز بر فشارها خواهد افزود. این بسیار دشوار است که ایران در شرایط کنونی که بحران‌ها پشت سر هم می‌آیند و بخش زیادی از بدنه‌ی سیستم از تا اندازه‌ای حاکمان دیکتاتور جدا شده‌اند و روز به روز مشروعیت آیینی و سیاسی و اجتماعی خود را از دست می‌دهند و فقط نیروی پشتیبان آنها نیروهای سرکوبگر خواهد بود که این هم برای مدت طولانی موثر نخواهد بود. پایه‌ی اصلی این نظام از ولایت فقیه و نظارت استصوابی نیرو می‌گیرد و این سیستم و نظرهای دگماتیک نمی‌تواند با هیچ نیرویی و حتی با آمریکا مراوده بکند و بر سر مسائل موشک‌های دوربرد و کروز و گسترش نیروی اتمی با هم به توافق برسند و در طولانی‌مدت ایران حمایت کشورهای اروپایی و در نهایت حتی روسیه را نیز از دست خواهد داد، دیگر باید جام زهر را برای آخرین بار سر بکشد و پشتیبانی کشورهای اروپایی را به طور کامل از دست خواهد داد. در اینجا مهم است که انقلاب خلق‌های ایران مانند سال ١٩٧٩ تکرار نشود و مردم آزادیخواه نقش اصلی را برای تغییرات در آینده داشته باشند.

خبرگزاری فرات: در اینجا کوردها باید چه جایگاه و شرایط و روشی را اساس قرار دهند؟

سیامند معینی: همانطور که پیشتر نیز گفتم، کوردها باید از هم اکنون خود را برای تغییرات آینده آماده کنند و در صورت هر رخدادی به شیوه‌ای عقلانی و بر اساس اصول دمکراتیک، خودمدیریتی منطقه‌‌ایی خود را تضمین نمایند و نیروی مدافع این دستاورد تاریخی را آماده نماید، این‌ها نیز فقط با یک نیروی با اراده و با برآوردی علمی بر اساس رئال پولتیک منطقه و با استراتژی آزادی، این شرایط پیروزمندانه به پیش خواهند رفت.

با تداوم سیاست صد سال پیش ممکن نیست خلقمان در این مرحله به پیروزی دست یابد، به همین دلیل حائز اهمیت است که هر فرد کورد در این دوره نقش تاریخی خود را عملی نماید و برای آنکه فرصت‌ها از دست نروند، همه‌ی ما باید با تقویت اراده‌ی هر فرد در جامعه‌ی روژهلات کوردستان دارای نظرات جدید و اراده‌ی آزاد باشیم و مبارزات را با تسامح و درک یکدیگر و دوستی برای آزادی کشورمان پیش ببریم و به خوبی دشمنان آزادی را بشناسیم و با آنها مقابله کنیم.

خبرگزاری فرات: مدتی پیش یکی دوبار توسط جنبش آزادی روژهلات کوردستان پروژه و راه‌حل‌هایی منتشر شد، اما پاسخ مثبتی به آن داده نشد. اگر ایران بر سیاست انکار و پاکسازی اصرار کند، با چه سرنوشتی مواجه خواهد شد؟

 سیامند معینی: جنبش ما همیشه به دنبال حل اختلافات به وسیله‌ی دیالوگ و گفت‌وگو است. مسئله‌ی کورد در روژهلات کوردستان مسئله‌ای سیاسی است و باید حل شود. جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند یا خود نمی‌خواهد مسئله‌ی خلقمان را حل کند و این رفتار ایران برای خلق کورد قابل قبول نیست. خلق ما در پروسه‌ی تغییرات منطقه‌ای به دنبال یافتن راه حلی می‌باشد. من فکر می‌کنم که در سیستم ایران هیچ فرصتی برای گفتوگو و حل مسئله کورد وجود ندارد، به همین دلیل خلق کورد مجبور است، به دنبال شیوه‌ی مناسب برای گذر از این وضعیت باشد. خلق کورد حق خود می‌داند که برای چاره‌یابی و رسیدن به آزادی و حفظ کرامت ملی خود متدها و همپیمانی‌های استراتژیک در منطقه دست‌نشان نماید و آن را به مرحله اجرا بگذارد.

ایران پس از جمهوری اسلامی هرگونه سیستمی را که انتخاب نماید، نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن خواسته‌ها و مطالبات خلق کورد موفق شود و به همین دلیل باید از هم اکنون تاکید شود که اداره‌ی ایران با ذهنیت و تفکر شونیستی دیگر پاسخگو نخواهد بود و خلق‌های آزادیخواه این شیوه را نخواهند پذیرفت و علیه آن خواهند ایستاد. به همین دلیل ما فکر می‌کنیم در محدوده‌ی جغرافیایی ایران، مناسب‌ترین و دمکراتیک‌ترین روش همان خودمدیریتی دمکراتیک است. این سیستم می تواند بستری مناسب برای دمکراتیزه کردن منطقه فراهم آورد.

خبرگزاری فرات: کارزار" زمان، زمان آزادی است"، آغاز شده است، سطح پیوستن و شرکت نمودن و استقبال خلق و طیف‌های روژهلات کوردستان و ایران در آن چگونه بوده است؟

سیامند معینی: به باور من جامعه پدیده‌ای زنده است و هر لحظه در جستجو به دنبال آزادی می‌باشد. دولت‌های مستبد و رژیم‌های کهنه‌پرست در مقابل جامعه موانعی ایجاد می‌کنند، بر این اساس به طور مداوم میان حکومت و جامعه جنگ و برخورد وجود دارد. مردم رؤیای آزادی در سر دارند و به دنبال آن می‌گردند و آماده هستند برای آن قربانی  و بهای سنگینی پرداخت کنند. حکومت دیکتاتور نیز به دنبال حفظ منافع خود می‌باشد. بسیاری مواقع  بوده مردم در مقابل ظلم و ستم حکومت‌ها واکنش نشان داده‌اند و آنها را مجبور به عقب‌نشینی کرده‌اند. بسیاری از مواقع نیز حکومت از قدرت مردم ترسیده است و برای شکستن اراده‌ی مردم تلاش کرده است.

اخیراً رژیم اسلامی ایران حملات گسترده‌ای علیه فعالان مدنی و حافظان محیط زیست آغاز نموده و ده‌ها تن از آن‌ها را زندانی کرده و به آنها بی‌حرمتی نموده اند. این دستگیری‌ها در اساس برای ترساندن جامعه است تا به فکر سازماندهی خود نیفتند و هم زمان محدود نمودن نخبگان جامعه به منظور ترساندن آنها می‌باشد، تا نتوانند پیشاهنگی جامعه را به عهده بگیرند. در اساس این اقدامات اعلام جنگ با مردم آزادی‌خواه است، چون حکومت وحشت زده شده است و این گونه می‌خواهد مردم را مجبور به عقب‌نشینی کند و کنترل آنها را در دست خود بگیرد. می‌خواهم بگویم هیچ سیستمی با کشتار و ترور جامعه نتوانسته است به طور طولانی مدت حکومت خود را حفظ کند، به همین دلیل بسیار مهم است که جامعه‌ی روژهلات کوردستان هر چه بیشتر خود را سازماندهی کند. مردم هر چقدر که بتوانند سیستم را مجبور به عقب‌نشینی از زیاده‌روی‌های خود کنند، همان اندازه نیز در رسیدن به آزادی و کرامت انسانی موفق‌تر خواهند بود.