"سیاست‌ دولت ترکیه در سوریه به شکست انجامید"

محمد شاهین، رئیس مشترک مجلس اجرایی اقلیم فرات اعلام کرد سیاست رژیم ترک علیه سوریه با شکست مواجه شده و حمله آنکارا به شمال و شرق سوریه برای پنهان کردن این شکست است.

محمد شاهین، رئیس مشترک مجلس اجرایی اقلیم فرات در گفتگو با خبرگزاری فرات گفت، هدف اصلی دولت ترک تصفیه کردن اداره خودگردان شمال و شرق سوریه است و برای این هدف خواستار مذاکره با حکومت دمشق و واگذاری تبهکاران خود به رژیم سوریه است.

خبرگزاری فرات: دولت ترکیه از یکسو حمله به شمال و شرق سوریه ادامه می‌دهد و از سوی دیگر در حال مذاکره با حکومت دمشق است. دولت ترک به دنبال چیست؟

محمد شاهین: مشاهده می‌شود ترکیه موضع نظامی و سیاسی خود را تغییر داده است. در تشدید بحران سوریه در ١١ سال گذشته نقش بزرگی ایفا کرد. اقدامات خود برای اشغال بخش‌های دیگر شمال و شرق سوریه را ادامه می‌دهد. وقتی نتوانست حمایت لازم را کسب کند، استراتژی جداگانه‌ای را در پیش گرفت. حمله با پهپادها را سرعت بخشید و حملات توپخانه‌ای را تشدید کرد. البته هم آمریکا و هم روسیه در قبال این حملات سکوت کرده‌اند. از لحاظ سیاسی، سیاست تشکیل و تصفیه گروهک‌های تبهکار در سوریه با هدف روی کار آوردن یک رژیم وابسته به خود در سوریه با شکست مواجه شد. در واقعیت این یعنی شکست سیاست‌ها در خاورمیانه و سوریه. اکنون در حال جستجوی رویه سیاسی دیگری بر اساس سوداگریست. می‌خواهد روابط خویش با حکومت دمشق را بهبود ببخشد.

خبرگزاری فرات: دولت ترکیه همزمان با مذاکره با حکومت دمشق پایگاه‌های نظامی آنرا هدف قرار می‌دهد، در تازه‌ترین مورد ١٠ نظامی رژیم سوریه در کوبانی کشته شدند. شما این وضعیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

محمد شاهین: وقتی دولت ترک بخواهد به توافق‌های سیاسی و دیپلماتیک دست یابد تلاش می‌کند خود را نیرومند نشان دهد. اینگونه درصدد است چنان وانمود کند که این توافقات به سبب ضعف و تنگنای دولت ترکیه نیست. این رویه رژیم ترک است. به همین دلیل همزمان با تلاش برای مذاکره با رژیم دمشق گاه و بیگاه با حمله به نیروهای حکومت سعی می‌کند خود را نیرومند جلوه دهد. بدون شک اکنون همه واقعیت را می‌دانند، توهم دولت ترکیه برای دستیابی به مرزهای عثمانی با شکست مواجه شده است. رژیم ترک اکنون در داخل با بحران‌های بزرگ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی روبروست و این بحران‌ها آنرا بشدت تضعیف کرده‌اند. به همین دلیل است با پذیرش گفتگو با حکومت دمشق می‌خواهد از شر گروهک‌های تبهکارش خلاص شود.

خبرگزاری فرات: روسیه در این میان چه نقشی را بازی می‌کند؟

محمد شاهین: روسیه از آغاز در تشکیل حکومت سوریه مداخله کرده است. حکومت دمشق را به عنوان همپیمان استراتژیک خود می‌داند. به همین دلیل می‌خواهد حاکمیت رژیم در تمامی سوریه را از نو تأسیس کند. مذاکره دولت ترکیه با حکومت دمشق هم با تشویق روسیه انجام می‌شود. البته روسیه هم از این اقدام حمایت می‌كند. آنچه قابل مشاهده است این است که؛ دولت ترکیه برای عادی کردن روابط خود با حکومت دمشق از حمایت تبهکاران دست بردارد. از سوی دیگر در مسئله حمله به شمال و شرق سوریه نرمش نشان دادند. موضع روسیه نشان‌دهنده این واقعیت است.

خبرگزاری فرات: در پیمان آدانا از عملیات مرزی در عمق ۵ کیلومتری (ورود و خروج) سخن به میان آمده است، اکنون عمق ٣٠ کیلومتری را تحمیل می‌کنند. آیا این مایه پذیرش است؟

محمد شاهین: پیمان آدانا یک توافقنامه سیاسی ضدکورد است. اکنون تجدید آن با هدف تصفیه اداره خودگردان شمال و شرق سوریه است. ترکیه برای قبولاندن آن به حکومت دمشق مذاکره می‌کند و آماده است پشتیبانی از تبهکاران را پایان دهد.